Annons:
Etikettavel
Läst 3163 ggr
Märit
10/17/16, 11:14 PM

Stuterier från förr - Lunde och Kläringe

Lunde stuteri i Medelpad ca 1969 - 1977

Tänkte att det kunde vara roligt att höra lite om de stuterier som sedan länge (?) upphört med sin verksamhet. Jag kan berätta lite om Lunde stuteri som jag minns och uppfattade det när jag som sen tonåring höll till där.

Lunde stuteri var nog länge Sveriges nordligaste connemarastuteri. Det var Familjen Nettelbaladt som kring 1968 fick ett intresse av connemaror sannolikt av en slump. Deras ca 11-åriga dotter började rida och i Matfors där de bodde fanns ingen ridskola. Då började pappa Tore, utan kunskap om hästar, låna in några russ från Trönö ridskola som hade lägerverksamhet på sommaren men gärna lånade ut hästarna vintertid. Lärarparet Tore och Maj ville att dottern skulle intressera sig för hästar och för att öka chansen till det ordnade de ponnyer att rida på inte bara för dottern utan även för några klasskamrater. Ganske snart märkte de att dottern med sina långa ben inte skulle kunna rida russen och då föll valet på connemaror. Ture arrenderade en nedlagd lagård med lite mark i Lunde strax väter om Matfors. Han köpte några ston och en hingst från Värnbergs stuteri, hingsten Värnbergs Mercurius och stona Värnbergs Astrea, Lambay Noreen och Easter Steel, som då var dräktig med Brantshammars Joyce. Senare kom Brantshammars Bely och Wänga Cinderella . Hästarna reds oregelbundet av några flickor på orten och de började med lite ridskoleverksamhet kanske mest för att roa Matforsbarnen. Det var då, efter att ha läst en tidningsartikel om conemaror antagligen i tidningen Hästen, som jag tänkte connemaror! Vilken bra storlek, form och vad fina!  Kort därefter kom som på beställning en artikel om familjen Nettelbladt i Sundsvalls tidning. Fantastastiskt, det fanns ett stuteri med min nya favoritras! Jag ringde direkt, fick komma dit och började rida Astrea, Easter och Noreen och dessutom ta hand om Easter Steels föl Lunde Charm (som senare gick SM i hopp). Jag hade väl ridit på ridskola i ca 4-5 år och fick nu ta hand om en del av ridundervisningen. En Ryttarförening startades, Matfors Ryttarförening, som finns än idag. Tore köpte sedan 1971  två anskrämliga, ja det var så de såg ut när de kom, connemaraston som direktimporterades från Irland tillsammans med ett helt gäng andra connemaror. Det var våren 1971. Sannolikt blev de betäckta innan de kom till Lunde eftersom de fick föl efter Finney Master båda två. Lunde Charm visades utan framgång på några utställningar och vid premieringen på Bergsåkers travbana fick han tummen ner. Kanske beroende på att han var lite sent utvecklad och att premieringsförrättarna nog aldrig sett en connemara tidigare om ens någon ponny utom möjligen ett och annat russ eller en shetlandsponny. Lite synd eftersom Brantshammars Joyce dog tidigt i bilolycka (?) och aldrig fick någon godkänd hingst efter sig. En del sa att Charm var lik sin far.

Lite roligt är att vi långt senare i livet också startade ett litet stuteri och kom att köpa connemarastoet China Girl som unghäst. China har fem generationer tillbaka stoet Värnbergs Crux som är e Värnbergs Mercurius och u. Värnbergs Astrea (halvsyskon). Den betäckningen måste nog ha skett innan Astrea såldes tillbaka till Värnberg.

Annons:
Märit
10/17/16, 11:27 PM
#1

Kanske ska jag lägga till att alla fölen efter Charm döptes av matteläraren Tore till namn i temat matematik. T ex grekiska alfabetet som används mycket i matematiken. Det blev Origo, Pi, Chi, Omega, Ypsilon, Vektor, Diagonal osv

Kjerulfia1
10/18/16, 7:29 AM
#2

Detta var kul läsning. Hoppas fler hänger på och skriver 👏

RC71
10/18/16, 8:07 AM
#3

Kul läsning. Tack Märit! Detta var ju före min tid och jag tycker Sveriges connemarahistoria är intressant!

GE
10/18/16, 10:06 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Instämmer!Jättekul att läsa! Lunde Charm såg jag i Gävle i början av 80-talet.

Bild: Värnbergs Crux dotterson Corall-Li RC 50

MrsM
10/18/16, 11:25 AM
#5

Tack Märit! Inspirerande för oss andra . Tack vare Lunde Charm och SCS Riks 1971 känner ju du och jag varandra :).

Vi får anta utmaningen och bidra med historisk storytelling  här - det verkar finnas intresse. Eller?

Sassenach
10/18/16, 11:50 AM
#6

Jag vill iaf gärna läsa mer om alla våra gamla stuteri namn, kul att få höra om personerna som jobbade och slet bakom stuterierna.

Annons:
RC71
10/18/16, 1:31 PM
#7

#5 JA! :)

RC927
10/18/16, 2:01 PM
#8

#5 Jätteroligt, jag vill gärna läsa om de äldre stuterierna!

GE
10/18/16, 6:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Jag kan berätta det lilla som finns att berätta om Kläringe stuteri i Upplandi. Det registrerades som stuteri 1983 av min kompis Lena Byström, men blev mycket kortvarigt, då hon avled samma år. 

Det började med att Lena tog föl på sin tävlingsponny Bridget of Oakleigh. 1975 föddes Esmeralda e Slieve Dara, som hon ville avla vidare på. Hon fick ett föl e Roundstone Chief. När Lena träffade Calle och flyttade till Kläringe, Vendel, tog hon med sig Esmeralda, som då var dräktig med samma hingst.

En korsning, Raiha köptes som sällskap till Esmerada, men sen gick resan till Rune Weckner på Aspö. Där köptes 4 ungston, alla e Roundstone Chief. Det var Bonnie Blues (u Easter Blues), Golden Beauty (u Atlantic Blue) och helsyskonen Little White Lass och Sunny Lass (u Autumn Sunset). 1982 kom Möllans Castro RC 43, som nygodkänd 3-åring, och ytterligere ett sto, Fleur e Brantshammar Julius.

När Lena dog skingrades ponnyerna. Möllans Casto, Bonnie Blues, Esmeralda och Golden Beauty flyttade till Lenas föräldrar. Det finns nog inga pår kvar i aveln från Kläringe idag, men Fenella och Romantica har ju på sätt och vis sina rötter där. Även om Es-Cassandra (u Esmeralda) föddes i Balingsta 2 år efter Lenas död.

Bild: Esmeralda RC 345 f-75 e Slieve Dara u Bridget of Oakleigh e Bridge Boy

RC71
10/18/16, 7:02 PM
#10

#9 Tack för berättelsen. Visste bara ägarinnan dog ung.

Sassenach
10/18/16, 7:44 PM
#11

#9 Esmeralda verkar vara en stark nedärvare av sin framsida, till både son och dotter.

GE
10/18/16, 8:29 PM
#12

#11 Kombon Castro - Slieve Dara tror jag…

MrsM
10/18/16, 10:33 PM
#13

Tänker att vi borde  lägga upp en ny tråd för varje presentation av en uppfödare/stuteri from the past?

Annons:
Märit
10/18/16, 10:48 PM
#14

#13 Det var en bra idé med egen tråd! Tycker att det är besvärligt med långa trådar särskilt när jag använder mobilen. Jag kan kopiera mitt inlägg om vi gör så.

GE
10/19/16, 6:44 AM
#15

Ja, det är en väldigt bra idé. Jag hade tankarna åt det hållet när jag skrev, men så blev det inte så iallafall. Den här tråden kan väl vara kvar som 1 & 2, så kan nästa som skriver döpa tråden till stuterier från förr 3….

Eller?

Märit
10/19/16, 7:27 AM
#16

Jag tycker att vi bör kalla trådarna med Stuterier från förr - Lunde t ex. Kan man döpa om denna och ge den två stuterinamn? Sedan vore det bra att ta bort inläggen om nytt upplägg som är off topic…

RC71
10/19/16, 9:29 AM
#17

#16 Låter bra

GE
10/19/16, 8:46 PM
#18

#16. Så kan vi göra :) Förstod dock inte riktigt det där med att "det vore bra att ta bort inläggen om nytt upplägg som är off topic"?

Min fleuriqe<3
2/10/18, 3:29 PM
#19

Åhh va roligt att läsa detta. Raiha som du skrev om var min lilla första älskling som jag fick börja rida hos Kalle och han nya fru Maggan som bodde i Djurstugan i fors Tierp. Växte sedan ur henne och Kalle hjälpte mig att få tag på en underbar häst vid namn Kläringes fleuriqe:)

GE
2/11/18, 9:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Raiha var en fin liten ponny. Jag träffade Calle och Maggan på en tävling för många år sen, och de berättade att hon fortfarande levde. Hon måste ha varit en bra bit över 20 då? Jag kommer inte ihåg vilket år det var, men det borde ha varit i början av 2000-talet. Motorvägen var inte byggd ännu, men den planerades för fullt och den skulle gå väldigt nära  deras gård. Hur gammal blev Raiha?

Bild: Raiha 1980 (4 år)

Annons:
Min fleuriqe<3
2/14/18, 8:01 AM
#21

Jag törs tyvärr inte säga exakt ålder men damen hade samma underbara energi genom hela livet. Hon var väldigt speciell för Kalle <3

Min fleuriqe<3
2/14/18, 8:01 AM
#22

Jag törs tyvärr inte säga exakt ålder men damen hade samma underbara energi genom hela livet. Hon var väldigt speciell för Kalle <3

Min fleuriqe<3
2/14/18, 8:05 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23
GE
2/15/18, 5:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Raiha fick några fina föl också. Hennes första (sto f-81 e Red Baron ox), var en riktig liten godbit! Tyvärr kan man väl säga skimlade hon av…

Min fleuriqe<3
2/15/18, 6:43 PM
#25

Men titta<3 Jag måste åka runt Maggan o visa alla fina bilder nån dag….

GE
2/16/18, 6:23 PM
#26

Hälsa så gott från mig! Jag träffade henne några gånger långt innan. Hon var ihop med brorsan (Nils) till en av mina kompisar. Fråga hur gammal Raiha blev också…

Upp till toppen
Annons: