Annons:
Etikettston
Läst 1296 ggr
AnnaB
9/22/14, 6:43 PM

Teresa of Leam

Någon som vet något om henne… ? 😎

 Beswick har en porslinshäst med henne som förebild, borde finns en anledning till att just hon valdes… någon speciell utmärkelse? Jag hittar bara fakta om när hon är född och avkommer…

Annons:
GE
9/23/14, 9:18 AM
#1

Jag läste om de där porslinshästarna för länge sen på en auktionssida. Hon ingick i en Mountain & Moorland serie som Beswick gjorde. men jag har inget minne av att det stod varför just hon blev modell.  Företaget såldes ur släkten på 60-talet, så orginalet borde väl ha tillverkats i slutet av 50-början av 60-talet nån gång? 

Teresa of Leam (som ju hette Waterfield Grey innan hon kom till England), blev Supreme Champion på ESPS show 1955 och 1956, och det var kanske därför hon valdes ut? 

Hon är väl annars mest känd som mor till Fionnuala, som i sin tur är mor till helbröderna Coosheen Finn och Leam Bobby Finn samt Abbeyleix Finbar (Australien). Fionnuala är även mor till Boden Park Finnard, Abbeleix Fionn och inte att förglömma Abbeyleix Flora. Mor till bla Hagens Ryan RC 76…

Kjerulfia1
9/23/14, 9:29 AM
#2

och Gittans (Gräns Birgitta) mm mm m via Hagens Teresa, Abbeyleix Flora, Fionnuala och Finola of Leam.  "bara en liten parentes"

GE
9/23/14, 9:35 AM
#3

#2 🙂 men 4 x m räcker väl…

GE
9/23/14, 11:10 AM
#4

Det finns en fin bild på henne i Pat Lyne´s bok Out of the Mist. Ser ut som hon har ett "Carna Bobby kors", men hon saknar stam, och är dessutom äldre än honom.

AnnaB
9/23/14, 1:11 PM
#5

Tack för all info!  … så hon har haft annat namn  tidigare, läste hon vunnit nåt race, men jag tyckte inte de ar tillräckligt ör att bli modell 😞missade tydligen att de fanns en bild av henne när jag letade i boken då….

om någon undrar över min nyfikenhet så har jag precis kompletterat min samling med just denna Beswick modell 😉

GE
9/23/14, 2:13 PM
#6

#5 Kul! Jag hade en gulbrun ponny från Beswick, som jag hittade på en loppis i England för runt 30 år sen. Det var ingen Connemera (Highland?), och jag köpte den bara för att jag tyckte den var lik Roundstone Chief. Jag vet inte heller om den ingick i nån serie? Tyvärr gick den sönder, och jag kastade den sen…

På sidan 47 i Out of the Mist finns bilden…

Annons:
AnnaB
9/23/14, 4:02 PM
#7

Oki.. då vet jag var jag ska leta 😉 Jodå den ingick i samma serie, tror varje ponnyras är representerad

Du får samla Breyer modeller istället då, de är av plast 😛även där finns 2 connemaror representerade

GE
9/24/14, 12:42 AM
#8

#7 Haha, plast skulle nog passa min motorik bättre 😃

Upp till toppen
Annons: