Annons:
Etikettconnemaraberättelser
Läst 1106 ggr
GE
2017-10-02 10:41

Janus RC 71

Fin berättelse om Janus här:

https://ardcru.wordpress.com/2010/02/06/janus/

Fråga 1: Är "bred in purple" ungefär lika med "blåblodig" el av "kungligt blod"?
Fråga 2: Kom Marble till Danmark via Sverige??

Annons:
PernillaJ
2017-10-02 10:50
#1

#0 "Bred in /the/ purple" är ett poetiskt sätt att säga att hästen har väldigt fin stam, välstammad skulle vi kanske säga på svenska - fast det låter torftigare 🙂 http://www.urbandictionary.com/define.php?term=Bred%20in%20the%20purple

GE
2017-10-02 11:11
#2

Tack för länken :) Jag förstod att det skulle ha något med "royalty" att göra. Det var väl så att purple var förr en mycket dyr färg att tillverka, och kläder i den färgen bars därför endast av kungligheter. Blåblodig låter bra tycker jag :)

liljegren
2017-10-02 11:20
#3

Jag funderade också kring det uttrycket men tänkte samma sak - lila var ju kungligt förr :) Min trötta hjärna såg dock en lila dimma framför sig först men det tog bara ett par sekunder att inse att det mer hörde hemma i Albins barnprogram ;)

RC927
2017-10-02 12:12
#4

Fina Janus! Hade en valack efter honom som lyckades bra på Riks 2004 och vad jag minns var det Henry O'Toole som dömde!

RC71
2017-10-02 17:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Godkväll Ja artikeln är några år som ni förstår av texten och den innehåller en del sakfel . Jag har inte läst den innan den publicerades och det har inte Henry heller av texten att döma . Ett hedrande porträtt av en högt älskad ponny som genom sina år på Irland satte Sverige på " Connemarakartan " Jag pratade med en äldre herre utanför Janus box på Clifden Show 2006 och han hade då ingen aning om att vi hade connemaror i Sverige . Annorlunda är det i dag . Vi får delvis tacka den lilla gråa ponnyn från Kågeröd för det :)

GE
2017-10-03 16:24
#6

#5 Haha, det var väl bra nog! Det är väl många då som inte hade en susning om Sverige öht, och som trodde att tex Sverige och Schweiz var same, same.

Det om Marble var bara en nyfiken fråga. Inte för att jag någonsin hört talas om det, och det borde man väl ändå ha gjort?

Annons:
RC61
2017-10-05 21:12
#7

Svaret är nej, Marble kom inte till Danmark genom Sverige. HB Nielsen importerade Marble direkt till Danmark. Tror Irländarna (och kanske fler?) har svårt att skilja på Danmark och Sverige 😃 Är fler än en gång som de gjort detta. Däremot kom ju Marble Jr från Danmark till Sverige men det var en senare historia.

Upp till toppen
Annons: