Annons:
Etikettfärgfrågor
Läst 1612 ggr
liljegren
4/15/17, 11:31 AM

Blåa ögon

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bläddrade förbi en bild häromdagen på ett mörkt föl med bläs (ej lykta) men blå ögon? Hur funkar det genetiskt? Jag fattar att ögon och päls är olika saker.. men jag trodde det ändå på något vis hängde ihop.. men då borde väl inte denna vara så mörk? Eller i alla fall ha lykta? Jag lånade bilden och hoppas att ingen blir sur över det. Och nej, det är ingen connemara.

✨ Bilden utbytt på liljegrens önskan. Tyvärr hittar jag ingen med två blå just nu.

Annons:
Herveaux
4/15/17, 11:34 AM
#1

Har du tillåtelse att låna bilden? Om inte så spelar det ingen roll om någon här blir sur, blir däremot bildägaren sur så kan det bli dyrt för dig.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

GE
4/15/17, 2:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Så ser han ut i helfigur. En fantastisk duktig ponny. Lucky Guess f-93 okänd stam.

GE
4/16/17, 11:12 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Vita tecken som går fram till, eller över ögat kan ge ett eller två blå ögon, men förekommer även vid små eller inga tecken alls. Oftast är då “eye-linern” mörk. Det finns dorsala skäckar (den vanligaste skäcken) och Sabinos (strumpskäckar) som ser ut så, men det är inget som förknippas med dessa anlag. Det beror nog snarare på utbredningen av det vita i huvudet.

Det finns också anlag som ger blå ögon när det vita breder ut sig mycket. Som tex splashed white (bukskäck) och overo (ramskäck).

Bukskäcksanlaget finns tex hos Gotlandsrusset. Bilden du visade skulle jag tippa är ett Russ (eller möjligen en Islänning) med ett anlag. De kan vara “smygskäckar” med små tecken på huvud och ben, samt ett el två blå ögon. I homozygot form blir de skäckar, som ser ut som de “doppats i vit färg med huvudet mer eller mindre hängande. Ögonfärgen beror på mängden vitt i ansiktet. De med nästan vitt huvud (det vita går över ögonen) får blå ögon. De har rosa “eye-liner” (är utan make-up).

På Gävle Ponnyklubb fanns en russhingst som hette Signal. Han måste ha haft ett anlag för bukskäck? Själv hade han bläs och vita bakfötter, och om jag inte minns helt galet ett blått öga? I vilket fall tycks han ligga bakom flera av dagens bukskäckar, men den biten kan russfolket bättre…

Skam den som ger sig! Jag hittade till slut två blå ögon. Munsboro Hawk Eye heter hon mycket passande. Vilka gener (eller kombinationer) som ligger bakom här, det vet nog endast Gud ;). Okänd stam förstås…

GE
4/16/17, 11:22 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Det här är en korsning. Fadern Am Paint (overo) och modern Welsh. Uppenbarligen ärvde Jerry Lee Dreams sin fars anlag.

GE
5/6/17, 8:38 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Det här är Es-Cassandras helbror, som hade nästan ofärgade  ögon när han föddes. Kontrasten mot den mörka färgen fick oss att tänka på Siberian Husky (inte de blåögda utan de med riktigt ljusa ögon), och vi bestämde därför att han skulle heta Es-Cimo. Det blev dock för avancerat för Janssons när de skulle skicka in papper för registrering, så det blev Eskimå helt enkelt. Gick ju bra det med ;) Såsmåningom mörknade ögonen, och blev bärnstensfärgade. De lyste som guld i visst ljus.

GE
5/14/17, 11:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Inte blå men väldigt ljusa ögon såg jag att Carraig Donn har

Annons:
Upp till toppen
Annons: