Annons:
Etikettunghästar
Läst 916 ggr
Travis D
2018-04-16 07:54

Inridning av 13 åring?

Hej! Min Connemara Lorenzo är oinriden. Vi pratade med en ridskola som har sagt att dom kan hjälpa oss med inridningen av honom i utbyte mot (om han trivs) att han går med 2 ggr i veckan på deras ridskola. Jag har alltid varit skeptisk mot ridskolor då jag red på ridskola som yngre men dom inte är så schysta mot hästarna- dom slår hårt med spön, dom sparkar dom i magen, vi fick lära oss att om hästen skjuter ut magen vid sadling skulle man skjuta upp ett knä i magen så den andas ut?!(dock red jag inte på denna ridskola) Men tycker ni det är värt det? Eller är det ändå försent för att rida in honom? Han har haft schabrak på ryggen, och blivit longerad och sånt.

Annons:
RC71
2018-04-16 08:32
#1

Det finns många väl fungerande ridskolor med god hästhållning och kunnig personal . Det låter som om din erfarenhet kommer från en ridskola som saknar dessa grundstenar .

Däremot kan nog steget bli väldigt stort både psykiskt och fysiskt från att ha tillbringat sitt liv helt utan belastning till att gå som lektionsponny ,

Det tar ju lång tid att skola in en ponny i en verksamhet, även om den tidigare är grundriden . Jag får uppfattningen av ditt inlägg att ponnyn ska in i varsamheten så fort den kan bära ryttare , men jag kanske tar fel ? 

Personligen hade jag nog ställt mej tveksam . Inte till ridskola som sådan utan för den belastningen som plötsligt blir .

För sent att rida in är det nog aldrig men en äldre häst är sällan lika formbar som en yngre .

Travis D
2018-04-16 08:50
#2

#1 tänkte lite på det oxå, mem då kommer det bli två ridpass i veckan (typ tisdag 1 s, lördag 1 pass) kommer nog inte vara hopp grupper eller så snarare Nybörjar +. Men är osäker på om det är en bra idé. Vi kanske bara tar hit en sådan person som rider in hästar eller så får han bara fortsätta gå som sällskaps häst ♡

GE
2018-04-16 10:18
#3

Jag håller helt med RC71. Skulle personligen inte heller välja en ridskola för en helt rå häst. Ingen nybörjare har någon större glädje av att sitta på en sån  heller. De betalar för att lära sig rida, och det gör man inte på en outbildad häst.  Möjligen  kan han knalla runt i skritt med ledare, men det tar som sagt tid att skola in en lektionshäst, så att de blir till någon nytta för verksamheten, och det går inte så mycket fortare för att han är äldre. 

Rent spontant kan jag tycka att det inte är någon bra idé, men det viktigaste är att ni i klartext (och med skrivna papper) får veta ridskolans upplägg. Hur länge han ska ridas och utbildas innan han överhuvud taget går med på någon lektion tex.

Upp till toppen
Annons: