Annons:
Etikettunghästar
Läst 573 ggr
Travis D
12/17/18, 10:02 AM

Försent att rida in?

X antagligen fel grupp X När anser ni att det är försent att rida in en häst? Vad är nack delarna att rida in en häst som är över 10 år? (12 i detta fall) om den är mycket tränad från marken kan det underlätta träningen från ryggen? Lorenzo (vår connemara) står hos min farfar och han har sedan jag började åka dit erbjudit mig att rida in Lorenzo. Men han är 12 nu. Anledningen till att jag väntat är att jag velat lära mig mer om hur man rider in så jag gör rätt o.s.v. Är det försent för mig nu att börja rida in honom? Han kommer bara ridas i skog/ut och kanske lite lätt på banan. Så jag planerar inte att göra honom till en tävlingshäst eller så. Tror ni det är någon idé att försöka?

Annons:
Annette
12/17/18, 10:04 AM
#1

Absolut värt det ☺

Travis D
12/17/18, 10:18 AM
#2

#1 okej! 😁 Tror du det kommer vara mycket jobbigare att rida in honom nu än vad det hade varit när han var typ 3? 😅

Kjerulfia1
12/17/18, 10:39 AM
#3

Det kan man nog aldrig veta. Lycka till!

Travis D
12/17/18, 11:23 AM
#4

#3 tack! 😊

Bjallstal
12/17/18, 2:33 PM
#5

Vissa blir lättare med åren att rida in andra blir svårare. Handlar mest om hur pass mycket vilja dem har. Men ser inga problem med det alls 😊

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

liljegren
12/17/18, 4:16 PM
#6

Försök. När vi fick hem Skylark från Irland var han 11 och oinriden. Pga graviditeter har det inte blivit så mkt till ridning men han går idag att rida i alla tre gångarter och hoppar gärna med ryttare. Hade jag haft bättre faciliteter på gården och lite större tillgång på ryttare hade det nog gått fortare. Skylark är snäll, men känslig och behöver en orädd ryttare som han känner tillit till. Blir ryttaren osäker blir han osäker och det är ingen bra kombo. Men det är nog mer personlighet än ålder. Skulle nog säga att det varit mer jobb med halvblodet än med Skylark.

Annons:
Travis D
12/17/18, 4:24 PM
#7

#6 okej Jag åker till honom 26/12 och kommer vara där till mitt lov är slut, sen kommer jag nog helgen efter det också =)

GE
12/17/18, 8:16 PM
#8

Tror inte heller att det ska behöva bli några större problem, speciellt som du skriver att han är mycket tränad från marken. Så jag tror att det enda du egentligen behöver tänka på är att ta det lika lugnt som med en yngre häst, så att senor och leder inte blir överansträngda. Sen  är det ju så att en äldre häst oftast har bättre balans och kan sätta emot mer om den inte vill samarbeta, men det beror nog till stor del på individen också. Go for it och lycka till!

Upp till toppen
Annons: