Annons:
Etiketttävling-utställning-och-evenemang
Läst 2647 ggr
monsterpony
2018-01-06 11:47

Connemaraplaner 2018

Så, vad har ni för connemaraplaner inför 2018? Tävlingar? Träningar? Skogsmys? Betäckningar? Föl? 

Själv hoppas jag att få se många duktiga maror på tävlingar och så på riksförstås.

Annons:
Coromant
2018-01-06 18:14
#1

Mina planer 2018 med Chalmer!

Vi har fått och får mycket hjälp av Mikaela. Tanken är att börja rida en helg (två pass) i månaden för instruktör i ett närliggande ridhus. Vi ska också åka till Ulf i Tierp, det är så trevligt med ridningen och allt runt omkring.

På tävlingsfronten håller jag på att samla mod att våga. Det skulle vara så roligt med 40 + klassen på riks.

WE kurser kommer vi också att hålla på med, kanske någon tävling längre fram.

Mitt hästliv har tagit en helt annan vändning, från att rida någon dag i veckan och då oftast ut i skogen till att rida ca 5 dagar i veckan och vissa dagar två hästar. Chalmer rider jag oftast men även Coromant nu när han verkar bra efter sin operation i augusti. Det händer att jag rider China men inte så ofta, hon är trevlig men kräver en mera rutinerad ryttare.

Kjerulfia1
2018-01-06 18:28
#2

Mina planer för 2018 är att fortsätta med dressyrträningarna och se om vi kan få till hoppträninarna för Anna Fagrell på Johannesberg. Hon var riktigt bra och kunde läsa Melody som en bok.  Men de ligger lite risigt till rent tidsmässigt för mig och det tar 30  min att åka dit, så jag får se hur det går. 

Det vore ju roligt att prova en WE-träning också, extrapiloten från i våras körde lite WE-övningar med henne tidigare i höstas och ponnyn verkade tycka det var kul, och jag har tränat lite på hemmaplan under hösten. Men vårt stora dilemma är ju egentligen inte själva övningarna utan ny plats, nya hästar, nya människor är sådant som kan ställa till det för ponnyns två hjärnceller ❤️. 

I februari blir det Vinterutställningen i Edsbro som lite miljöträning. 

RIKS kanske eller inte,  vi får se hur sommaren ser ut och hur lång kollovistelsen blir. 

Jo, ska försöka hitta en medryttare också, men det gäller att hitta rätt. Någon som är orädd och kan hantera när ponnyn testar gränserna.

Paloma II
2018-01-06 21:04
#3

Våra planer 2018: För Becka och Mary är det träning och tävling med mål att delta i DM i hoppning i höst. Paloma och jag ska kommer igång och tränar får vår tränare igen efter vinteruppehållet. Största jobbet det här året är att få till en mer samlad galopp. Är sugen på att starta en LB:3 i slutet av säsongen men det beror lite på hur galoppen utvecklas. Sen ska vi har mysiga uterittet, galna galopper och massa annat skoj :)

GE
2018-01-07 08:59
#4

#0 Jag har nålat tråden så att den inte ska försvinna nedåt. Jag tror att det räcker med en enda tråd i år. Intresset för ungponnytrådarna förra året var ju inte stort.

Fast en föltråd 2018 ska vi väl ha?

GE
2018-01-07 09:08
#5

#2 Miljöträning är också viktig träning ;) jag kommer ihåg hur Fenella nästan svimmade av skräck när hon såg de stora infångarna på Jälla för första gången.  Mycket att titta på för små hjärnor, men det är så de lär sig :)

RC71
2018-01-07 10:41
#6

Här ser vi fram emot förhoppningsvis två pigga, friska fölungar och naturligtvis blir det spännande att se resultatet för dom ston som varit här på betäckning  . Jag har också som mål att komma igång med minridning igen . Vi får väl se hur det går😎.

Sedan hoppas jag på en bra och smidig betäckningssäsong . 2017 års kalla vår gjorde att den blev förskjuten då stona inte brunstade ordentligt till en början . 

Men framförallt hoppas jag alla ponnyer får vara pigga och friska och att det blir en bra höskörd och betessäsong 🙂

Annons:
monsterpony
2018-01-07 11:24
#7

#1 Klart du ska vara med på riks!!! Vi behöver fler som visar vilken bra vuxenhäst connemaran är. Kanske RC71 kan göra dig sällskap? 😉

#4 Tack! Förhoppningsvis kan det bli en tråd att uppdatera efter hand.

Mellanbror2004
2018-01-07 18:17
#8

2018 är lite ovant än att säga, 2017 gick ju så fort. Jättekul med ett riks i sommar i Norrköping. Hoppas kunna rida dressyrprogram och visa honom, ridklassen tror jag vi hoppar över, då man inte vet hur lång väntan det blir då klasserna brukar bli ganska stora. Såg att det var en utställning i Norrtälje? Vet inte riktigt var stället för utställningen är, men det löser ju alltid även för en utan lokalsinne.

kicki13
2018-01-08 16:19
#9

Ser framemot ett sto som visar brunst i år efter flera  år med ingen/liten brunst.        I år blir det via semin, så jag hoppas det ska gå bättre. Så ett dräktig sto vore ju helt underbart ❤️

Hoppas det kan finnas några lättare tävlingar i WE/ Western eller en ponny utställning inom rimliga avstånd som vi kunde vara med på. Eller någon annan ponny aktivitet 🙂

Annars blir det att fortsätta att utbilda ponnysarna, det kan ju aldrig bli för mycket av den varan.

liljegren
2018-01-08 16:39
#10

#8 den är på sanda equestrian nu i februari. Har inte varit där själv men det ska vara en jättefin anläggning :) Kommer vara en utställning i juni också, nästan uppe i älmsta. Vi hoppas alla tre dräktigheter och fölningar går bra. Då kanske jag vågar åka iväg till riksen nån av dagarna. Mats åker nog ner alla dagarna då hans släkt bor där nere. Athena ska förberedas inför treårstestet och ridas in samt visas nu i feb. Vi får se om Lärkan får några ston utifrån. Unghästarna ska hanteras. Ettåringarna kommer gå promenader och lasttränas. Ev får 2 av dom åka på utställningen i juni då det bara är ca 10-15 min från oss. Bra träning om inte annat. Tvååringarna ska börja tömköras. Pyrrha ska visas nu i feb. Har inte planerat längre än så än.

Mellanbror2004
2018-01-08 16:43
#11

Känns nästan som det räcker Sandra😊. Du skriver om Älmsta, nytt namn för mig? Hur långt från Norrtälje C?

GE
2018-01-08 17:45
#12

#9 Lycka till. Hoppas hon tar sig!

GE
2018-01-08 17:49
#13

#10 Fattar inte hur du (ni) får tiden att räcka till!

Annons:
liljegren
2018-01-08 18:18
#14

Ca 30 min. Stor väg hela vägen och på anläggningen i Älmsta (Toftinge gård) finns det möjlighet att hyra utebox. Ja.. att vi hinner.. haha. Än så länge är jag föräldraledig och barnen har inga egna intressen. planering och prioritering. Albin älskar att mata djuren så där har jag hjälp. Hos hästarna får han inte vara med men hos fåren och hönsen brukar han knata runt. Det blir mycket ute-tid, men frisk luft är bra. Och sen har vi mycket hjälp av vänner och släktingar.

MrsM2
2018-01-08 21:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Connemaraplaner?  Ja, ser fram mot ett ljust och positivt connemaraår både här hemma och på Irland. Delar gärna några datum ur connemarakalendern:

3/3 SCS Årsmöte Enköping

17-18/3 SCS Avelsvärdering hingstar, Grevagården

23-25/3 CPBS Spring weekend, Clifden, Irland (hingstpremiering och hingstparad)

19-21/4 CPBS Filly Inspections Connemara, Irland

27-29/7 SCS Riks med Connemaramästerskap & Ridklasser, Norrköping

13-19/8 Show Week Clifden, Irland, se  www.cpbs.ie 

22-23/9 SPAF Ungponnychampionat Vetlanda

Hoppas vi ses!  Mvh Madeleine

GE
2018-01-10 11:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Så bister den i mitten ser ut ;) Sa fotografen nåt opassande? Påminner om den här lilla gringon. Jag försökte få hans uppmärksamhet genom att vissla, och det lackade han fullständigt  ur på! I nästa sekvens höll objektivet på att ryka ;) Har små märken av hans tänder på motljusskyddet som minne!

Mellanbror2004
2018-01-11 09:52
#17

En mara med integritet, han var väl inte fixad i manen. Underbar bild på den lille tuffingen😃

RC112
2018-01-21 10:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Mina planer och mål för 2018 är först och främst hingstpremieringen i Skövde 17-18 mars med Valorous Royal

Jag ser även fram emot att INTE få ett gulbrunt hingstföl i år då Carnaby Flash Sparrow är dräktig med Castle Verdi den här gången. Det får hemskt gärna bli ett sto :) 

Annars hoppas jag på att komma igång och tävla Bingo igen i år, det blev inget tävlande förra året men jag siktar på RIKS. Väntar också med spänning på årets resultat av betäckningarna 2017 :)

__________________
Never let your memories be greater then your dreams... 

monsterpony
2018-01-21 10:44
#19

#18 Du och Bingo är väl titelförsvarare dessutom! :)

RC112
2018-01-21 11:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

#19 ja det är ju så också 😃

__________________
Never let your memories be greater then your dreams... 

Annons:
GE
2018-01-22 11:48
#21

#18 Ser fin och maffig ut! Stort lycka till på premieringen 🤞Vad är det för grått som skymtar på vänster bak? Senskimmelnörden du vet! Eller är bilden spegelvänd?

RC112
2018-01-22 18:29
#22

#21 Han har likt sina bröder en stickelhårig fot :) Majestic har en vit framfot och Rex hade något liknande. Han är hemskt mycket gulbrun! Här är han och lillebror!

__________________
Never let your memories be greater then your dreams... 

RC112
2018-01-22 18:29
#23
RC71
2018-03-21 08:04
#24

Puttar upp denna tråd lite .

Glöm inte tipsa andra connemaravänner om Riksen i juli 🙂.

Hoppas vi ses där !

Upp till toppen
Annons: