Annons:
Etikettfärgfrågor
Läst 3696 ggr
liljegren
2016-11-03 19:55

Skäck

Hur ser genetiken ut för en skäck? Connemaran "får" ju inte vara skäck.. men kan dem ens vara det?

Annons:
RC71
2016-11-03 20:52
#1

Har hänt ja. Men då rör det sej nog om stora, utbredda vita tecken och inte en genetisk skäck.

liljegren
2016-11-03 21:39
#2

#1 har du nått exempel på en sån? :) skulle vara kul o se

GE
2016-11-04 08:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Det vanligaste skäckanlaget är det som bla Shetlandsponnyn har. Det kallas dorsalskäck (Tobiano) och är ett dominant anlag. Din lilla inhysning, liljegren, är en sådan, och därmed kan man säkert säga att pappan är dorsalskäck.

Sen finns också ventralskäckarna som nedärvs recessivt. Bukskäck finns hos Russet, och Overo/Frame Overo hos bla Paint.

Sabino tillhör också gruppen skäckar ( kallas ibland strumpskäck). Kännetecken är stora bläsar, vita underläppar, höga flikiga strumpor, bukfläckar, ibland med stickelhårighet. Vissa raser kan vara mycket stickelhåriga, som tex Clydesdale.  Welsh och Arab är två andra raser där Sabino är vanligt. Förmodligen är det arvet från dessa som vi ibland ser på Connemaran, i form av tecknen som ovan..

Hagalyckans So Marvellous hade en betydligt mer extrem Sabinoteckning.!Tyvärr kan man väl säga skimlade han av…

Den här bilden fick jag för länge sen. Tror att det är Kristina Blad som är fotograf.

GE
2016-11-04 08:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Annars är väl det här det vanligaste Sabinoliknande teckningen hos Connemaran.
(Billy Blues f-87 e Möllans Castro u Bonnie Blues).

RC71
2016-11-04 16:27
#5

#2 Ge Hann före med bilden..

liljegren
2016-11-04 17:09
#6

#3 tack för info :) superläcker teckning!

Annons:
GE
2016-11-06 14:44
#7

Det här med skäckanlag…

Läste i Pat Lyne's bok Shrouded in Mist om en poloponny vid namn Movement (nr 33 i PPSB) f 1890. Mörk fux med en oregelbunden vit "splash" på ryggen/länden. Mormor var angiven som piebald, skäck. Hingsten var stationerad på Clare Island två gånger. Första gången 1895-1898, men avkommorna ärvde inte hans vita fläck. När han sen återkom 1909-1911, betäckte han förmdligen sina egna döttrar och dotterdöttrar etc, för då dök fläcken upp igen. Av det kan man dra slutsatsen att det var ett ressecivt anlag. Inte det "vanliga" dominanta skäckanlaget..

På Clare Island fanns ungefär samtidigt två Norska Fjordhingstar (!) vid namn Oscar och Norseman. Ingen av dem tycks ha satt några spår i aveln. Det kan sägas enbart pga det faktum att blackanlaget inte existerar i rasen.

Pat Lyne hade kommit över ett dokument från 1912 "Inheritance of Dun Coat Color", där man konstaterade att samtliga avkommor efter de båda fjordingarna blev dun, medan de efter Connemarahingsten Con, också dun, lika ofta blev reddish bay som dun.  Genetikens lagar fungerade således redan då ;) Blackanlaget är dominant, medan gulanlaget är ressecivt. Tror dock inte att de förstod att det rörde sig om två olika anlag…

Det var också i det här dokumentet som man skrivit om  Movement. Lite konstigt är att det stod att fläcken aldrig dök upp hos de dun-färgade avkommorna. Det var väl slumpen naturligtvis, eller så var de helt enkelt inte besläktade..

Ett lite stycke Connemarahistoria så här på söndagseftermiddagen :)

Märit
2016-11-06 17:46
#8
Märit
2016-11-06 17:47
#9

Härligt att läsa!

Hagalyckan
2016-11-07 07:38
#10

Jag tog upp Marves skäckanlag med Mrs Elisabeth Petch. Vi brevväxlade om detta efter att hon var i Sverige för väldigt många år sen. Han var dubblad på en individer som enligt henne hade väldigt mycket vitt själva och ärvt ner dessa. Ska se om jag hittar brevväxlingen.

Marves skäcktecken syns än idag men ett tränat öga behövs för att upptäcka det.

GE
2016-11-07 19:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

#10 Hon har säkert rätt. Det sabinoanlag (Sabino1) som går att testa för, är ju dominant, och finns i stort sett bara hos amerikanska raser. De Clydesdales och Araber som testats har inte haft anlagat. I dubbel upplaga ger det en nästan vit häst (sabino-white ca 90% vit). Man kan lätt tro att Marvellous har ett Sabino1-anlag, men om det verkligen fanns i rasen borde vi sett fler. Det lutar väl åt att det finns fler mutationer på samma lokus…

Det finns en finsk ponny f 2015 med ännu mer vitt än Marvellous. Hon heter Ohana Highlight, och det lustiga är att hon är lite släkt med honom på mödernet också. Mormors mor är Bolle Cornett, halvsyster till hans mamma.  Mormors far är Janus, och där kommer ju Öxenholm Marble Jr in i bilden…

GE
2016-11-07 19:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#12

På fölbilden ser det ut som hon är skimmel också, och idag är hon vit. Bortsett från lite grå på huvudet + vid ljumsken. Skinnet på insidan av låret är spräckligt.

Hagalyckan
2016-11-07 21:50
#13

Det röda anlaget kommer från mödernet helt och hållet på Marvellous. Kommer ihåg att Mrs Petch hävdade att han kan ha varit red roan i botten.

Annons:
Hagalyckan
2016-11-07 21:55
#14

Här kommer en video på Marvellous

GE
2016-11-08 08:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

#13 Fuxanlaget är recessivt, och måste komma från båda föräldrarna för att synas. Så Öxenholm Marble Jr bidrog med sitt röda anlag också. Kanske var Marvellous red roan i botten, men det kan också ha varit den "roaning" som ibland följer med sabinoanlaget. Svårt att säga…

Lika svårt som att säga vad som är vad på det finska fölet

RC61
2016-11-21 13:51
#16

Måste komma stora vita tecken från Roundstone Chief också. Kommer ihåg när jag bla såg Carnaby Patrick Hooligans helbror Carnaby JP som ung i hagen hos Gisela Helin. Han  hade bred bläs över hela ansiktet, vit underläpp, en vit strumpa på framben samt vita bakfötter. Finns många fler i släkten som har stora vita tecken också. Jag tror inte det är så konstigt att det finns tecken liknande "Sabino1" i vår ras eftersom det avlats in bla Welsh och Welsh Cob. Läste någonstans för länge sedan att de stora vita tecknen följer fuxanlaget, vet inte om det stämmer.

Hagalyckan
2016-11-21 20:17
#17

http://stud.epsilon.slu.se/515/1/eken_helena_091001.pdf 

Här finns en del att läsa och vita tecken och fux.

GE
2016-11-23 07:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

#16 Ja, så står det i Furugrens bok. Man har ju gjort studier, och kommit fram till att det är så. Varför just fuxar kan väl däremot ingen förklara…

Stora vita tecken kommer nog från flera håll, men många har säkert samma källa. Jag har dock fått för mig att Inver Rebel står för en hel del? Han går tillbaka på Cannon Ball, som var 1/4 Welsh Cob, så det kan mycket väl komma därifrån.

Packie har ju lämnat mycket vitt också, många med bläsar, vita underläppar och vitt på flera ben.  Det kan komma från Roundstone Chief, men Packie har Tulira Highball i stammen också, som gav stora tecken (Rebel x 4 i stammen). Packie är också linjeavlad på Blue Chief, och hans mormors far är Inver Rebel. Så det kan komma från det hållet också. Det är samma möderne som Bonnie Blues (se #4). Blue Chiefs mamma och Bonnie Blues var halvsyskon.

Jag tänker också på Erin's Own  e Inver Rebel. Hon hade själv bläs, vtul och 4 vtff, och fick väl flera "färgglada" avkommor. En av dem, Delilah f-78 (e Nice-n'-Easy), hade en jättestor bläs, vit bukfläck och 4 strumpor.

GE
2016-11-23 07:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Sen tror jag också att Naseel ox står för en hel del vitt. Han var av Crabbetblod, linjeavlad på Skowronec, och där fanns det mycket vitt.

Kunde inte låta bli att sno den här bilden av Naseels farfar Naseem 😎

Connie90
2016-11-23 13:07
#20

#18 ÅH, mammas gamla ponny, hennes första egna 😍 Vad roligt att se en bild på hennes från hennes glans år nere i Småland!

Annons:
GE
2016-11-23 20:26
#21

#18 Bilden är tagen i Enköping 1984. När ägde din mamma henne?

Connie90
2016-11-23 22:17
#22

#21 då måste det vara Malin som e ryttaren på bilden? Tävlande från någon sthlm ridklubb. Hon mellanlandade där och såldes senare neråt. Man blir vimsig på årtalen. Mamma köpte henne som 2åring, 80 och red sen in henne och hann sen tävla lite lokalt innan hon såldes 83 eller 84 måste de vara då :-)

RC61
2016-11-24 02:31
#23

#18 och #19 Lite tråkigt att det inte finns antecknat tecken utan mest bara färg i de äldre Irländska stamböckerna. Hade ju varit spännande att kolla både färger och tecken annars.

Det var väldigt höga vita strumpor på Naseem :-) Jag tror som du att det kommer vita tecken från inslaget av Arab också. De brukar ju kunna vara fuxar med stora vita tecken, breda bläsar och höga strumpor. 

Gjorde en liten undersökning och såg att Marble Jr har tre avkommor med släktingar till Bolle Sonett och alla dessa tre har bläs, vit underläpp och vitt på benen. Bolle Sonett var själv född fux med bläs, vit strumpa och vita bakfötter. Marble Jr har en avkomma med Bolle Cornett (u. Sonett) som heter Woolpacks the Rascal, han är född fux med bläs, vit underläpp och tre vita fötter.

Sedan är det då Hagalyckan So Marvellous som är e. Marble Jr och u. So-Nice (e. Nice-n-Easy u. Bolle Sonett). Marve hade väl vita ben, bläs och bukfläck och kanske fler vita tecken?

Tredje avkomman heter Midas II och är u. Bolle Lunett (e. Lukas u. Bolle Sonett), han var född gulbrun med bläs, vit underläpp, vit halvstrumpa vä fram. 

Verkar alltså som att kombinationen Marble Jr och Sonett-avkommorna gav ponnyer med mycket vita tecken. Men sådant är ju lätt att se så här i backspegeln och med facit i hand. 

Som jag skrev tidigare verkar det som att alla raserna som blandats in i vår ras kan "poppa upp" ibland och ge effekter som man inte väntat sig, detta kan gälla bla färg och tecken, storlek på ponnyerna mm . Inte helt enkelt att avla fram det resultat man önskar med ett sådant utgångsläge.

GE
2016-11-24 07:40
#24

#23 Ja, det skulle vara spännande att veta Cannon Balls födelsefärg och tecken tex. Fadern (Dynamite I) ska ju enligt 'Shrouded in Mist' ha varit fux med bläs och 3 strumpor. Även hans far Prince Llewellyn ska ha sett likadan ut, och han beskrivs i 'Shrouded in Mist' som "strawberry roan". Vilket förmodligen inte är lika med konstantskimmel, utan den "roaning" som kan hänga med Sabino?

Man pratar ju om ursprungliga typer (Ewart). En av dem "Clydesdale type" beskrivs som cobbiga med mycket hovskägg och "unusual coloring" - nearly black with white faces. Så himla spännande tycker jag. Betydelselöst, men spännande!

Den finska ponnyns mormor är ju halvsyster till Woolpacks the Rascal. Faktiskt  lite mer än så eftersom hon är e Janus.

Sen finns  också Önnarps Smirnoff (e Brolötens Grafit), som har Marble Jr på mödernet.  Brun med lykta, vtul vtfrff och vtvbf.

En reflektion på det. Är det inte konstigt att påfallande många med stora tecken på huvudet har just TRE vita fötter?

GE
2016-11-24 08:05
#25

#22 Ja, det är Malin Persson på bilden. De tävlade för Djursholms RK. Har för mig att det var någon från samma klubb som tävlade henne sen också, runt -87? Jag är dock inte helt säker. Kan ha blandat ihop med någon annan ponny…

Däremot vet jag att hon fick en skada, och det var osäkert om hon skulle kunna tävla igen. Det vet jag bestämt, eftersom Maggan på Stockmossen var så sugen på att köpa henne till avel, men hon var alldeles för dyr. Sen såldes hon ner till Småland, och kom ut på tävlingsbanan igen. Tror de hette Örtegren som köpte henne. Efter 1994 finns dock inga resultat. Vet du vad som hände med henne?

Finns det några bilder på henne? Det vore kul att se en från när hon var ung. Då kanske man kan se hennes tecken tydligare. För att återgå till trådens ämne ;)

Connie90
2016-12-10 07:51
#26

Jag har massor. Men skickar två olika där man ser lite olika ☺️

Connie90
2016-12-10 07:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27
Annons:
Connie90
2016-12-10 07:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28
Connie90
2016-12-10 07:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29
Connie90
2016-12-10 07:54
#30

#25

GE
2016-12-10 18:00
#31

Jätteroligt att se :) Tack för att du delade dem!!

Upp till toppen
Annons: