Annons:
Etikettgod-morgon
Läst 809 ggr
RC71
2/23/19, 9:20 AM

Godmorgon 23 februari

Grått, milt och blåsigt . Blir lite storstädning i stallet i dag . Förra helgen fick treåringarna åka en sväng runt bygden i lastbilen bara för att göra något. Funderar på om smittoläget kommer påverka vårens unghästaktiviteter. Ha en fin dag alla!

Annons:
Kjerulfia1
2/23/19, 12:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Idag fick jag och Melody sällskap på vår skrittur runt vallarna. Det var trevligt och nästan ingen is alls så det gick bra med tre skor. Det är väldigt skönt att hon inte är ömfotad. Vanessa och jag gick på promenad, och det blev high life när vi gick förbi valackerna, en tjej! Och hon var ju söt så då måste vi springa bredvid längs med hela staketet. På promenaden tränade vi på att gå över stockar och annat. Tappskon från igår blir strax fixad, jätteskönt.

GE
2/23/19, 8:30 PM
#2

Det borde väl vara överståndet tills dess? Avelsvärderingen möjligen då? Den här tiden på året brukar det ju vara olika smittor i omlopp. Kvarka förekommer just nu "överallt" verkar det som,  och  har ökat år från år sägs det. Undrar dock om det inte är så att folk har blivit mera alerta att ta prover också?

Såg på SvRF sida att de lagt ut hästägarförsäkran på en temporärPDF-fil pga smittläget, och att några arrangörer kräver det påskrivet innan urlastning.

GE
2/23/19, 8:32 PM
#3

#1 Inte så konstigt att det blir upplopp i valackhagen så söt som hon är!

monsterpony
2/23/19, 8:58 PM
#4

#3 Kunde inte ha sagt det bättre! 😀

RC71
2/24/19, 8:51 AM
#5

#2 Vi kommer gå ut med extra information inför avelsvärderingen och också vidta åtgärder på plats. Smittor cirkulerar året runt och förhoppningsvis lugnar läget ner sej framåt sommaren. Vad jag tänkte på är att alla vi som inte står med faciliteter på gården för träning inför testerna har nu lite problem då alla ridhus i trakten här är stängda för utomstående. Något jag tycker är helt rätt ,men det påverkar naturligtvis möjligheten till träning.

RC71
2/24/19, 8:56 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#1 Vara söt kan ställa till det ibland:)

Annons:
GE
2/24/19, 2:40 PM
#7

¤5 Ja det är sant, men de måste väl börja öppna snart? De kan inte vara stängda forever. Jag tror det har blivit lite hysteriskt pga att Skånsta har drabbats så hårt. Naturligtvis är det bra att man är väldigt noga, men har en anläggning varit stängd 3-4 veckor, och inte själva har någon smitta, måste det ju vara ofarligt att ta emot besökare på samma premisser som till tävling, dvs hästägarförsäkran. Eller??

RC71
2/24/19, 3:45 PM
#8

#7 Håller med dej . Det är ungefär lika mkt anmälda smittor av olika slag varje år ,men detta året har media rapporterat på ett sätt jag aldrig upplevt och det har naturligtvis fått folk att tro att detta året är värre än alla andra .

MrsM2
2/24/19, 9:37 PM
#9

Ja, lokalpressen har ringt länsveterinären  flera ggr denna vecka :) . Fick nu ikväll ett meddelande om insjuknad häst med misstänkta neurologiska symptom på tävlingsplatsen  i Lilleström, Norge, där drygt 20 svenska hästar och ponnyer deltog i helgen. Bävar för fortsättningen, nu inväntar vi provsvaret och meddelande om det berör några hemvändande hästar i vårt län… till det kommer influensautbrottet i storbrittannien med en stam som inte finns i alla vaccin… och rapport om en transport genom Sverige med levererade hästar utefter vägen, där en irländsk ponny avlastad i Dalarna visade sej vara influensapositiv..

Från min horisont är det här lite utöver det vanliga och bra att media är på hugget. Kanske hjälper detta för att höja biosäkerheten och medvetandet  i hästsverige, det behövs även vanliga år när vi "bara" fajtas mot kvarka.

RC71
2/25/19, 8:55 AM
#10

#9 Blev väldigt förvånad när jag läste EHV1 inte är anmälningspliktig i Norge. Läste också att hästar dött och flera är sjuka på annan anläggning i Norge.

Upp till toppen
Annons: