Annons:
Etikettfoder
Läst 1778 ggr
Punkity
9/9/13, 10:34 AM

Proteinfoder till lättfödd ponny

Behöver komplettera med mer protein till ponnyn, men sjutton vad svårt det är när han blir tjock(are) på allt typ.

Vilket proteinfoder är att föredra, vad använder ni? Hur får ni tag på det?

Har letat efter t.ex. potatisprotein men det verkar inte vara lätt att få tag i.

Annons:
Sigrid-pa-Pottan
9/9/13, 12:58 PM
#1

Potatisprotein tror jag är det bästa alternativet, men som du skriver inte lätt att få tag på överallt. Det är som att det bara är hästfolket i vissa delar av landet eller foderförsäljare i vissa delar av landet, som insett att det finns en marknad för rent potatisprotein till häst. Jag lyckades få tag i det förra säsongen genom en lokal kvarn som tillverkar egna foderblandningar där potatisprotein ingår. Det tog hem potatisprotein i bulk och vägde upp i säck till mig på förfrågan. Kanske kan vara värt att kolla um du kan lösa det på liknande sätt? Lycka till!

Pelleplutt1
9/9/13, 4:49 PM
#2

Krafft muskel innehåller mkt protein. Proteinet i det kommer från främst potatis. Det är lite dyrt, men å andra sidan behöver man inte ge några stora mängder eftersom det är så koncentrerat. Vet att en del hästar inte gillar det, men har man en lättfödd, hungrig ponny brukar det mesta slinka ner 😉. Annars kan man ju prova att ge sojamjöl. Jag har gett det till våra ponnysar, och de har tålt det bra. Dock är det ju inte så miljövänligt om man vill se till den aspekten.

Upp till toppen
Annons: