Annons:
Etikettallmänt
Läst 2381 ggr
Coromant
2017-10-24 09:50

God morgon 24 oktober

Härlig morgon, solen skiner så man får väl njuta idag.  Imorgon väntas höstrusk enligt prognosen.

Jag och Chalmer provar nya saker, i lördags tog vi transporten till Hågadalen Uppsala och red på jättefina ridvägar. Där fanns det mycket spännande saker, vi red bla på  träbroar som gick över ån.  Frågande men modig när man fick följa efter dom vana hästarna.

Imorgon har vi WE träning på Upk.

Ha en bra dag!

Annons:
Kjerulfia1
2017-10-24 14:15
#1

Jobbar hemifrån nu på em eftersom jag var i hufvudstaden på morgonen, så idag blir en av de sällsynta tillfällena för ridning i dagsljus under vardagarna.  

I söndags började jag klippa Melody med finish igår, och peppar peppar det gick att klippa hela hästen utan sedering. Hon var SÅ duktig, även om det antagligen kittlade som sjutton på vänster bak för där vevade hon med bakhovarna. Jag har också insett att hon är känslig för om skäret är kallt eller varmt. Det ska vara lagom. Bakdelen och bakre magen funkade att klippa om stallkompisen höll upp en sådan där slickburk med lakritssmak, men man får vara snabb. Framdelen  inga problem alls. 

Årets klippning blir en upprepning av förra årets frisyr, dvs päls på benen under knäna, hela ryggen, rumpan och ansiktet.

Märit
2017-10-24 21:27
#2

#0 Det låter trevligt! Jag har chans att gå på WE-clinic om en vecka. Flera connemararyttare talar ju väl om denna gren!

liljegren
2017-10-24 22:41
#3

#2 kul! Vem är det som håller den? Jag och Bellis red för en tjej som heter Anna Nordin, har sett att hon åker mkt uppåt. Hon var jättebra tyckte vi, WE är något Bellis gillar! Full rulle med allt det vardagliga, som vanligt med andra ord!

kicki13
2017-10-26 14:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#0 Jag var på WE-clinic med Långarnö Laura med godkända tränaren Jackie Braconier, i helgen (21-22/10) hon var en fantastisk bra tränare som var väldigt noga med grunderna. Laura och jag tyckte det var super kul. Laura har inte varit ute och rest och varit på clinicar men hon skötte sig galant och visste precis hur man ska göra. Jag säger bara vilken HÄST hon är. Fast det kanske säger lite om rasen, så underbar med ett fantastisk psyke.  Här är i alla fall en bild på oss från träningen.

RC71
2017-10-26 16:53
#5

#4 Kul ! Hon har ju världens snällaste föräldrar. Avel är ingen tillfällighet ;)

ambo
2017-10-29 15:47
#6

WE är roligt och utmanande. Dock en bedömningssport lika dressyr ej att förglömma. 2 av 3 moment bedöms så. Fast connisarna har ju psyket för det!

Annons:
Märit
2017-10-30 18:52
#7

Ulrika Pernler har WE-clinic på Älvkarleby Ridklubb kl 18 imorgon. (Gratis)

Märit
2017-10-30 18:52
#8

Glömde att skriva att det är i morgon.

kicki13
2017-11-21 14:44
#9

#6 WE- är super kul och passar verkligen Laura och mig, nu är det inte finns någon westernridning i mitt distrikt längre, så då får man byta gren. Alla grenar jag har tävlat i tidigare har varit bedömningssport, så det känns inte som något nytt inom häst och rid-världen.

ambo
2017-11-22 07:56
#10

#9 Nej det är inget nytt inom häst- och ridvärlden men det kanske inte riktigt framhävs att det är  såpass likt " vanlig" dressyr och protokollen i del 1 och 2 är som i dressyr .  Jag lägger ingen värdering i det.  "WE - när dressyren får en mening" som nån skrev nånstans.  

Vi får väl starta en WE-tråd om det finns intresse!

kicki13
2017-11-22 11:42
#11

#10 men det har inte samma krav som vanliga dressyren och det är enklare dressyr mönster.  

Absolut får vi starta en WE-tråd :-)

ambo
2017-11-22 16:45
#12

#11 vi pratar vidare sen i den där nya tråden men - svar nu direkt nej exempelvis WE LB:1 är som dressyr LB:1 i svårighetsgrad. Domarn dömer på samma sätt i protokollet med att häst ska gå i form, olika  koefficient osv som ett vanligt dressyrprotokoll.  Det är inte lägre krav i dressyrmomenten.  Missuppfattning.  Jag tycker det är bra,  det höjer statusen på grenen.  Domarna är i regel dressyrdomare som dömer "vanlig" dressyr parallellt.  No mercy :D 

Här är WE LB1:

http://stallbacken.50webs.com/dressyr/program/WE/WE_LB_2014.html

Här är LB:1 2015:

http://stallbacken.50webs.com/dressyr/program/LC-LA/LB1_2015.html

Jag har ridit båda - de är ganska så likvärdiga tycker jag. Vanlig LB:1 är nästan enklare där är exempelvis bara 2 galoppvolter gentemot WE som har 4 - stor o liten volt o i olika tempon i galoppen med lyhörd häst i form på perfekt runda volter

Kul diskutera WE - få känner till det tyvärr men det blir kanske bättre vartefter! 

Lycka till!

kicki13
2017-11-22 21:30
#13

#12 När jag var på clinicen med denna godkända tränare, så säger hon att dressyren döms mycket "lättare" än en vanlig dressyr. Så då trodde jag det var sant. Är det nu inte det, får jag nog gå tillbaka till western eller byta hästras för att kunna tävla mot halvbloden

Annons:
Sassenach
2017-11-23 06:32
#14

Nu tar vi det lilla lugna. du kanske inte har alla fördelar som ett halvblod har i dressyren, men det är ju faktiskt tre delmoment du skall vara bra i. Jag har sett en vuxen ryttare vinna DM på ett Gotlandsruss i WE, en ras som torde ha mer emot sig än marorna i jämförelse med halvbloden. www.hippson.se/artikelarkivet/sportkollen/asa-och-kallblodstravaren-lapp-glans-gjorde.htm

kicki13
2017-11-23 10:00
#15

Om det nu inte är så, som denna godkända tränaren sa, att dresyren bedöms enklare än en vanlig dressyr, så får vi inte till några tävlingar i Jämtland. Då de flesta som var med på clinicen inte red några "dressyr hästar" utan såg denna gren som att man även kunde rida och tävla  ponny och travare. Nu hoppas jag fortfarande denna tränare visste vad hon sa då hon var en av de som även tagit fram utbildningsmaterialet till WE. Så vi kan fortsätta vår satsning, med mer WE i Norrland.

ambo
2017-11-23 13:45
#16

Ja enligt mina erfarenheter är det inte simplare bedömningar. Programmen har inte enklare mönster som du såg ovan. 

MEN! Du kan ju ta masssa points på Teknik o Speed o därmed få bättre totalt och gå upp bland placeringarna. Typ som fälttävlan. 

Och visst alla raser alla ryttare - men rider du  med en häst över tygeln hela programmet får du inte så höga %. Man måste ändå veta det för att inte bli besviken sen på tävling. Å andra sidan om det inte är stort motstånd kan ju låga % räcka långt..Som sagt, sen kan de andra 2 momenten väga upp. Fast i Tekniken ska de oxå gå i form och snyggt runda tunnor osv.  De ska stå på tygeln i halt innan grind öppnas osv. 

Ja om man inte sänkt kraven nu då..? Nåt jag inte känner till.  I Stockholm är rätt stor bredd både ponny tinkers araber halvblod o framförallt lusitanos. 

Kör på i Norrland det är väl jättebra!

kicki13
2017-11-23 14:26
#17

Nu har jag googlat på tränaren vi hade på clinicen och det visade sig att hon har dömt tävlingar också, nu pratar jag dressyr delen. Så jag tror nog hon är så pass uppdaterad när det gäller dressyr delen, när hon säger att den är enklare än "vanliga dressyren" och att den gynnar alla hästraser utan flashiga gångarter som halvbloden har.

ambo
2017-11-23 16:09
#18

Ja hon dömer i Stockholm. Det är en jätteliten gren där alla lite känner alla. Iof fler nu än för några år sen. Over and out.

Akerberg
2017-11-23 19:14
#19

I WE bedöms inte gångarterna som de gör i dressyr, kommer inte ihåg nu, men tror inte de poängsätts alls som en egen bedömningsgrupp. Däremot premieras en välriden och lydig häst som samarbetar med sin ryttare

GE
2017-11-24 12:02
#20

Takt, balans och regelbundenhet i samtliga gångarter bedöms som första punkt under allmänt intryck i  både WE och dressyr (i vanlig dressyr kallas det dock  frihet, renhet och regelbundenhet). De andra punkterna under allmänt intryck är framåtbjudning, lösgjordhet, ryttarens sits och hållning, samt korrektheten i uppvisningen. Lika för båda. Det som skiljer tex vanlig LB från LB WE är olika koeff på dessa punkter. I LB WE är det endast ryttaren som har koeff 2. I LB har ryttaren koeff 3 och lösgjordheten samt uppvisningen har båda koeff 2.

Spontant undrar jag därför om det kan vara det med koefficienterna som din tränare menar med ”lättare” bedömning i WE? För en låg siffra på ett moment med koeff slår naturligtvis hårdare. Enligt en dressyrdomare häruppe som dömer både och, är det för övrigt ingen skillnad på sättet att döma, dvs poäng 0-10 ges på alla moment. Maxpoäng i LB WE 250 och i LB 280, vilket bara beror på koeff.

Med en lydig häst i balans som bjuder framåt, och en ryttare som rider noggranna vägar går det att komma långt. Det kan jag skriva under på. Inte fick Fenella nästan 71% i sin 3:e start i LB pga flashiga gångarter! Hon har inga extraordinära sådana, utan det var främst hennes lydighet samt en duktig ryttare som red fina vägar som gav detta resultat.

Annons:
GE
2017-11-24 12:11
#21

Sen är det ju dessutom så bra med WE att det går att ta igen på gungorna det man förlorat på karusellerna så att säga. Här är ett bra exempel på det från en tävling jag var och kollade på.

Det här ekipaget fick 65% och låg 3:a efter dressyren (15 startande). Hade alltså 14p med sig in i tekniken. Där misslyckades de och fick 3p. Speeden gav 7p, och de slutade på en 10:e plats med 24p.

Den här ekipaget (C-ponny) låg med 54% näst sist efter dressyren och fick 3p. Spottade upp sig i tekniken och fick 10p där. Speeden vann de och fick 17p. Det gav totalt en 7:e plats med 30p.

Så inte behöver man nödvändigtvis ha en gångartshäst! Connemaran torde vara ypperlig för WE, eftersom den är bra på lite av varje :)

Akerberg
2017-11-24 12:56
#22

Jag och Josef (kallblodstravare) har aldrig legat etta efter dressyren, men vi har ett flertal vinster och placeringar i LC tack vare upphämtning i teknik och ffa i speed. Vi fick ofta beröm för vårt fina travarbete men det som drog ner våra poäng var galoppen som vi inte riktigt hann få till innan vi gick skiljda vägar. Tack vare att det inte är någon galopp i tekniken på låga nivåer så placerade vi oss ofta högt upp i resultatet i tekniken och sen var han blixtsnabb i speeden och vann ofta den överlägset, så länge han inte tog saken i egna hovar utan att jag fick vara med och bestämma vart vi skulle. I WE kommer man långt med en lydig välriden häst och bra vägval, det som inte ska ha så stor betydelse är hästens gångarter, men den ska gå i form

ambo
2017-11-24 17:12
#23

#21 Ja precis det jag försökte säga innan. Man kan ta upp i teknik o speed om det inte går så bra i dressyren. Känns som allt jag skriver inte läses eller tas notis om. Så det ska repeteras. Jättetråkigt och därför lämnar jag nog detta forum snart för gott då det blir meningslöst att kommentera. Trevlig kväll & ha det bäst alla ni conniefriends jag känner! Min Ambo var jättepigg o smått crazy idag ute på grusvägarna 🐴

GE
2017-11-24 17:47
#24

#23 Ojdå, förlåt! Jag har läst det du skrivit, liksom de andra som också har skrivit att dressyren bara är en del av tre moment. Jag skrev inte för att repetera det du skrivit. Snarare för att förstärka det du och andra skrivit, och visa ett exempel med poäng att dressyren inte betyder allt. Tråkigt att du tog så illa vid dig. Om det skulle få dig att känna dig bättre till mods kan jag plocka bort mitt inlägg #21

Märit
2017-11-24 21:06
#25

#21 Kom igen Ambo. Inte var det väl någon som menade något illa? PS min mobil omvandlade Ambo till sambo… 😎

GE
2017-11-27 23:02
#26

Nej, verkligen inte :( Att det repeteras en del i diskussioner är nog ofrånkomligt. Känns faktiskt lite knepigt om man inte ska våga nämna saker som redan skrivits om, för att inte dra på sig någons missnöje. I den här tråden skrevs tex redan i #14 att ”man ska vara bra i tre delmoment” i WE. Tror inte att den som skrev det blev upprörd för att du sen, ambo, upprepade detta med ”du kan ta en massa pionts i teknik och speed och därmed få bättre totalt” vilket ju  i princip är samma sak.

Hur som helst, mycket tråkigt att du överväger att lämna fokus för en sån här sak. Hoppas du kan ompröva det och komma igen ;) Jag menade som sagt inget illa, ville bara förstärka det som skrivits med två exempel från en tävling.  Där poängen skulle understryka att alla tre momenten är lika viktiga. Själva poängsättningen hade ingen skrivit om tidigare i tråden heller…

Hoppas att någon har lust att starta en annan tråd om WE, för den här är nog tyvärr ganska körd. Jag kan ta bort den så startar vi på ny kula sen?

RC71
2017-11-28 15:21
#27

Vore kul med en egen WE tråd . Finns ju en del här som har erfarenhet av sporten och jag tror det är en ypperlig gren för connemaror . Vem vet , i framtiden kanske vi kan ha WE i samband med övriga ridklasser på Riksen:).

Annons:
GE
2017-11-28 18:28
#28

#27 Ja, det vore kul!

Upp till toppen
Annons: