Annons:
Etikettunghästar
Läst 4892 ggr
GE
11/19/14, 1:35 AM

Ungponny 2015 (f 2011-12)

En tråd för alla med 3-4 åriga Connemaror. Vilka planer och mål har du för 2015? Presentera din Connemara här, och uppdatera sen med jämna mellanrum under året.

Annons:
lil-sis
11/19/14, 10:16 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Ja det här året är ju nästan slut!

Min lilla Hold Xanadu Xibelle är född i april 2011 e XL Broderick u Hold Bellarina Skylark ue Brantshammar Bell Dara. Så stammen är ju nästan antik på ena sidan :p

Under 2014 har hon gjort treårs med godkänt resultat och 38p på sommarpremieringen. Vi har varit på några utställningar, hon är insutten av en vän och under hösten tömkörts en gång i månaden för Anders Eriksson.

Planerna för 2015 är som följer:

Under våren hoppas jag att vi kan fortsätta tömköra för Anders en gång i månaden allra minst. Och även resten av året. Det känns bra att lägga en ordentlig grund på töm och det finns en del ojämnheter att ta tag i som jag hellre löser utan att jag sitter uppepå och lägger till mina egna snedheter…

I slutet av januari borde jag ha gått ner tillräckligt i vikt för att börja sitta på henne, planen är då att rida ut ett par gånger i veckan med husse som rider på den gamla connemaran. I första hand skritt och kanske lite längre turer.  Det blir främst på helgerna eftersom det ju är mörkt ute… Under veckorna så rider jag den gamla och tar med X som handhäst istället. Skor båda i januari och det är ju så dyrt så jag måste rida sen.

Tanken är att hon ska gå kvalitets, om det blir jag som rider eller väninnan som satt in får tiden utvisa men mina nerver säger nog att det inte blir jag :p Jag hoppas även kunna genomföra en ridklass under RIKS.

Hoppandet sparar vi till någon annan gång, jag är inte road alls. Har en granne som är mer road så förhoppningvis kan vi mötas upp någonstans och så hoppar hon.

Under hösten hoppas jag också på att komma iväg på några pay and ride och hitta en instruktör att träna dressyr för. Jag tror jag vet vem redan, måste bara kolla på ett par träningar för att se att det stämmer.

Hon är ganska känslig och blir lätt stressad, så prio ett är hon ska känna sig trygg hela tiden och det kommer avgöra i vilket tempo hon utbildas och tävlas.

hanna-norrk
12/5/14, 6:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Holmtebo Irvin f-2011 Hagens Darcy - Pilgaards Killroy Äg. Norrköpings Fältrittklubb. En liten favvis jag har sedan vi först började jobba med honom. Reds in i våras av mig och har genomfört 3 årstest med gångartsdiplom och även en vinst i riksfinalen för 3 åringa gångartsponnyer i Vetlanda 2014. En väldigt snäll och vänlig ponny med stora gångarter, har en helt enorm galopp. Målen för 2015 är att han skall visas på kvalitetstävlan, kanske hinner vi starta någon liten tävling, det bestämmer ju NFK såklart. Annars skall han utbildas vidare mot att bli en fin lektionsponny och komma igång med hoppningen, han löshoppar idagsläget regelbundet med fin kapacitet men blev lite spänd på treårstestet, minns att domaren där gav muntlig kritik att det kunde vara en blivande SM ponny, så kapaciteten finns ju där. En multitalang helt enkelt:)

Märit
12/8/14, 10:22 PM
#3

Fastän födda 11-12 betyder väl 3-4-åringar? Vi har en född -12, dvs som blir 3 efter nyår. Wal's Rossin har nästan inte gjort annat än gått i lösdriften i stoflocken. Hon har ett fint temperament, men kan bli lite upprörd när hon inte förstår. Tack och lov är hon väldigt lättlärd! Har varit med ett par gånger som handhäst och tömkörd några gånger. Att gå in i en transport är helt ok. Till jul ska vi nog börja aktivera henne.

GE
12/8/14, 10:43 PM
#4

#3 Tack för rättelsen😞

lil-sis
1/1/15, 4:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#5

Vi avslutade 2014 med att jag klättrade upp på X medan husse hade henne i snöre. Satt bara länge nog för att få fotobevis, sedan klev jag av :p

lil-sis
3/25/15, 1:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6
#6

Nu har det ju gått ett par månader till på det här året minsann!

Vi löshoppar en gång i månaden när vi har möjlighet, ibland blir det lite mer sällan. Hon har mycket bättre eget driv nu än vid den här tiden förra året.

14 februari åkte vi evighetslångt till utställning och inkasserade de förväntade 38 poängen :D Hon var jättetaggad först men sen blev hon trött lagom tills det var dags att gå in i ringen.

Vi har även varit iväg på en pay and jump. Väldigt lågt dock. Bommar på marken som hon snällt skrittade över med lite stöd av husse då de läskiga människorna hade smyckat ut hindrena med blommor och annat. Och hade ett plank :-o

Just nu så rider jag inte, hon sade nej tack till hoppsadeln häromdagen och jag har inte råd att köpa nytt innan skattepengarna kommer, så det blir mycket promenader och tömkörning. När pengarna väl kommer så blir det en tripp till Mustang och jag hoppas att de räcker till både en dressyr och en hoppsadel. Eller att de kan fixa hoppsadeln, det är en Flairstoppad Hubertus Flexline så det _borde_ gå.

Vi har fortsatt att tömköra för Anders E och numer galopperar vi lite också.

Har gjort upp med vännen som red in att hon ska ha X ett par veckor i sommar och sen även visa på kvalitets, vi siktar på Norrtälje i September.

Så sakta men säkert börjar hon bli en riktig ridponny. Hon älskar att arbeta iaf :-) Kommer alltid med spetsade öron i hagen och är nästan idel ädel solsken. Utom när sadeln trycker. Och då får man ju protestera tycker jag.

Annons:
lil-sis
3/25/15, 1:22 PM
#7

Jag glömde att hon även är mätt till modiga 146cm och får således tävla som ponny både i år och nästa år. Och har väl goda möjligheter att stanna som ponny.

Edvardsson
3/26/15, 10:03 AM
#8

Jag har börjat läsa på universitet, och ska försöka att inte ha någon "egen" ponny hemma på heltid, än så länge går det bra 😉 ..har turen att ha många connemaror i närheten då jag bor i Norrköping, och rider nu ute hos Annika & Stefan Zander, stuteri Zander så mycket jag hinner. 

Där finns Arda's Cassiopeja, e. Hagens O'Chief ue. Dale Haze. Hon är född 2010, men fick föl förra året och kommer därför tävla som fyraåring i år och får därför tillhöra denna tråd. Hon är helt igång efter sin mammaledighet, och ligger ute för försäljning "tyvärr." Detta är en riktig liten hoppstjärna, som nu är inhoppad och hoppar enklare banor och enkelhinder upp till 90 cm.  Hon hoppade 8-9 på treårstestet, så tror hon kommer hävda sig bra på kvalitén. Om hon inte skulle bli såld innan, är det just den som är målet, och även att komma ut på pay and jump framöver.

Så har vi också Zander's Positano, född 2012 e. Bunowen Paddy ue. Fredriksminde Hazy Marvel. Han är nu inriden och riden i alla gångarter, och har en positiv inställning till arbete och är väldigt snäll. Han ska göra treårstest, och tränas inför detta 🙂.

hanna-norrk
4/6/15, 9:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Holmtebo Irvin har fått starta sin karriär på träningstävlingsbanorna under våren. Han rids av mig två dagar i veckan som det är nu varav det ena passet är hoppträning och går sedan med på lämplig lektion 1-2 gånger per vecka. Förra helgen red vi en LC:2 för Grand Prix domaren Wiveca Schenholm, 58% med många 6or och några 7or. Tyvärr två större missar med 2or & 4:or som drog ner men han kändes väldigt positiv för sin uppgift. Idag har han hoppat sin första CR hoppning på 50 cm felfritt. Han är riktigt positiv i både ridning och hantering, en helcool kille som ger stor ridglädje. Jag är själv lite sugen på en lillebror;)

lil-sis
5/25/15, 8:41 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Sedan sist har vi galopperat i skogen och varit på utställning och fått 39p :-) Rider på ridbanan och hon är genomsnäll men bjudningen fattas, hon beter sig ungefär som i början vid tömkörning = hon är inte riktigt säker på vad som förväntas av henne. Så jag tragglar på med mycket beröm, hon förstår skänkeln som framåtdrivande, stannar för minsta lilla kramning och är fullt styrbar. Tror framåtbjudningen kommer lossna vilken dag som helst! Men ja saknar ridsällskap, ska försöka åka till Uppsala några gånger under semestern och rida ut med vänner. Rider just nu i en County Competitor fit 5 och hon accepterar den än så länge. Om tre veckor besöker vi Mustang. Och jag har anmält oss till både ridklass och WHP på Riks :-o

lil-sis
5/25/15, 8:43 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Vi har löshoppat tre gånger hos Johan och Renee också. Har X en bra dag på kvalitets bör hon kunna få 8-8 :)

hanna-norrk
6/10/15, 11:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Holmtebo Irvin fortsätter att utvecklas och börjar bli riktigt fin att rida, både i dressyren och hoppningen. Sista klubbdressyren vi red (LC:2) för i vår gick han runt på 67% med fina lovord från domaren. Han ska även få tävla en klubbhoppning till på gräsbanan, 60-70 cm, på söndag innan det är dags att få lite sommarlov. Sedan börjar uppladdningen inför kvalitén i höst! Han börjar även bli en mycket uppskattad lektionsponny på de lektioner han går med på, en kille med ett hjärta av guld helt enkelt!

hanna-norrk
6/10/15, 11:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Jag måste ju presentera min nya stjärna med! I början på juni köpt jag Irvins lillebror Holmtebo Image f-2012 e. Hagens D'Arcy ue. Pilgaards Killroy. Jättespännande ska det bli att få följa ännu en ungponny på resan! Han är visad på 3 årstest i maj med 989888 i gångarter och 9-7 i hoppning, gångartsdiplom. Just nu går han kvar ute på Holmtebo över sommaren med sina grabbkompisar men kommer hem i augusti för att fortsätta sin utbildning. Planen för hösten är att fortsätta hans inridning som är påbörjad, inhoppning samt visa på gångartsfinalen i Vetlanda i september.

Annons:
Lindbygarden
6/21/15, 6:47 PM
#14

Då hoppar jag in här och presenterar vår nya stjärna Bjennebys Lykke Li!

Hon är fyra år och har i år fått sitt första föl så målet för henne är att vara mammaledig. 😃

Hon är e Hagens Zephyr och u fina Hagens Ninnie så jag är verkligen så glad över att ha ett så välstammat sto för framtida avel.

Hon har hunnit få avelsdiplom med 98887 och dessutom dubbeldiplom på treårstestet med 988878 på gångarter och 88 på hoppning.

Tanken är att hon ska gå som ridhäst åt mig själv eller ja ridponny, hon mätte 1.46 som treåring . Blir så otroligt sugen på att komma igång när jag ser alla fina bilder här ute!

Här är hon med sitt stoföl Viza OnTheRocks.

Edvardsson
7/6/15, 10:56 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

En liten uppdatering ifrån mig,
Arda's Cassiopeja har blivit såld till en tjej i Östergötland. En jätteduktig tjej, som idag rider B-ponny, och håller på med fälttävlan. Kul att hon blir kvar i närheten, så man kan följa dem framöver :)

Zander's Positano, går från klarhet till klarhet. Är nu riden och även inhoppad enkla hinder uppsuttet, med god vilja och teknik. Riden i skogen både ensam och i grupp. Känner att utbildningsmålen redan är uppnådda, då han bara är 3år, så nu rider vi lite kravlöst mest för styrka och kondition. Han ska visas på riksutställningen i sommar, och sedan på treårstest i september. Vi har även tränat löshoppning, som går mycket bra det också!

lil-sis
7/7/15, 3:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Nu har halva 2015 passerat :o

Vi har varit på en till utställning, 37p vilket är hennes bottennotering men hårdbantning och frånvaro av skor brukar inte vara positiva saker ;) Beskrevs iaf som feminin och det gick ju inte att se sist vi var i Örebro för att hon var så fet…

Har nästan nött ut skorna genom tragglande på grusvägar i första hand som handhäst men har även ridit ut alldeles själva, hon är lite lite skeptisk men går fram fint och bjuder i alla gångarter, ökar lite om jag ber om det och stannar snällt.

Hon har lite svårt med höger galopp fram för allt på töm, åkte iväg på en spontan lektion för Anders i slutet av juni men hittade inte nyckeln där. Fick till några fattningar som blev rätt men inte så att det blev rätt varje gång. Ska rida istället, där är det nämligen lättare.

Vi var till Mustang och hon skötte sig jättefint där, sov i boxen och travade runt i ridhuset med alla prylar och okända hästar. Båda mina sadlar fungerade med lite justering av stoppning, mycket prisvärt besök!

Hon lastar nästan sig själv och uppför sig lugnt även på nya ställen, har vuxit massor mentalt.

Vi har tävlat engelsk ridklass på töm och en precisionsbana på töm :)

Jag har en seriös självförtroendekris, så som tur är ska X iväg på utbildning från nästa vecka fram till Kvalitets. Jag ska åka runt på senioren då.

lil-sis
8/29/15, 8:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Nu har vi börjat träna för Ulf Lind och idag var jag och husse med Xanadu i Timrå på kvalitets. Det var meningen att utbildaren skulle visa men hon blev sjuk så vi fick klara oss själva, något varken vi eller ponny var förberedda på Hon skötte sig jättefint hela dagen och gjorde allt vi bad om men inte på topp. Jag överlevde gångartsprovet men det var nog inget att skryta med även om min ridning var "tillfredsställande". 77786 exteriört. 77 hoppning med finare muntlig kritik. 767 7 på gångartsprovet. 7 har hon aldrig fått på typ förr, lite trist :( Men mitt mål är uppfyllt, att genomföra kvalitets på ett bra sätt med en lugn ponny. Som dessutom fattade rätt galopp :-D Resten av hösten ägnas åt lektioner i tömkörning, dressyrträning och dressyrtävlande.

hanna-norrk
9/14/15, 4:52 PM
#18

Även vi har nu varit på kvalitetstävlan med Holmtebo Irvin som ju ägs av ridskolan Norrköpings Fältrittklubb men som jag fått lyckan att rida in och utbilda. Hemmavid är han verkligen en stor favorit hos mig då han är ganska teknisk uppifrån ryggen men med massor av vilja och lättlärd. 87887 exteriört (en något spänd herre men speglar nog vad jag tycker själv rätt bra, traven kan nog glimta lite till med bättre fokus) 9-9 hoppning, här fanns nästan inget att klaga på, han gick in och gjorde precis det han skulle. Vi var mest moraliskt stöd där inne i ringen kan man säga;) 878-8 på uppsugna gångarter med fina lovord. Dubbeldiplom så nu blir det final även för honom i slutet av september. Jag kommer välja rida gångarterna, han är väl framme i hoppningen hemmavid men har ej varit ute och hoppat någon annanstans och det känns schysstast mot både honom och mig med tanke på hans ålder. Det ska ju gärna vara trevliga upplevelser man ger dem så här i starten av deras karriär. Min duktiga klubbkompis visade sin 4 åriga Holmtebo Aengus vid samma tillställning och även de fick ett gångartsdiplom! Tyvärr var det full rulle från start så några fina foton kan jag tyvärr inte bjuda på idag.

GE
9/14/15, 5:20 PM
#19

#18 Så roligt! Grattis! För dagen är det 8 anmälda till 3-åringarnas gångartsfinal, och  hälften är Holmtebo :)

Det ska bli spännande att se om det tillkommer ytterligare några 3-åringar, och även till kvalitets och 5-6 årsfinalerna. Ett par dagar återstår av anm tiden…

lil-sis
1/14/16, 5:22 PM
#20

Ska sammanfatta när jag orkat sparka igång en dator :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: