Annons:
Etikettfoder
Läst 1176 ggr
Märit
10/12/17, 6:46 PM

Kvalitet på årets hörskörd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur ser era höanalyser ut från årets höskörd. Vår var dålig! Frågan är om vi borde söka annat. Kan vi hitta bortåt 20 ton?

Annons:
RC71
10/12/17, 7:22 PM
#1

Vad har ni för typ av hästar Märit? Jag hade behållit det höet och kompletterar med luzern till dom som behöver . Har inte skickat in analysen här ännu så vet inte hur foderstaterna kommer se ut här i vinter i nuläget.

Kjerulfia1
10/12/17, 9:13 PM
#2

#1 Fast man får fodra med ganska mycket lucern om man ska balansera upp den låga proteinhalten. Vi hade något liknande för ett par år sedan, inte kul. Då blev det Hippo grov Alfa som jag kompletterade med för att få alla behov uppfyllda så bra som möjligt. 

Vi har inte fått reda på årets värden ännu, våra hästar får fortfarande från förra årets skörd (som är ett toppenfoder).

Märit
10/12/17, 9:34 PM
#3

Ja, vi själva har tre connemaror, ett halvblod och en shettis. Så har vi inhysingarna: två connemaror, två thinkrar, en korsning thinker/varmblod och en islänning. Dvs ett gäng lättfödda hästar, med ett undantag. Alla tränas, men inte hård träning.

Märit
10/12/17, 9:57 PM
#4

#2 Vi har också ännu fjolårshö, där analysen visade på betydligt bättre värden.

Paloma II
10/13/17, 6:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Kan rekommendera Krafft Muscle up - 340g smbrp/ kg Förra året hade vi liknande hö och då fick mina ca 2 dl och ca 12 kg hö och höll sig fina på det. I år har vi mycket bra värden så i år äter de mineraler, 1 dl havre och 1 dl mash

RC71
10/13/17, 3:17 PM
#6

Ja mest protein för pengarna får man om man köper potatisprotein på säck . Det finns många "hopkok" där potatisprotein ingår så ett tips är att köpa den rena varan till ett betydligt bättre pris än färdigfoder.

Annons:
GE
10/14/17, 12:36 PM
#7

Jag skulle nog också fundera på rent potatisprotein. Det är den huvudsakliga proteininkällan i Muscle Up, men det är dubbelt så mycket i potatisprotein.

Coromant
10/14/17, 4:57 PM
#8

Vi gav våra connemaror potatis protein förra hösten / vintern och det funkade bra.

Upp till toppen
Annons: