Annons:
Etikettfärgfrågor
Läst 2655 ggr
GE
2016-06-17 07:55

Hästfärger FAQ

Här kan du ställa frågor om färger och nedärvning, som vi hjälps åt att svara på.
Kom ihåg att inga frågor är för dumma att ställa på detta forum!

  • Redigerat 2022-04-13 21:08 av Niklas
Annons:
RC71
2016-06-17 08:53
#1

Perfekt! :)

Punkity
2016-06-17 14:19
#2

Då börjar jag med en fråga! Den fina gulbruna färgen, hur nedärvs den? Eller snarare, vilka färgkombinationer kan ge gulbrunt (om en ska förklara på basic nivå)?

GE
2016-06-17 19:59
#3

#2 Tack för frågan. Kul :)

En gulbrun är i grunden brun, med ett utspädningsanlag (gulanlag) som bleker färgen till en ljusare nyans. Man, svans och ben behåller den svarta färgen, pga att gulanlaget har svagare inverkan på svart.

Det som behövs är ett A, ett E och ett gulanlag Cr.

Det säkraste sättet att få en gulbrun är att para en brun häst som är homozygot på A och E med en gulbrun som också är homozygot på A och E. 

Vi kan ta min Romantica som exempel, men bortse från skimmelanlaget.
Hon är testad AA EE crcr (saknar gulanlag). Oavsett om hon betäcks med gulbrun, isabell eller gulsvart, blir avkomman antingen brun eller gulbrun.  

Hur går det till då? Jo, eftersom hon inte har något fuxanlag (e) att ge till sin avkomma, spelar det ingen roll att isabellen har två. Eftersom hon inte har begränsningsanlaget (a) spelar det ingen roll att den gulsvarta har två…

Om man däremot betäcker en brun häst Aa Ee, dvs både fuxanlag och non-agouti (begränsningsanlaget) med en gulbrun Aa Ee Crcr kan man få brun, svart, fux, gulbrun, gulsvart och isabell.

Hängde du med? Fråga igen annars :)

Connie90
2016-06-17 20:55
#4

Hur hittar man vad hästen har för färg? Annat än vad som står på födelserapporten? Och vad ska man betäcka med/mot om man helst vill ha ett brunt litet föl?

lil-sis
2016-06-17 21:06
#5

Det allra säkraste sättet är ju att betäcka en brun med en perlino ;) 100 % gul och är båda homozygota för brun blir det ju 100% gulbrun. BEC är väl "godkänd" nu?

GE
2016-06-17 21:30
#6

#5 Visst är det så ;) Jag ville bara vänta med att dra in BEC och gulanlaget för mycket innan jag hunnit förklara anlagen på Cr-lokus..

Annars är det precis som du säger. Om den bruna är AA EE, dvs homozygot för  både E och A-locus, blir utfallet 100% gulbrun, men inte bara med perlino utan även med cremello och smokey cream.

Annons:
GE
2016-06-17 21:46
#7

#4 Man ser ju vilken grundfärg hästen har (utom på dom som skimlat av), men vill man veta vilka anlag som ligger bakom, måste man DNA-testa. I många fall kan dock föräldrarna avslöja anlagen.

Ett ex. Om hästen är brun, och någon av föräldrarna är fux, då vet man att den har ett fuxanlag. Genotypen på den är då Ee. Om någon av föräldrarna är svart, då vet man  också att den bruna hästen är Aa.

Vill man ha ett brunt föl, ska man välja hingst med minst ett A och ett E. Det är den yttersta förutsättningen, sen beror resten på bakomliggande anlag. Om båda föräldrarna är homozygota AA EE blir det bara bruna föl, men om båda är heterozygota Aa Ee, kan det förutom brunt, även bli svart och fux.

Punkity
2016-06-17 22:08
#8

#3 Tack! Jag ska tänka på det över natten så hoppas jag att jag förstår imorgon ;)

Connie90
2016-06-17 22:23
#9

#7 Okej tack. Tror nog aldrig jag kommer bli klok på de utan att nöta nöta nöta, logiken fattar jag liksom inte :-) Men jag har dej i åtanke istället om de någonsin skulle bli dags att lista ut färggenitik för framtida bruna föl isf ;-)

GE
2016-06-17 22:47
#10

Det tar en bra  stund innan man förstår, men när man väl gör det känns det ganska logiskt. I början hade jag själv väldigt svårt förstå förhållandet mellan A och E tex..

#7 Om du skriver färgen på ditt sto, och även föräldrarnas färg kanske det går att lista ut något recessivt anlag? Ett som finns där men inte syns ;)

RC927
2016-06-18 12:40
#11

Jag har ju alltid trott att mitt bruna sto bara kan få bruna föl om hon betäcks med en brun hingst, men har jag fattat rätt att det inte behöver vara så? Nu är hon ju så gammal att hon inte ska betäckas mer. Hennes pappa var brunskimmel( Lambay Inver) o mamma(Roundstone Blondie) isabell. Maliner har elva eller tolv helsyskon med alla möjliga färger, om nu färgangivelserna stämmer! Vad är troligt att Maliner har för anlag?

GE
2016-06-18 20:48
#12

#11. Om vi börjar med det vi ser: Eftersom hon är brun, vet vi att hon åtminstone har ett A och E. Hon alltså egentligen svart, men har ett anlag som begränsar det svarta till man, svans och ben. Hänger du med på det?

Vad kan vi få fram av föräldrarna? Jo, att mamman har nedärvt ett fuxanlag (e) kan vi säga säkert. En isabell är ju en fux med gulanlag. Några andra anlag har inte  mamman på E-locus. Så då vet vi att Maliner är A- Ee. Brun med fuxanlag.

Hur mamman såg ut  på A-locus kan vi däremot inte säga. Det syns inte på rödbaserade hästar (fux, isabell), och hennes avkommor avslöjar det inte heller.

Lambay Inver var iallafall Aa. Det kan man säga säkert då han har svart avkomma.

Det gör att Maliners genotyp är antingen AA Ee eller Aa Ee. Brun med eller utan begränsningsanlaget "non-agouti", och med ett fuxanlag. Hon kan däremot inte vara aa Ee, för då skulle hon vara svart.

När man inte vet kan man skriva A- Ee.

Eftersom hon inte har ärvt konstantskimmelanlaget från pappan eller gulanlaget från mamman, behöver man inte skriva ut det.

RC927
2016-06-19 16:13
#13

Tack! Läser o läser o försöker memorera! Känns lite lättare när man drar ner det till specifika hästar . Jag fortsätter att plugga!

Annons:
GE
2016-06-19 23:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Ja, det är mycket lättare. Det var så jag lärde mig :) Nöta, nöta, nöta…

Här är en fin isabellfröken. Pappa Isabell och mamma gulbrun. Av hennes egen färg och infon om föräldrarnas färger, får vi fram att modern hade ett fuxanlag. Annars hade den här fröken inte varit isabell.

Av den isabellfärgade fadern som bara hade röda anlag på E-locus, fick hon ett, och av sin mor som har ett rött och ett svart, fick hon också det röda.

Summan av kardemumman blir fux + gulanlag = isabell (ee Crcr).

Kan man få fram hennes anlag på A-locus på samma sätt?

Svaret kommer i morgon…

GE
2016-06-20 11:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

#14 Det kan man inte så där upp och ner, eftersom A-locus inte syns på rött. Om båda hennes föräldrar hade varit homozygota AA hade man vetat det. LIkaså om båda hade varit aa. Nu är det inte så i det här fallet…

Man kan bara spekulera genom att titta på föräldrarnas härstamning. Mormodern är svart, och med det vet vi att den gulbruna modern är Aa. Genom att titta på faderns avkommelista kan vi säga att han också är Aa. Han har ett gulbrunt och ett gulsvart föl med svart sto. Förutsättningen är förstås att färgerna på dessa båda föl är korrekt angivna, men det tror jag att de är…

Det här isabellfärgade stoet, som förresten heter Paloma II, kan vara AA, Aa eller aa. Närmare än så kommer man inte utan Agouti-test.

Ofta avsjöjar alltså avkomman föräldrarnas anlag. Även om de är fuxar eller isabeller. Det här bruna fölet har en svart far, vilket säger att fuxmamman har ett A. Genom ett svart helsyskon vet vi också att hon har ett a. Så i det fallet kan man utan test säga att fuxstoets status på A-locus är Aa.

GE
2017-01-26 10:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Hingstägaren har utelämnat en liten, men viktig detalj vad gäller färgnedärvningen. Vilken?

PS Utgår från att han är testad AA, så jag menar inte gulsvart…

kicki80
2017-01-26 11:49
#17

Mamman till Isabellen på inlägg 14 är gulsvart.

GE
2017-01-26 21:41
#18

#17 Aha. Jag trodde hon var mörkt gulbrun (står som det i Blå Basen). Det har dock ingen betydelse. A-lokus styr inte det röda anlaget, så det spelar ingen roll om modern är gulsvart (aa)  eller gulbrun ((AA/Aa) Paloma II fick sin färg för att modern hade ett rött anlag. Utan det hade Paloma blivit gulbrun el gulsvart.  Att fadern hade två röda anlag hjälper inte. Bara ett ärvs ner till avkomman…

Så vad är det för liten detalj som saknas i inlägg 16?

Mellanbror2004
2017-01-27 07:42
#19

Så fantastiskt vacker Paloma är!

kicki80
2017-01-27 21:27
#20

Ok, det är säkert inte ändrat där.. Färgen ändrades då jag premierade henne och domaren inte tyckte hennes färg stämde…:)

Annons:
GE
2017-01-28 10:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Ja, lättast är det nog att se på sommaren, då de gärna bleks lite. Kan dock vara nog så trickigt även då. Se bara på dessa två. Vore det inte för de svarta benen skulle man kunna tro att den främre på bilden är mörk fux (registrerad mörkt gulbrun fö).

Åter till frågan. Vilken info saknas i inlägg 16?

Upp till toppen
Annons: