Annons:
Etikettfoder
Läst 1366 ggr
starrhult
2014-11-28 08:03

Analyserat foder?

Vet att det är olika hur man gör och tänker kring frågan om att analysera sitt grovfoder. Jag köper från foderproducent som alltid har komplett analys nu för tiden (jag köper hösilage i småbal). Kan inom vissa ramar köpa från olika partier, utifrån hästarnas olika behov. Har i år två olika foder - då jag har hästar som ex. har proteinbehov mellan 300g/dag och 1000g/dag. Mitt foder kommer från samma vall, så de olika partierna ser exakt lika ut. Men det skiljer i skördetid mellan partierna. Det senare (ett par veckor) skördade har ett värde på 39g protein/TS och det tidigare 51g/TS. (Jag betalar samma pris per kg TS). Även energivärdet skiljer.

Nu har jag en vän som har flyttat sin unghäst (halvblod) till nytt stall  i höst, och köpt eget hö till den. Hon är verkligen jättenoga med allt kring hästen, och fick tag på väldigt fint hö. Dock utan analys. Då hon tänkt att det är ett jättebra hö, har hon varit sen med att skicka i väg av sitt hö för analys. I veckan fick hon analyssvaret: 16g Smbrp/kg + 8,5 MJ. Detta är ju ett katastrofvärde för en 5-åring som rids och tränas ordentligt. Hästen har ett proteinbehov på närmare 600g/dag. Med detta hö skulle den behöva äta mer än 30 kg hö ´/dag för att täcka proteinbehovet - och skulle då samtidigt få ett enormt överkott i energivärdet - så det är helt orimligt. Med en mer "normal" giva hö, skulle krävas mycket stort tillskott av kraftfoder/protein - vilket dels blir  otroligt dyrt och dels knappast är bra för hästen.

Så - att hästen till synes (nu under ett par månader i alla fall) hållit hull bra med anledning av högt energiintag - skulle på lite sikt innebära "undernäring" och förmodligen nedbrytning av muskelvävnad. Så en fortsatt fodring "med ögat" hade kunnat äventyrat hästens hälsa.

Det finns ju även bland ponnyer de som behöver en hel del protein, ex unghästar, dräktiga och digivande ston och tävlingsponnyer, där underskott kan ge långsiktiga konsekvenser. Överskott av protein är ju inte direkt farligt, men alldeles för högt energiintag kan ju bli det.

Komplett analys kostar ca 500:- och en analys gällande protein/energivärde kostar ca 400:- (inkl. moms) - så kostnaden är ju inte så hög.

Hur tänker ni kring detta med individuell foderstat och grovfoderanalys?

Annons:
Märit
2014-11-28 23:35
#1

Hos oss tar vi alltid analys. Dock har inte alltid höleverantörer häromkring analys!? Det första höet vi avsåg att boka in oss på fick vi därför ta analys på själva och det var 17 Smbrp/kg, vilket gjorde att vi fick vända oss till annan leverantör. Där har vi fått bättre hö, 32 Smbrp/kg och 7,5 energi, men jag är lite fundersam på vattenhalten. Lite väl hög och jag sniffar och sniffar på höet. Många verkar haft problem med proteinhalten i år. Förstår att du använder Agrilab. Eurofin var dyrare, dessutom tog de mycket lång tid och var åtminstone för mig svåra att prata med!!! Däremot har höet varit väldigt dyrt för mig i år. Vi hittade ingen leverantör nära och inget bra sätt att transportera hem, så inkl transport har jag betalat 3:50 kr/kg, vilket är 1 kr per kg dyrare än förra året!

starrhult
2014-11-29 07:30
#2

#1 - Ja, det är Agrilab som har dom priserna, dom är väldigt snabba. Tar bara några dagar om man tar svar via e-post. Sen är det ju fler aspekter än analysvärdena som du säger. Jag tycker personligen att den hygieniska kvaliten är minst lika viktig, nästan viktigare. Är jätteglad att jag hittat den leverantör jag har i dag, som är väldigt noga. Sen måste ju både ögon och näsa vara med vid fodring - hästarna är ju individer och fodertabellerna verkar stämma lite olika bra på olika hästar. Helt igenom 100% bra hygieniskt är ju aldrig hela partiet heller.  Nu får jag  full ersättning för dåliga balar - antingen genom nytt foder eller prisavdrag. Det är tur, eftersom jag har samma pris som du ( per kg/TS) + moms + frakt.

lil-sis
2014-11-29 08:56
#3

Köper från samma leverantör varje år, han analyserar inte men jag gör själv. Oftast är det hyfsade värden, kan behöva ge lite protein. I år bad jag om blötare och lite blötare är det och ponnyerna tunnar ur efter två veckor på fritt så analysen ska bli mkt spännande att läsa!

lil-sis
2014-11-29 08:56
#4

Köper från samma leverantör varje år, han analyserar inte men jag gör själv. Oftast är det hyfsade värden, kan behöva ge lite protein. I år bad jag om blötare och lite blötare är det och ponnyerna tunnar ur efter två veckor på fritt så analysen ska bli mkt spännande att läsa!

Kjerulfia1
2014-11-29 18:34
#5

Analyserat grovfoder ingår i stallhyran, och det är stallägaren som skördar. I år är skörden från ena vallen lågt i protein och den andra var högre. För Gittan som går konvalescent funkar det fint med det sämre. Måste komplettera med lite mer mineraler och Mg (!). Det kommer att blir lite värre med det bättre eftersom det också ligger mycket högre i energi. Melody har ju fri tillgång uppe på lösdriften, men hon får extra lusern när vi har gjort något. Vi valde att ta grovfodret med sämre värden nu först på hösten och sedan till våren när gräset börjar växa, och det med bättre värden kommer vi att använda mitt i vintern. Det innebär att behöver man lägga till Muskel eller något annat för att komplettera proteinhalsten så vet den enskilde när och vad den ska komplettera med. Förra vintern byttes det till ett mycket bra grovfoder precis när många hade köpt sin nya säck med Muskel (eller vad de nu hade).

Upp till toppen
Annons: