Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1173 ggr
GE
2019-02-09 17:10

I smittans tid

Det otäckt med alla smittor, speciellt neuroformen av EHV-1. På Skånsta är det nu 3 hästar som har strukit med. Hoppas de slipper fler dödsfall på anläggningen!

Hur gör ni för att skydda er? Åker ni på träningar/träningar som vanligt? Jag är lite nojig så sist tvingade jag hovslagaren att klä av sig i kylan. Han fick byta till en tunnare tröja som han hade i bilen. Som inte hade varit i något stall. Romantica står nämligen och "snufsar" med mulen på hans axel och rygg, och det kan vara fler som  dreglat där innan. Han hade inte varit hos några snoriga hästar, men vad vet man?

Svensk Travsport har koll på smittläget
https://www.travsport.se/wicket/bookmarkable/se.atg.web.travsport.page.polopoly.InfectionInfoArchivePage?3&name=smittoinfo

Annons:
liljegren
2019-02-09 17:19
#1

Vår hovslagare är väl medveten om hur man beter sig då han skodde åt ridskolan när de var sjuka i kvarka för något år sen.. Han brukar dessutom bara ha oss när han kommer. Vi hade inga planer på att åka iväg och kommer inte heller göra det. Jag känner en oro över hästinfluendan som sprids i Europa.. känns sådär med tanke på att det inte är karantän och många importerar utan en tanke på smittor. https://www.atl.nu/hast/stort-utbrott-av-hastinfluensa-i-europa/

GE
2019-02-09 17:24
#2

#1 Ja, hemskt otäckt. Hoppas att alla importörer är medvetna om det, tar det på stort allvar och isolerar alla nyanlända.

RC71
2019-02-09 18:47
#3

Informera om och om igen gäller för min del . Många hästägare är väldigt dåliga på att tänka till före. För övrigt går jag aldrig till mina egna hästar utan att bytt om från jobbet. Alltid ombyte och virkon i bilen . Rena kläder gäller varje dag .

Kjerulfia1
2019-02-09 21:37
#4

Jag skulle aldrig åka någonstans med hästen om det finns snoriga hästar i stallet. Men där tänker folk olika. Det finns de i mitt stall som tänkte åka på P&J i höstas när Vanessa hade febertopp. Nu fick den hästen lymfangit så de kom inte iväg ändå. Jag har alltid rena kläder när jag åker till andra stall.

monsterpony
2019-02-09 21:51
#5

Nu är jag oftast bara i ett stall, men när jag träffar hästar/rider på andra stället blir det alltid andra kläder, dvs gamla ridbyxorna, gamla hjälmen och fula regn-jackan från 90-talet…

GE
2019-02-09 21:54
#6

Såg att Nynäshamns RK  ställer in sina tävlingar i morgon pga att de har en häst med feber på anläggningen (utan andra symptom). Föredömligt!

Jag hade tänkt bevaka den tävlingen som hade många Connemaror anmälda :(

Annons:
Annette
2019-02-09 22:16
#7

Shetland Öst har ställt in nästa helgs utställning på Skogslotten.

Jag hade planerat att anmäla till utställning i Kristinehamn 2 mars men nu vet i sjutton om jag vågar.

Mellanbror2004
2019-02-10 18:52
#8

Detta med smitta och infektioner har ju tror jag den största delen i det fria flyttande av djur sedan EU blev verklighet. Kommer aldrig att glömma min distriktare som var rätt arg innan EU inträdet och hans kollegors arbete genom årtionden att komma dit Sverige var då, ifråga om djurskydd. Det märks ju med den allt tätare vaccineringar måste göra om det var fullgott skydd, från dryga fem år till vartannat visar väl en del på en inte alltför lång tidsrymd.  För hästägare medför ju det naturligtvis kostnader.  En annan del vad jag kunde läsa, var att flera människor har en del tävlingar som de "måste" åka på, och väljer att se bort. Sedan har vi många hästar som byter stall ofta och såklart påverkar det hästarnas immunförsvar, eller att de tar med sig något till nya stallet.  Det är ju något som man alltid märker när man köpt en ny ung häst, då kommer förkylningen som ett brev på posten. Men det finns ju farliga och mindre farliga smittor såklart och en helt naturlig del att som ung stärka sitt immunförsvar. Sedan glömmer vi ju också att Money talks. Självklart finns det seriösa transportörer, men lika självklart finns det de som struntar i regler, eller väljer att se åt ett annat håll och tar med sig den infekterade pållen, något jag läste för bara en dag sedan. Men här var stallägaren ordentlig och stängde direkt. Glad att jag har ett litet eget stall när man läser om Skånsta's sorg och flera döda hästar. Ska på föreläsning imorgon och vi är ombedda att bara komma i civila kläder.

RC71
2019-02-10 19:02
#9

Vad gäller hästinfluensa så har intervallen för vaccinering sett ungefär lika ut i alla år . Du kanske tänker på stelkrampsvaccin? Där har intervallen förkortats genom åren. Det bästa man kan göra som enskild hästägare är att ha " hemkarantän" för nya hästar tre veckor .

Mellanbror2004
2019-02-10 19:25
#10

Det människor kan tänkas ta med sig är svårare att ha kontroll på.

GE
2019-02-11 11:12
#11

Det verkar som det tänks till iallafall. Enköping RK flyttade fram seriehoppningen, som skulle ha gått i helgen. Det finns ingen smitta på anläggningen, utan det var för att många avanmälde pga att de inte vill åka med hästarna just nu. Det är positivt! Högbo RK ställde också in sin dressyrtävling. Ingen smitta  på anläggningen, utan för att det i närområdet finns en febersjuk häst med magsymptom. Bra gjort!

RC71
2019-02-11 11:43
#12

Många har börjat tänka till . Blir nog ett tapp för många klubbar som arrangerar tävlingar ett tag framöver. Verdi skulle också tävlat inom kort men vi avvaktar pga smittoläget över lag .

GE
2019-02-12 10:17
#13

 #12 Det kan ju bli ett större tapp med sjuka hästar och stängd anläggning, så man hoppas att alla tänker till.

Till helgen är det tävlingar i Heby. Det är "Carin Lindströms Minnespris" och den är alltid välfylld. Såg att de i ryttarmeddelandet har skrivit om EVF-1 och uppmanar till försiktighet  och ber att var och en hantera sin egen häst så långt det är möjligt, samt att tempa hästen innan de åker iväg. Inget tillträde till stallarna naturligtvis.

Mycket bra att de trycker på extra. Som en försiktighetsåtgärd tar de också bara in segraren till häst, övriga placerade till fots. Jättebra det med. Prisutdelaren har ju närkontakt med alla hästarna annars.

Hoppas att benet bär på lördag, så jag kan åka dit! Som det känns just kommer det inte att gå, men man lever ju på hoppet! Det är 30 Connemaror anmälda, så det vore kul om det skulle gå. Jag har ju en bra zoom på min kamera så jag behöver inte komma i närheten av någon häst ;)

Annons:
GE
2019-02-12 10:24
#14

Sen undrar jag om det inte vore bättre med en hästägarförsäkran i pappersform? Idag ligger den i TDB under "villkor för anmälan", och det går inte att anmäla förrän man godkänt dem. Undrar hur många som klickar utan att läsa ordentligt??

RC71
2019-02-12 15:52
#15

#14 Tror inte det gör någon skillnad faktiskt. Folk slarvar med ansvaret oavsett var och hur dom signerat en försäkran.

Mellanbror2004
2019-02-12 21:53
#16

Hållet med dig Lotta om det. Det kryssad utan eftertanke i många fall.

GE
2019-02-12 23:58
#17

Jag tänkte att en försäkran i pappersform skulle belysa  allvaret på att annat sätt. De flesta läste väl igenom villkoren första gången de anmälde till tävling, men sen  kryssar de nog bara i utan att reflektera vad det står och betyder.

Men ni har antagligen helt rätt. Det skulle inte göra någon skillnad…

Mellanbror2004
2019-02-13 07:50
#18

För mig är papper bra om det har någon styrka bakom, dvs att det finns någon form av "straff" vid rena felaktigheter. Annars känns det mest som med våra egna lagar som en bekant sa, det är i stort sett bara moraliska lagar, då sällan någon döms, inte heller vid helt klara bevis likt filmer, alltså blir lagen bara till för de som valt att följa den.

RC71
2019-02-13 08:34
#19

#18 Instämmer!

GE
2019-02-13 11:27
#20

Det handlar lite om moral också. Att inte åka iväg med sin häst någonstans, om det 5 boxar längre bort i stallet står en häst med feber tex. Även om den inte visar på andra symptom, och även om den inte haft närkontakt med den egna hästen.

Annons:
Nyvreten
2019-02-13 12:32
#21

Usch ! Så obehagligt detta är. Nu ytterligare ett stall drabbat & en fjärde höst på Skånsta avlivad 😢

Mellanbror2004
2019-02-13 13:44
#22

Ja visst har det med moral och jag som bara har mina egna i stallet, glömde bort att man faktiskt ta dra med sig smitta hem till ett relativt isolerat stall. Kommer ihåg när jag hade mina lektioner på ridskolan som drabbades av abortvirus och Cressida bar på Nikita. Många tvättmaskiner och duschar mm mm blev det plus stor oro innan hon valde att titta ut.

RC927
2019-02-13 13:50
#23

Inte roligt och man hoppas att alla förstår allvaret! Nu är tydligen ett stall i närheten av vårt drabbat. I år har vi inga som tävlar/ har tävlat så vi är ju tämligen isolerade!

liljegren
2019-02-13 15:30
#24

#23 det tror jag tyvärr inte att alla gör.. blev ju inte bättre av att svt gjort nån artikel om att smittan stoppats.. det är en jättefarlig formulering i sammanhanget jag tycka. Det finns ju faktiskt folk som tror att deras hästar inte kan smittas om de är vaccinerade, folk som inte förstår vad luftburen smitta innebär. Nu minns jag inte hur långt det var men med lite otur kan ju smittor spridas ganska långt med bara vinden. En ytlig bekant bestämde sig häromdagen för att importera en ponny. Jag vet att dom ska ha den att tävla med och tror inte den kommer stå o i karantän hos dem. Jag tror inte heller de är ensamma om att göra så.

GE
2019-02-14 08:32
#26

#24 Nej, det var inte bra alls. Det är publicerat 9 februari, och 12 februari meddelar länsstyrelsen EHV-1 (neuro) på Värmdö. Inte många dagar emellan…

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/sva-inga-nya-utbrott-av-allvarligt-hastvirus

Upp till toppen
Annons: