Annons:
Etikettavel
Läst 1018 ggr
GE
5/3/17, 9:52 AM

Skäggiga fölisar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inspirerad av söta Eowyn. Föl brukar väl för det mesta ha lite hår runt nosen  när de föds, men en del ser ut som små jultomtar. Jag minns att Ardennerfölen i Balingsta kunde ha både mustasch och tomteskägg, men hur vanligt är det på Connemaran? Gwendolyn var också lite luddig, men långt ifrån dottern

Annons:
GE
5/3/17, 9:54 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En som hade ett riktigt tomteskägg var däremot Gräns Rowan. Han och Gwen är besläktade på båda sidor. Rowans far är halvbror till Gwen, och Gwens far är son till Rowans mor.  Har för mig att Gwens helbror Jones var luddig också. Kanske går det i släkter? Förmodligen inte, men att släktskap ger likheter är ju helt klart ;)

[RC1393]
5/3/17, 10:01 AM
#2

#1 Men vad charmig! 

Sparven (Little Sparrow) hade inte så mycket skägg när hon var liten att man reagerade på det, vad jag minns var hon snarare ganska slätrakad.

Mellanbror2004
5/3/17, 7:44 PM
#3

Någon som vet om fölskägg, ska det stimulera att maten rinner till lättare, eller vad beror det på? Allt brukar ju ha någon mening, Hur som helst ser de gulliga ut.

liljegren
5/3/17, 10:16 PM
#4

Tänker att det kan komma från den irländska urponnyn? irish cobs kan ha ordentliga mustascher.. såg en som såg ut som om någon klistrat på en lösmustasch..

GE
5/4/17, 8:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Det har säkert nån funktion. Naturen brukar ordna det så. Fast nog kan man undra om det inte kan gå i släkten också?

Jag funderade ju på Jones (Hagens Jones), och visst var han också skäggig!

GE
5/4/17, 8:34 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

En close up - luddig hela vägen liksom ;)

Annons:
GE
5/4/17, 8:38 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

På den här lilla grisen (skärtryne) ser man också lite ludd faktiskt ❤️

GE
5/4/17, 8:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Även Hagens Fancy (mor till Fideli QQ) hade en del långa strån,  men kanske mer åt det normala hållet. Det fanns säkert mer från början, men det skavs väl av såsmåningom också. Fölen har en gemensam mor i Hagens Surf. Utom Rowan som har henne som farmor. Släktdrag??

GE
5/4/17, 8:52 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Lilla Eowyn måste vara med på bild i tråden också. Mormor Hagens Surf.

Upp till toppen
Annons: