Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1047 ggr
GE
10/31/16, 8:58 AM

Senskimlar och melanom?

Att skimlar får melanom vet vi. Att homozygoterna, de med två skimmelanlag, är predisponerade vet vi också. Hur är det med senskimlarna och skimlarna som har senskimmelanlag? Får de melanom i samma utsträckning? Det "borde" de ju få?

Annons:
liljegren
10/31/16, 4:37 PM
#1

Hur motiverar man studenter att forska i ämnet? Eller finns det studier?

MrsM
10/31/16, 6:06 PM
#2

Senskimlarna undrar jag just om de är disponerade för melanom? Har aldrig stött på senskimmel med melanom vad jag minns…? Däremot de tidigt vita, homozygoterna, ja. Intressant att höra fler erfarenheter!

lil-sis
10/31/16, 9:43 PM
#3

Ja det finns studier på melanom på häst. Nu orkar jag inte rota fram mailet men jag tror de forskar vidare, Neffi donerade sina knölar när hon avlivades 2008 (dubbelgul med ett skimmelanlag).

lil-sis
10/31/16, 9:47 PM
#4

Hittade. "Sedan 2008 har vi publicerat ett par artiklar där vi går närmare in på den molekylära orsaken till att skimlar får melanom och blir vita. Vi har studerat mutationen mer i detalj och vilka processer i cellerna som den möjligtvis kan påverka. Det vi har kommit fram till är att skimmelmutationen innehåller ett ställe där en faktor kan binda som reglerar pigmentcellers utveckling. Mutationen finns också i olika många kopior i blodceller respektive tumörceller hos en och samma häst, och ev i högre kopieantal i mer aggressiva tumörer än i snällare tumörer, något som tyder på att mutationen kan påverka tumörutvecklingen. Nästa steg i projektet kommer att bli att genom transgena möss (som genom genteknik har fått skimmelmutationen) som modelldjur studera mutationen ännu mer i detalj. Fördelen med möss är att vi kan få precis hur mycket vävnad eller annat material som helst, jämfört med att samla material från hästar, och vi kan också följa ev tumörutveckling och vitnande i detalj. Vi har precis startat detta projekt och väntar med spänning på om mössen kommer att bli vita (de är normalt sett svarta) precis som hästarna, eftersom de nu har fått samma mutation som vi är säkra på är orsaken till att hästarna blir vita. Ang. connemarorna har vi inte hittat någon orsak till varför de skimlar sent, mer än att vi undersökte mutationens kopieantal hos de få hästar vi hade, och det såg helt normalt ut. Förmodligen har de ytterligare en eller flera mutationer som bromsar skimlingsprocessen, men vi har för litet provmaterial för att undersöka detta i nuläget. I ett annat projekt på labbet håller vi faktiskt på med att kartlägga konstantskimmelanlaget, men jag är inte lika involverad i det så jag vet inte riktigt var de befinner sig i projektet." De här var 2014, kanske ska maila igen :-)

GE
10/31/16, 10:26 PM
#5

Jag har heller inte stött på någon senskimmel med knölar hittils Tänkte att det skulle kunna vara något som kunde intressera forskningen?

Vi vet att senskimlarna är heterozygota för skimmelanlaget. Rent logiskt borde det innebära att de avblekbara skimlarna med senskimmelanlag är homozygota. De blir vita i stort sett lika snabbt, och då borde åtminstone dessa ha melanon i samma utsträckning?

Även heterozygota avblekabara skimlar drabbas, speciellt de som är "flea-bitten" (min egen erfarenhet), så det vore väldigt intressant att höra andras erfarenheter av ffa senskimlarna, som ju också har en ojämn fördelning av pigment…

Har födelsefärgen betydelse? Enligt VGL löper skimlar som är homozygota för non-agouti (aa) en större risk att utveckla melanom.

Märit
11/3/16, 9:44 PM
#6

Och så en fråga som jag känner att jag borde veta. Vad är nu aa? 😎 Är det svart?

Annons:
GE
11/4/16, 7:19 AM
#7

Ja, det är det. Agouti är den dominanta (behövs bara ett för att synas) anlaget på A-lokus som breder ut svart till ben, man och svans. Non-agouti är det recessiva (behövs två för att synas) anlaget på A-lokus. Om hästen är aa breder svart ut sig på hela kroppen. Hästen blir svart. Inget av anlagen syns på fux fö..

Upp till toppen
Annons: