Annons:
Etikettgod-morgon
Läst 674 ggr
liljegren
2019-02-19 15:03

God eftermiddag 19/2

Dagarna har rullat på.. som dom brukar. Barnkalas, löshoppningsclinic, unghästfixande varvat med feber(på barn!) och vakna nätter Tog mig friheten att sova lite idag på dagen så maken fick sällskap till byggmax av två vilda huliganer. Ikväll tänkte jag fortsätta lite med Pyrrha. Hon är så otroligt förståndig. Min moster som är här ute en del tycker att dom alla är det, men Pyrrha tycker jag nog är lite extra. Hon kommer i princip alltid till grinden när hon hör/ser människor. Står snällt och sover i gången när man borstar o fixar. Tränsar sig själv och bryr sig inte alls om övrig utrustning. Efter att ha brottats med halvblodet på 172 framstår Pyrrha som en senior

Annons:
liljegren
2019-02-19 15:13
GE
2019-02-19 20:38
#2

#1 Helt galet!!

Mellanbror2004
2019-02-20 09:14
#3

Detta är det nya Sverige som vi läser varje dag om i någon form. Här i Haninge har många katter och hundar förgiftats till döds men då fick det åtminstone plats i lilla tidningen. För bara några dagar sedan eldades tio bilar upp på en helt vanlig parkering bara lite drygt en mil härifrån mig. Inte ett ord ens om det i media, och alla vi som bor där inte kollektivt åkande finns förstår vilket besvär det är att få tag på ny bil förutom alla kostnader som tillkommer. Själv lyckades jag inge vidare igår utan tankade fel, skulle varit diesel istället, tur med helförsäkring och mycket litet jobb jämfört med att få den uppeldad, så arg på mig själv, men tyvärr hjälper det inte alls. Jag skulle också fara på morgonen till Gnesta för träning, men vi beslutade  gemensamt att  jag stannar hemma. Ingen hälsa ingenting. Nu känns ju t om kvarka lindrig gentemot detta hemska herpesvirus. Läste igår om ponny som just kommit från Irland med feber?  Förvånansvärt anser jag att inget stoppas här? Nu när jag fått veta att just detta virus startas upp vid stress likt långa transporter? Tack Gerd för info. Vad jag har förstått är 21 dgr en yttre gräns efter smitta och att viruset kan röra sig max 50 m? Rätta mig om jag har fel, vackert och full blåst i Tungelsta idag, här där vi alla snörvlar runt i en slags förkylningskarusell.

GE
2019-02-20 10:16
#4

Här är saklig och bra info. Chefsveterinären UDS och ridskolechefen Skånsta

https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/11969688?fbclid=IwAR2iC2MLURp0ePIO4BVa6K4zzms69Es8ccljs_jU21FX99y7QV5kWip-YS8&linkId=63821562&utm_campaign=nyhetsmorgon&utm_content=hastsjuka&utm_medium=social&utm_source=facebook.com

Tror att 50m är ett säkerhetsavstånd, men better safe than sorry. Det är ju andra smittor i omlopp också, så det är bara att stanna hemma…

Som de säger i intervjun, de flesta hästar i Sverige och runt om i världen har gått igenom EHV-1 (mest föl/unghästar), och viruset ligger sen vilande i kroppen resten av livet. Så läge det är vilande är inte hästen smittbärare. Om den utsätts för stress, tex vid  transporter, stallbyte etc kan det reaktiveras. Det kan också göra det pga annan sjukdom, Kortisonbehandling (nedsatt immunförsvar), kastrering, mm.

Den 18/2 konstaterades kvarka i Heby kommun. Nu finns det även ett misstänkt fall i samma kommun. Om det är samma stall framgår inte…

Usch!

GE
2019-02-20 10:17
#5

#3 Jobbigt med bilen! Vad händer då? Motorhaveri??

Mellanbror2004
2019-02-20 17:47
#6

Jag vet faktiskt inte vad som händer? Jag visste på en gång när jag tankat fullt att det gått åt hellsicke. Bilen fick stå kvar för snäll mackkille, trots mängder av tankande, Preem vid Globen, och maken kontaktade försäkringsbolaget. De hade också på Preem ett tel nr till en som kunde hjälpa en, dryga femtusen, med bolaget ville att den bogserades till märkesverkstad. Så det som hände blev att vi blev lite fattigare. Nu hade vi helförsäkring, tur nog. Där ser man hur programmerad hjärnan är efter att ha haft Honda i tjugo år. Älskar den lilla, snabba, snåla bilen, 0,6 med släp och pålle!

Annons:
Upp till toppen
Annons: