Annons:
Etikettfärgfrågor
Läst 1113 ggr
Tson22
7/9/18, 9:20 AM

Vilken färg har ponnyn?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag har googlat och googlat och åter googlat för att försöka ta reda på den korrekta termen för färgen på ponnyn nedanför, utan resultat. Ponnyn heter Tricky Choice du Pena (e. Quick Star u. Kilina Aluinn). Första bilden är tagen vid 3-års ålder och den andra vid 9-års ålder.  Han är alltså född brun och benämns som brun i sitt pass, men bevisligen så är han nu mer tigrerad? Har aldrig sett detta förut så är väldigt nyfiken på om det finns något namn för en häst som utvecklar fläckar/prickar med ålder?

Annons:
Tson22
7/9/18, 9:25 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#1

Kan även infoga bilder på föräldrarna, modern är connemara e. Thunder du Blin, pappa är Selle Francais.

monsterpony
7/9/18, 10:03 AM
#2

GE är väl den lokala experten på skumma färger, så jag överlåter åt henne att svara, men vilken läcker färg! Det ser ut som om han är ute i snöfall. (Eller har börjat mögla om man ska vara mindre snäll… ☺️)

Sassenach
7/9/18, 12:41 PM
#3

Efter lite googlande så hittade jag "Birdcatcher spots" det var det närmsta jag kom. Väntar även jag med spänning på Ges utlåtande.

GE
7/9/18, 9:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag gör det lätt för mig och håller med #2, dvs tror också att han har börjat mögla. Tigeranlaget finns inte hos Connemaran, och att det skulle finnas hos Selle Francais håller jag för osannolikt. De godkänner rena färger + avblekbar/konstant skimmel. Dessutom skulle fadern isåntfall vara tigrerad själv, men Quick Star är mörkbrun.

Skulle han kunna vara avblekbar skimmel med såna Chubarispots som fullblodet The Tetrach "The Spotted Wonder"? Nej, jag tror inte det, för då borde han ha grånat mer på huvudet och i svansen vid det här laget. Jag tror han är senskimmel. De kan ju se väldigt olika ut under resans gång så att säga.  Morfadern går på mödernet tillbaka på Thunder, och han är far till Thunderbolt. Så det är åtminstone inte orealistiskt att tro senskimmel. Om prickarna (birdcatchers) hör till skimlingen törs jag däremot inte svara på, men de förekommer både hos skimlar/senskimlar. 

När jag såg Bastubackens Norah på Rekasta i maj, noterade jag att det hade tillkommit ett par såna prickar på näsan sen jag såg henne sist. En skimmel som hade prickar lite överallt för ett par år sen, är Bastubackens Oliva. Ska se om jag hittar en bild.  Norah är helsyster till Olivias mor, så det kanske går i släkten?

GE
7/9/18, 9:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Bastubackens Olivia (2016). Jag trodde först att jag hade fått skräp på linsen, men så var det inte. Hon var den enda som blev prickig den dagen…

Klicka på bilden så den blir större

monsterpony
7/10/18, 9:27 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#4 Modern visar inga senskimmel-tecken på bilden, men det kan kanske komma senare förstås.

Sådana där koncentrerade vita prickar är lustiga. Såg bifogad ponny för några år sedan och kunde inte låta bli att knäppa en bild på den. Inte connemara denna gång.

Annons:
GE
7/12/18, 10:25 AM
#7

Ja, såna där prickar ser man nu och då på enfärgade, men jag har inte sett det på en skimmel förrän Olivia. Kan bero på att de inte är så iögonfallande på skimlar..

Mamman ska vara 11 år på den bilden, och borde ju ha börjat mögla lite då, men vad ska det annars vara för färg? Tigrerad eller skimmel?? Nej, då är det isåntfall något fel med härstamningen, och det tror jag inte att det är. Han påminner ändå lite om Mumtaz Mahal, en dotter till The Tetrarch. Det finns bilder på båda i länken:

http://www.ballylinchstud.com/stud/about-us/

När jag började grotta i varför Finney Master inte tycktes lämna skimlar (annat än med skimmelston), ledde spåret raskt till Winter xx, som var morfar till honom.  The Tetrarch ligger bakom Winters möderne. Sen sprack den teorin med råge när Ashfield Fancy började "stickla" och sen även Hagens O'Chief. Resten är historia!

Finney Masters anlag kommer ändå från mödernet. Det finns en bild på hans mor Winter Roche i "Shrouded in Mist" och hon ser definitivt ut att vara senskimmel. Hennes mor var e Noble Star och det var även Sparrow (Ashfield Fancy)

Nu gick jag igång på senskimlarna igen! Sorry! Tänk om man kunde få forskningen att intressera sig lite mer för det här anlaget…

GE
7/12/18, 10:58 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Kunde inte låta bli att sno bilden på hingstens mamma Kilina Aluinn. Det framgår inte hur gammal hon är, men nog kan man fundera på senskimmel, om man tittar på fläcken på höften, lite grått runt ögat, och grå fläckar vid kotorna. Kan visserligen vara fotoeffekter, men å andra sidan kan kameror "se" sånt som inte ögat ser….

Tson22
7/12/18, 11:26 AM
#9

Nu vill man ju bara spola fram tiden ett par år och se hur prickarna utvecklats! Ska också bli riktigt spännande att se ifall hans avkommor ärver detta, han är nämligen godkänd för ridponnyavel i Frankrike och är mycket populär. I talande stund har han 43 reggade avkommor i Frankrike, bifogar bild på sonen Cabott Cove du Pena född 2012 u. Helianthe du Villon, mamma är connemara och skimmel. På bilden är han fem år.

Tson22
7/12/18, 11:30 AM
#10

Hittade bild på en annan avkomma, Crescendo Boy även han född 2012 u. Heole Normande ue. Thunder du Blin, alltså finns Thunder hos bägge föräldrarna. Även här är mamman skimmel och Crescendo Boy är fem år på bilden.

Tson22
7/12/18, 11:52 AM
#11

Hittade ytterligare en fransk hingst med spännande avblekning, Dancing Elf Clover f. 2013 (e. Unik D'Ick SF u. Ivoire du Milon CO ue. Simoun de Ravary). Mamma är palomino och pappa är brun, morfar skimmel. På bilden är han fem år. Lägg märke till grånaden på frambenet och precis nedanför ganaschen. 

Tson22
7/12/18, 11:53 AM
#12

Såhär såg han ut som 4-åring.

GE
7/12/18, 9:04 PM
#13

Mamman till den gulbruna är inte palomino utan blåögd gräddvit (BEC), och hon kan absolut ha både skimmel och senskimmelanlag. Så visst skulle han kunna vara  senskimmel, och tiden kommer att utvisa det. Bara att vänta och se ;)

Likadant med den andra hingsten, men med 43 avkommor borde statistiskt 50% av dem ha ärvt anlaget om det rör sig om senskimmel. Även om de är unga borde några åtminstone börjat visa tecken på det. 

Kan du franska? Isåntfall är det väl bara att slänga iväg ett mail och fråga. Det vore ju intressant också att veta hur mamman (Kilina Aluinn) ser ut idag om hon lever.

Annons:
Upp till toppen
Annons: