Annons:
Etikettavel
Läst 1091 ggr
MariaSaga
10/18/17, 1:12 PM

Fölmönstring

Fölmönstring hos stall Arda? Var det inte Holmtebo som fick en känga när dom körde utställning hos sig? Jag väntar nu med spänning på när Arda's kritik från det fristående nätverket kommer… eller vänta nu… just ja

Annons:
GE
10/18/17, 6:08 PM
#1

Fölmönstring kan antingen göras på fastställda platser eller hemma hos fölägarna. Praktiskt om man har flera föl som ska mönstras, och helt i sin ordning.

Kanske är det mer vanligt med uppsamlingsplatser idag, men när jag åkte runt här i länet med en premieringsförrättare för länge sen, kunde vi åka flera mil rakt ut i skogen, för att mönstra ett enda föl. Vi hade bara ett par fastställda platser.

Hagalyckan
10/18/17, 8:39 PM
#2

I vårt län har vi tradition med att premieringsförrättaren åker runt på fölmönstring och samlar flera föl på en plats eller bara en gårdsägares föl. Så Marlene har gjort detta i väldigt många år liksom många av oss andra. Så ingen skugga ska falla över Stall Arda.

Annette
10/18/17, 9:08 PM
#3

Vad jag förstår får man boka detta själv genom premieringsförrättaren, inget som sker genom någon arrangör som tex med sommarpremieringarna. Åtminstone i vårt område som för övrigt är detsamma som #2.

Hagalyckan
10/19/17, 11:57 AM
#4

#3 Det är Hästavelsföreningen som gör detta i vårt område!

Annette
10/19/17, 12:23 PM
#5

Konstigt, jag tittade på Skaraborgs Läns Hästavelsförenings hemsida nyligen men hittade ingen info om det. De hästägare jag pratat med har själva bokat med premieringsförrättaren.

Hagalyckan
10/19/17, 7:26 PM
#6

#5 Jag kan ha fel men "förr" var det så att Ulla åkte runt med Morgan och gjorde fölmönstring och jag har själv åkt runt med premieringsförrättare i Norra Älvsborg vilket då drogs genom Hästavelsföreningen.

Annons:
Calvaro
10/22/17, 7:11 PM
#7

Är det någon som vet vad det kostar?

Annette
10/22/17, 7:17 PM
#8

Om jag minns rätt 350:-/häst. Gissar på att reseersättning tillkommer.

Calvaro
10/22/17, 7:20 PM
#9

Intressant! Hade kunnat tänkt mig att gjort med min.  Kanske kan bli nästa år om man drar ihop några stycken.

Upp till toppen
Annons: