Annons:
Etiketttävling-utställning-och-evenemang
Läst 787 ggr
liljegren
9/17/18, 12:11 PM

Halloweenutställning 3/11

Glöm inte att anmäla er till Halloweenutställningen på Sanda gård utanför Rimbo! Domare är Madeleine Beckman och det kommer även hållas en klass för rådgivning av unghingstar! http://www.blabasen.se/sh/anmalan/Anmalan?a=steg_02&btf=2018025 http://www.rpaf.n.nu/aktiviteter Hoppas vi ses där!

Annons:
Nyvreten
9/17/18, 12:21 PM
#1

Vad gäller för dräktigt sto ? Hur länge i dräktigheten får man deltaga på utställning ? Är det samma bestämmelser som för tävling ( 4 mån ? )

liljegren
9/17/18, 1:35 PM
#2

#1 Ja, samma som för tävling.

RC71
9/17/18, 1:46 PM
#3

#2 Var framgår det ?

GE
9/17/18, 7:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag kanske kan be Gränfolket anmäla den här damen till maskeradklassen ;) Någon förklädnad på ponnyn behövs iallafall inte. Hon är ju ett litet spöke helt naturligt ;)

Nyvreten
9/17/18, 9:41 PM
#5

#2 jag undrar jag med ? Finns det ett utställningsreglemente likt tr ? Var hittar jag det i så fall 🤔

liljegren
9/17/18, 9:58 PM
#6

#2 Jag frågade i styrelsen och då var de svaret jag fick.

Annons:
RC71
9/17/18, 10:02 PM
#7

#6 Bör ju framgå i proppen i så fall . Har svårt att tro att det inte visas ston som är längre gångna än så runt om i landet då det nu finns utställningar året runt.

GE
9/18/18, 12:10 PM
#8

#5 Jag har inte hittat något (google) som säger att det är så. Har heller aldrig sett att det stått ett ord om det i någon propp någonsin. Kanske har de bara anammat samma regel, eller så tror de att tävlingsreglementet gäller även för utställninngar?

Annars är väl regeln inte så tokig, men det beror ju främst på stoet.  Vet man att man har ett sto som stressar vid transport och i ny miljö, kan det vara onödigt att utsätta henne, och sen är det ju smittrisken också. Fast om man visar andra hästar från samma stall. kan man lika gärna dra hem något till det dräktiga stoet.

Du kan väl höra efter med dem. Om det finns en sån regel för utställningar också, bör de ju kunna hänvisa till ett dokument, och även skriva in det i proppen.

RC71
9/18/18, 5:24 PM
#9

#8 Regeln i TR är nog mest för att skydda dräktiga ston från onödig ansträngning . Det är ju fritt fram att tävla under den mest kritiska tiden i dräktigheten och smittor cirkulerar året runt . Det finns inget regelverk som styr utställningar och premieringar förutom propositionen och djurskyddslagen. Säkerligen många ston längre gångna än 4de månaden som visats på årets premieringar tex .

GE
9/18/18, 7:10 PM
#10

#9 Jo, så är det nog, och det jag skrev var bara mina egna tankar. Det är väl alltid onödigt att utsätta ett dräktigt sto för ev stress och smitta, oavsett årstid. Om man ska eller inte ska ta ett dräktigt sto till utställning, har jag däremot inga som helst åsikter om. Det måste få vara upp till varje stoägare att avgöra.

Skulle utställningar och premieringar gå efter TR blev det nog inte mycket visat ;)

10.4 Dräktigt sto (TR I gemensamma bestämmelser)
Med dräktigt sto menas sto i 5-11 månaden eller sto med föl yngre än 4 månader. Dräktigt sto får inte delta i tävling. Föl får inte medföras på tävlingsplatsen.

RC71
9/18/18, 7:47 PM
#11

#10 Nej precis . Personligen stannar jag helst hemma med dom dräktiga från början till slut .

RC71
10/11/18, 3:26 PM
#12

Lycka till ni som anmält . Blir ingen häst från mej då det inte finns möjlighet att hinna grundvaccinera fölen . Då det enligt proppen är vaccinationskrav för alla så får vi stanna hemma .

Upp till toppen
Annons: