Annons:
Etikettgod-morgon
Läst 1160 ggr
Märit
12/13/17, 7:37 AM

Godmorgon luciamorgon 2017

Så fin morgon med snö ute och otroligt skönsjungande luciakör och rörande rara barndikter på tv! Snart åker jag till högskolans luciatåg.

Annons:
GE
12/13/17, 1:45 PM
#1

Undrar hur länge det varar den här gången? Plusgrader och regn framåt kvällen och natten, och regn hela dagen i morgon. Minusgrader ovanpå det! Glashalt mao! Tänk om det vore som att spela Monopol: Gå direkt till vår utan att passera vinter!

RC927
12/13/17, 2:01 PM
#2

Såg luciafirande på TV, mer blir det nog inte. Måste nu räkna om foderstaterna då vi fått analys,sent. Lågt protein, hög energi. Potatisprotein kan nog vara nåt, har nån erfarenhet av det?

Coromant
12/13/17, 2:59 PM
#3

Vi har använt oss av potatis protein förra vintern. Det funkade jättebra för oss, enda problemet var att få tag i det. Vi bor en bit söder om Uppsala och Tierp var det närmaste stället jag hittade.

Det man skulle tänka på var att börja med en liten del och vänja in under lång tid, ca tre veckor innan man var uppe i rätt mängd.

Kjerulfia1
12/13/17, 3:12 PM
#4

Lussebulle och pepparkakor på em-fikat idag. 

Jag är ganska glad över att vi inte har lussetåg på jobbet. Det sista vi hade var inte roligt, en fröken/ledare som sjöng falskt, och ett rätt trist uppträdande i allmänhet.  

Vi fick värdena på årets grovfoder häromdagen, 61 smrp och 6 i energi, allt i kg  foder, och inga extra mineraler behövs, så jag är väldigt nöjd. Skönt när man kan ge mer kg grovfoder utan att man riskerar att få en fetknopp. Det blir rätt mycket "för mycket" protein, men det gör ju inte så mycket, överskottet kissas ju ut ändå.

monsterpony
12/13/17, 7:22 PM
#5

Vi brukar ha lussetåg av mycket hög kvalitet. Någon gymnasieklass med sånginriktning eller liknande. Stämningsfullt och fint. Det är liksom när man har sett lussetåget på jobbet som man börjar komma i julstämning på allvar.

MrsM2
12/15/17, 12:26 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Fick en överdos av luciatåg på 70-talet…. numera undviker jag allt vad lusse heter.

Som kandidat lussade vi en vecka i sträck med Lidingö Lions Club…  Lucia blev Ragna Solberg (ni minns henne bäst i TV-reklamen "Jag är inte bara tandläkare jag är mamma också"). Sen den veckan tål jag inte sursjungande lussetåg…

En lång stundtals rolig berättelse kan lämnas om hur uttagningen och lusseveckan avlöpte..  Kan berätta att det var en vadslagning. OM någon av oss mot förmodan gick till final och blev uttagna till lussetåget på Lidingö 1972 så var vi tvungna att ställa upp…

Jag inledde med att snubbla över en stol, landa inför den något förbluffade Lions juryn på Hotel Foresta, och glatt berätta att jag hatade småbarn, var värdelös på handarbete, kunde inte laga mat och sjöng falskt. Dröm om min förvåning när jag blev uppringd och meddelades att jag var uttagen till Lidingö Lucia tåg 1972… fick motta silversmycke av Carli Tornehave och fick lussa i ett sträck en hel vecka på Lidingö år 1972….

Annons:
Märit
12/15/17, 7:45 AM
#7

Men TVs lussetåg var då långt ifrån sursjungande! Mycket vacker sång!

GE
12/15/17, 6:21 PM
#8

#7 Hu! Bara Carli Tornehave är ju ett trauma i sig ;)

Jag tycker nog också att Lucia har förlorat sin tjusning. Detta för tjatet om vilka som ska få vara Lucia osv. På mitt jobb diskuteras det hej vilt. En var sur för att lilla sonen inte fick vara Lucia som han ville.  Istället blev det en liten flicka, och det tyckte hon var så kränkande. Snart startas väl en #MeToo för alla som inte fick vara det de önskade i luciatåget. Så lika bra att lägga ner tycker jag….

Upp till toppen
Annons: