Annons:
Etikettefterlysning
Läst 3400 ggr
Marie_Hedén
2016-01-02 15:09

Efterlysning. Lena Kjellström / Brolötens Moët

Hej 
Jag skulle vilja komma i kontakt med någon som kan berätta lite mer för mig om Brolötens Moët och hennes liv. 
Jag var med när hon föddes och har tänkt på henne av och till i 30 år nu.
Med tanke på att farfar Lambay Inver var 36 år och still going strong när jag jobbade på Brolöten så håller jag alla tummar för att Moët också fått leva till en hög ålder och haft ett underbart liv. 

Vad jag förstått så köpte Lena Kjellström henne som 3-åring. Men vad hände sedan? 

Bilder hade varit underbart… 
Hon är "mitt" första föl :)

Annons:
GE
2016-01-02 17:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#1

Jag träffade Brolötens Moët i juli förra året, när jag var och kollade på en clinic i klassisk ridkonst.  Det är Lena Kjellström som äger henne fortfarande :)

Bilderna är tagna vid det tillfället.

Brolötens Moët f 1996 e Brolötens Grafit u Molly ue Ballydonagh Cassanova

Marie_Hedén
2016-01-02 19:50
#2

Åh tusen tack… 
Vad vacker hon har blivit, hon är sin mamma upp i dagen. Men jag kan även se både far och farfar i henne :D

GE
2016-01-03 13:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Finaste Molly ❤️1986 - 2014. För alltid saknad!

GE
2016-01-03 14:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Molly var 25 år gammal när hon fick sitt sista föl.  Ett fint stoföl, Gräns Champagne f 2011 (e Gräns Chili Surf). På bilden 2 år gammal med mamma Molly.

GE
2016-01-03 15:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Som "gammal Brolötare" kanske du känner igen det här söta ekipaget?

Marie_Hedén
2016-01-03 15:56
#6

Är det Emmelie Brolin? 
Men vem sitter hon på? Det känns väldigt bekant… Är det Brolötens Joop? 

Emmelie hade 3 egna ponnyer när jag jobbade där. Jag utvecklade ett starkt band med en av dom, men det är ju 30 år sedan så jag kommer inte ihåg namnen.
Jag minns att den ponnyn brukade lägga sig i sin box och jag la mig mellan hans ben med ryggen mot hans mage och läste böcker ibland på kvällarna… :) 

Jättetack för alla bilder. 
Molly var en underbar mamma. 
Chris berättade historien om Moëts födsel flera gånger efteråt. 
Hon föddes nämligen under en snofsig 180-årsfest och jag hade fått strikta order att inte störa.
Så när Mollys vatten gick och hon började krysta så vågade jag knappt ringa ridhuset och fråga efter Chris… 
Så mitt framstammade "Ursäkta att jag stör, men Molly håller på att föla nu" avslutades med ett stort garv och "jag kommer"…
Sen stod ett 30-tal finklädda herrar och damer i stallet runt mig, Molly och Moët (som jag hjälpte Molly torka torrt med lite halm… 

Jag glömmer aldrig den kvällen. 
Hon skulle inte föla då, hon hade bara fölvakten på sig för säkerhets skull men något kändes konstigt för mig, så jag kollade av henne flera gånger under kvällen och helt plötsligt var det igång :D

Annons:
GE
2016-01-03 17:15
#7

Det är ju Molly hon sitter på ;)

Ja, Molly var en duktig mamma. Mycket beskyddande men också fostrande.

Det måste ha varit omkring 20 år sen du jobbade där? Emelie var väl knappt född för 30 år sen. Åtminstone inte i ridbar ålder, även om hon började väldigt tidigt på sina Shetlandsponnyer. En hette Silver vill jag minnas…

De egna ponnyer jag kommer ihåg att hon hade vid den tiden (mitten av 90-talet) var Farabella och King CO (båda kat B) och Carron King (kat C).

Marie_Hedén
2016-01-03 18:38
#8

Va nä? Är det? :O
Jag minns henne som vitare, fast inte fullt lika vit som på dina senare bilder :) 

Cing Co och Carron King var där ja :)  Undrar om det inte var Carron King som jag blev sån kompis med… 
Kanske Farabella, det låter bekant…

Jag jobbade där 1996. Blir det bara 20 år sen?
Du ser vad snurrig man kan bli :P 
Emelie och hennes vänner ville alltid att jag skulle berätta spökhistorier för dom innan dom åkte på tävlingar minns jag. Chris var dock inte så imponerad av det ;) 

Vilket minne du har. 
Hur känner du familjen och hästarna? :)

GE
2016-01-03 22:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Den här bilden är från 1995. Då hade hon blivit något ljusare

GE
2016-01-03 22:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Farabella var en isabellfärgad Welsh. En sagoponny! Henne kan du inte ha glömt. Carron King hade en riktigt skär pussnos, den kan du inte heller ha glömt ;)

Här är en bild på Carron King från Connemarachampionatet på Brolöten 1994. Det var genom den tävlingen som jag lärde känna Chris. Jag var sekreterare i SCS, och hjälpte till med arrangemanget. För övrigt kan jag inte säga att jag känner dem. 

Carron King f-87 e Ballydonagh Cassanova, dvs samma pappa som Molly

Marie_Hedén
2016-01-04 16:59
#11

Jaaa… tack, den skära pussnosen :D
Den minns jag nu när du säger den :) 
Ah, ja just ja, dom var ju släkt. Tänk så många pusselbitar som faller på plats nu :) 

På den senare bilden är det mer "min" Molly ja :)  Jag såg henne bara som högdräktig och nyförlöst, så jag har inte sett henne i högform.

Fast jag är mer osäker på Farabella då… Om jag minns rätt så hade Emelie 1 ponny utlånad, kan det ha varit hon? 
Och hon hade "bytt ut" en också rätt nyss till en större så jag kanske bara har hört att dom pratade om Farabella, jag kanske aldrig såg henne. 

Mitt slut på Brolöten blev rätt abrupt. 
Jag blev nermejad av ett sto under en betäckning och efter 7 operationer (den senaste för ett år sedan) så har jag fortfarande dagliga smärtor.
Så mina minnen är rätt fragmenterade. Jag har underbara minnen och hemska minnen. 
Men bästa och starkaste minnet är Moëts födsel. 
Och varje nyårsafton efter det så dricker jag alltid Moët et Chandon på tolvslaget, vart jag än är :)

GE
2016-01-04 20:53
#12

Vilket år slutade du på Brolöten? Jag har inte heller något minne av att jag såg Farabella där 1994, men jag vet att Emelie tävlade henne året därefter. Så hon bör ju ha varit där då, men kanske inte när du började.

Däremot minns jag att Farabella hade en avkomma där, som väl bör ha varit runt 3 år då. En brun ponny med vita tecken. Tror hon hette Brolötens Edelweiss.

King CO tävlades sen av Emelies bror, och blev kvar där hela sitt liv. Kanske utlånad av och till (?), men jag hörde av nån att han fortfarande levde för ett par år sen, 31 år gammal, som pensionär på Brolöten. Häftigt :)

Marie_Hedén
2016-01-04 21:55
#13

1996 var jag där, jag hann bara vara ett halvår innan olyckan. 

Edelweiss ringer en svag klocka. Jag undrar om hon inte var uppe på lösdriften med dom andra unghästarna. 
Vi hämtade hem 5 eller 6 treåringar någon månad innan jag fick lov att lämna stället.
Minns att en var albino, minns dock inte namnet, men jag var väääääldigt sugen på att köpa med mig den hem. 
Men jag fick fullt upp med min första häst sen, så det blev aldrig något av med det.

Carron King hamnade inte långt från mig några år senare har jag för mig (Avesta eller därikring någonstans). Vad jag minns så fick han också ett långt liv hos samma ägare sen. Men det var några år sedan jag pratade med den som hade honom så jag vet inte vad som hänt nu :) 

Brolöten verkar ha bra luft för pensionärer ;) 
Jag minns första gången jag skulle gå upp med Inver till hans hage, Kerstin som jag jobbade med sa att jag var tvungen att hålla igång honom hela vägen uppför stigen för att annars skulle vi bli stående i flera timmar då man inte kunde vända och om han stannade så vägrade han gå sen och bara stod som en staty.
Och ja, han stannade.
Jag "frågade" honom om han ville fortsätta framåt eller backa hem, och försökte få honom att gå, han stod som planterad…
Så jag backade honom… Ca 30 meter på en smal, stenig och brant stig. 
Sen ville han gå framåt ;) 
Efter det så var han snäll som ett lamm mot mig.

Gud vad kul det här var… minnen jag inte ens tänkt på på flera år bara ploppar upp ett efter ett :D

Annons:
GE
2016-01-05 11:37
#14

Ojdå, det var inte länge. Tråkigt att du skadade dig :(

Jag har för mig att jag såg Edelweiis i nån av hagarna vid gården, men jag kan kan ha fel. Det var så mycket under dessa tävlingar, att jag har en del minnesluckor ;) Vet att vi var och kollade hästar på andra ställen också, så det kan lika gärna ha varit där jag såg henne.

Såldes inte Carron King i början av 2000-talet till Frida Andersén i Hofors? Den duktiga fälttävlanstjejen som tävlade Connemarakorsn Lillefot (Fr Hazy Chance) bla. Hörde att han (Carron King) hade fått spatt och togs bort, men vet inte när…

Ja, minnena bara ploppar upp :)

Marie_Hedén
2016-01-05 13:22
#15

Hmm… Jag har haft sporadisk kontakt med en tjej i Avestatrakten som har ägt och tävlat en Carron King. Hon hade dock inte köpt den av Brolöten direkt. 

Kan det finnas två  med samma namn? 

Jag har även sett Carron King i resultatlistorna på Dalatävlingar (Dalahoppet bland annat) men jag tror inte att det var Fridas namn då. 

Hette hon Anna kanske?

Anna… Karlsson, Svensson… ? Jag var mest sugen på att följa Kingen så jag la inte hennes namn på minnet :P

Vi har haft kontakt på ett gammalt community så hon har inte använt sitt riktiga namn där. 

Eller minns jag väldigt fel?

Hofors är inte heller så långt från Borlänge :)

GE
2016-01-05 18:08
#16

Jag har någonnstans i bakhuvudet att Carron King såldes till den familj som sen köpte Brolötens Joop. Tror att de hette Barth eller nåt liknande? Undrar om det inte var den familjen som sålde Carron King till Pedersens?

Med reservation för att det är helt åt skogenCool

Tror inte det finns/har funnits två Carron King, han såldes nog vidare…

Marie_Hedén
2016-01-05 19:53
#17

Så kan det kanske vara :) 

Joop ja, honom har jag blandade känslor för. 
Han var lite otäck att hantera (men han var ju inte så gammal när jag var där). Just under den perioden fick han inte så mycket motion som han säkert skulle behövt, så hans överskottsenergi togs ut på oss när vi skulle ha in/ut honom ur hage och box.

Grafit var mycket enklare. 
Och Inver var som sagt en egensinnig surgubbe ;) 
Men så fort han hade testat en och sett att man inte vek sig för honom så var han snäll som en hundvalp :)

GE
2016-01-06 09:39
#18

Haha, man skulle kunna tro det var tvärtom ;)  Grafit har jag ett absolut tydligt minne av från den tävlingen. Han kom vrålandes, bitvis på bakbenen ner mot ridhuset med Chris och en till på varsin sida i ledtygel. Han var ju ung och grön och på hemmaplan, och ville väl tala om för alla hästar att det var hans ställe! När han kom in i ridhuset skötte han sig däremot fint.  Kom 2:a i LC har jag för mig, men det var inte Emelie som red, utan en större tjej.

Madelen Jonsson
2016-01-07 08:19
#19

Ååå vilken rolig läsning!! 🙂

Marie_Hedén
2016-01-07 17:54
#20

Jag minns när Chris hade tagit dit någon landslagsryttare för att hålla hopplektion, jag minns inte vem. Jag minns bara att hon bytte efternamn när hon gifte sig (och det eliminerar ju inte så många :P)
Jag var osäker på om jag skulle våga rida min häst på den träningen (ett varmblod som var skolad L:A / L:A men som inte var i full kondition då, jag hann nästan inte rida henne när jag jobbade där) så Chris erbjöd mig att rida Graffe… 

Oooh vad frestad jag var, men jag ville inte sätta mig på en hingst jag aldrig ridit tidigare i ett ridhus med massvis av andra hästar (mestadels ston). Så jag vågade aldrig. 
Jag stannade istället och var handräckning på banan och det lärde jag mig också massor på :D

Annons:
Lena K
2016-01-08 22:38
#21

Hej, Kul med fina bilder på Moet från kursen i somras. Hon blir 20 år nu i april är alltså född 1996. Hon fick tyvärr fång i augusti men hon mår bra nu har så smått börjat tränas  igen.  Det finns fler bilder på henne på min hemsida klassiskridning.se

Lena

Marie_Hedén
2016-01-08 23:25
#22

Vad kul :) 
Tack Lena, det ska jag genast kika på. 

Ge henne en stor puss på mulen och en kram från "barnmorskan" ;)

Marie_Hedén
2016-01-08 23:28
#23

Åh vad underbar bild på henne där hon ligger med alla fyra hovarna i vädret och rullar sig efter träningen :D

Lena K
2016-01-11 20:27
#24

Ja, ridhuset är en favoritplats när det gäller att rulla sig! Hon kan rulla sig ganska länge då….

Marie_Hedén
2016-01-12 13:11
#25

Mitt varmblodssto älskade också ridhuset när det gällde att busa och rulla sig. 
Vi lekte ofta tafatt i Brolötens ridhus på kvällarna. 
Jag jagade henne tills jag "kullat" henne och så sprang jag åt andra hållet sen tills hon puffade på mig ;) 
Det slutade oftast med att jag satte mig ner för jag inte orkade springa längre och Amie kom och la sig bredvid mig och gnuggade sig mot ridhussanden. (och så drog hon några lycko-repor emellanåt med bocksprång och bakutsparkar och så tillbaka till mig och rulla/gosa) :)

Upp till toppen
Annons: