Annons:
Etikettallmänt
Läst 834 ggr
Kjerulfia1
2017-07-11 23:09

Insektsmedel

Jag har en fundering kring det här med insektsspray. 

Ultra Shield funkar bra mot bromsarna och mygg tycker jag, men flugorna verkar inte bry sig ett skvatt. Vad gör man mot flugorna?  Förra året testade jag något mindre giftigt, kommer inte ihåg vad det hette (vita flaska med röda inslag?), men det hade föga verkan mot varken broms, mygg eller flugor. För hag-ändamål har jag använt Mygga, vilket är bra mot fästingar och mygg, men inte broms.

Ponnyn tycker flugorna är irriterande när man rider.  

Vad använder ni andra?

Annons:
RC71
2017-07-12 08:25
#1

Centaura. Överlägset mot flugor . Hälsningar hovslagaren ;)

Kjerulfia1
2017-07-12 08:52
#2

#1 Ah, det ska genast inköpas och testas.

GE
2017-07-12 09:30
#3

En billig variant är äppelcidervinäger, olja och vitlök. Funkar bra tycker jag, men bättre med Citronellaolja i, som man kan köpa på naturbodar.

Mellanbror2004
2017-07-12 16:15
#4

Jag har slutat med insektsgifter sedan flera år på mina hästar. Opal har täcke när det behövs, de andra har grov päls och placerar sig i skugga. Jag har ett tunt ridtäcke vid träning. Men om sommaren knappt kommit igång, så har vi lika med insekterna. Det har varit väldigt sparsamt med dem, toppen tror jag de tycker. Somrar som varit besvärliga står de i stallet under dagen.

liljegren
2017-07-12 16:38
#5

Hade ultrashield tidigare, men den kändes inte bra när man läste på innehållet.. har en bekant som kokar eget som jag får köpa av. Mormor brukade tvätta med utspädd jodopax, det är inget jag provat än men det känns som ett alternativ.

Kjerulfia1
2017-07-12 19:05
#6

Tack för alla tips och råd! 

"Hemmavid" på den uppländska slätten behövs normalt sett inget medel alls eftersom insekterna verkar blåsa bort, och det är ju bra. 

Men här nere i den småländska skogen är insekterna av en annan kaliber och första sommaren fick Melody som bölder på kroppen av bromsbetten.  Efter det testade jag en del olika som fanns och köpa och då var Ultra Shield det som hade klart bäst effekt. Men det är ju inget roligt medel att använda så inget man sprayar på i tid och otid. Läser man på flaskan ska man ju föra journal över när man sprutade det på hästen! Plus att det är tävlingskarens på det.

I år verkar hon klara bromsarna bättre och i hagen far hon inte illa av flugorna, utan det är vid ridning som hon blir mest störd över dom verkar det som.  

Jag föredrar att ha en ponny som inte bara vill springa iväg för att komma undan de störande insekterna.  Det blir så mycket enklare då.

Annons:
ambo
2017-07-12 19:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Ultrashield o flugluva. Måste skölja ögon med koksaltlösning även. Plus att Ambo blivit känslig runt skapet på senare år måste tvätta m lactacyd o smörja m Helosan. Blir bättre när han rids regelbundet - vi turas om Maja o jag i sommar då jag är iväg mkt o inventerar alleer i södra Sverige. Han e ute dygnet runt nu. Ska testa de där Centaura då flugorna angriper ögonen på honom. Såg även ett gammaldags hopkok på FB gruppen 50+ jag är med i 👍

Mellanbror2004
2017-07-12 22:59
#8

Var och en hittar sin lösning för pållen, men när jag läste innehållsförteckningen där en del alltid hamnar i min mun tog jag ett beslut, aldrig mer gift på dem. De tunna insekts/ridtäcken fungerar jättebra kan jag lova. Sedan är de olika som individer, men efter flera år utan så funkar det bra. De har inte mera bett nu än när jag sprayade. Jag vet vad du menar Linda med knölar, men jag föredrar insektsyäcke då jag är av den åsikten att gifter bryter ner och försvagar våra kroppar. Så trist solsommar ger bra insektssommar, dvs då lite dom möjligt av eländet.

GE
2017-07-13 09:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Bästa flugskyddet ever ;)

RC927
2017-07-13 11:17
#10

#9 Vilken härlig bild, med så fin rörelse i.

Upp till toppen
Annons: