Annons:
Etikettgod-morgon
Läst 1181 ggr
RC71
4/2/18, 3:29 PM

God eftermiddag 2 april

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hoppas ni överlevde gårdagen utan att bli allt för lurade :) Här på Långarnö är det en hästig dag . 06.30 stod jag och verkade alla hästar och sedan sedvanlig mockning osv. För en stund sedan fick unghästarna åka lite lastbil för första gången . Inga bekymmer . Nu lite sen lunch innan en ridtur senare mot kvällen.

Annons:
GE
4/2/18, 7:00 PM
#1

Så flitig du är ✨ och vilken sötnos! Vem är det?

Ja. jag vet att det är dags att byta bild 😎Har inte hittat en lämplig bara…

Förslag någon?

RC71
4/2/18, 8:47 PM
#2

Ja man får sina välbehövliga ryck mellan varven ;) Långarnö Vanessa e . Castle Verdi u . Innellan Alice Verdis allra första avkomma och Alice sista .

Kjerulfia1
4/2/18, 10:40 PM
#3

Melody är tokbrunstig vilket innebär att hon blir ännu mer känslig än vanligt. Så idag blev det tömkörning i ridhuset på kvällskvisten istället för ridning. Hon blev riktigt fin när det mesta springet gått över.  Det är så kul att när ridningen inte riktigt funkar pga brunst så funkar det alltid att tömköra :)

Coromant
4/3/18, 7:39 AM
#4

Nu är China anmäld till nationaldags utställningen på Väddö, 3 connemaror hittills hoppas det blir fler. Hon ska också ingå i Upks ponnydressyr lag där första omgången är 22 april. Ikväll är det foder föreläsning på Upk.

RC71
4/3/18, 8:07 AM
#5

#3  Enligt expertis kan även ston få "mensvärk " och känningar i muskulatur osv under brunst . Kanske är det det som Melody känner av ? Bra att ha tömkörningen som alternativ då 🙂

GE
4/3/18, 11:27 AM
#6

#5 Ja, det sägs ju så. Eller så är de bara på dåligt humör? Bra hur som helst att vänta ut och göra något annat. Så att det inte blir onödiga spänningar i musklerna…

Annons:
GE
4/3/18, 11:29 AM
#7

#4 Hoppas jag inte ska jobba då, så jag kan svänga förbi och titta.

Kjerulfia1
4/3/18, 3:41 PM
#8

#5 Jo det är ju det som jag tror, i kombo med att humöret blir sämre, eller mer som att hon tänker "Nu tar jag hand om ridturen idag och så länge du där uppe inte försöker bestämma är jag nöjd". 

Alla reproduktionsorgan är iallafall ok, det kollade jag upp första året jag hade henne, så det är skönt. Men man tycker ju lite synd om henne eftersom brunsterna uppenbarligen gör livet besvärligare för henne.

RC71
4/3/18, 4:34 PM
#9

#8 Du har inte funderat på att lägga in en sådan där plastkula som min granne Vet Hans Kindahl tagit fram ?

Kjerulfia1
4/3/18, 7:17 PM
#10

#9 Vad gör den?

RC71
4/3/18, 8:02 PM
#11

#10 simulerar dräktigt

Kjerulfia1
4/3/18, 10:26 PM
#13

#12 Intressant. Det kanske skulle kunna vara något.

Annons:
RC71
4/4/18, 8:09 AM
#14

#13

Inte dyrt heller .

Vill du ha mer information så går det ju att maila Lötsberga Djurklinik  🙂

Kjerulfia1
4/4/18, 9:08 AM
#15

#14 Det var min nästa fråga 😂

GE
4/4/18, 9:46 AM
#16

Fenella var ju känslig (mensvärk?) och mer eller mindre samarbetsvillig under brunsterna. Värst på vårvintern och framåt maj ungefär, sen planade det ut lite. Fodervärden upplevde det som väldigt störande, och när gynundersökningen inte  visade något elakartat, ville hon att Fenella skulle få en kula inplanterad.

Jag gick inte med på det. Mest för att det (enligt en vet) skulle kunna bli en ganska långdragen historia, med flera undersökningar (UL) innan kulan kom på plats.  Det är ingen permanent lösning heller, effekten varar 2-3 månader. Jag tror också att rekommendationen är att bara  använda kulor under en begränsad tid??

Kanske skulle jag ha tänkt annorlunda om Fenella hade tävlat på elitnivå? Hon hade ju startat MsvB, men efter att ha gått omkull i LA fick de gå tillbaka till lägre klasser. Hon tappade självförtroendet, och började backa av så fort det tog emot, och det gjorde det för det mesta under de första dagarna i brunsten. Jag tyckte därför att de kunde tävla på lokal nivå, och ffa låta henne få "lugn och ro" under brunsterna, Göra något annat än träna och tävla. Hon fungerade bra vid longering, tömkörning, uteritter etc, så det var inga problem att hålla igång henne. Med facit i hand skulle jag ha varit mer bestämd på den punkten, men det är alltid lätt att vara efterklok!

GE
4/4/18, 10:29 AM
#17

#15 Det skulle vara intressant att veta vad det kostar. Något som jag aldrig brydde mig om att ta reda på. Främst var det som sagt för att jag inte ville, men lite bidrog försäkringsbolaget, som sa att de inte ersatte behandling av brunstproblem, då det inte klassas som sjukdom.  Det kanske inte är dyrt, men jag såg framför mig resor till seminstation med kostnader för UL x flera samt kostnad för kulan och ingreppet. Kanske någon efterkontroll också? Och samma kostnader några månader senare.

RC71
4/4/18, 12:04 PM
#18

#17 Runt 1500 enligt en hästägare som lät genomföra detta förra sommaren . Hon upplevde det inte alls krångligt jämfört med att ha en oridbar häst halva året.

Annons:
GE
4/4/18, 4:26 PM
#21

#18 Ja, det var ju nästan gratis ;) Är det för kulan + ingreppet, eller inkluderar det även de UL som behöver göras innan och ev efterkontroll? Det kan väl inte vara möjligt att det inkluderar rubbet? Vad kostar ett enda UL på klinik idag? I länken #20 står att priset kan variera, beroende på antal veterinärbesök för att fastställa rätt tidpunkt att sätta in kulan. Låter för bra för att vara sant med 1500:- totalt??

Oavsett kostnad förstås absolut värt i jämförelse med ett periodvis oridbart sto.

RC71
4/4/18, 4:57 PM
#22

#21 Det var för hela ingreppet. Ett ultraljud häromkring om du åker till vet kostar runt 300-400 .

Upp till toppen
Annons: