Annons:
Etikettannonser
Läst 503 ggr
Mellanbror2004
5/16/19, 9:10 AM

God Morgon 16 maj

Gårdagen tillbringades med vän hela dagen inne i stan, inlämning av sadel på fantastiska Stenbergs Läder kl åtta, När andra ville riva upp hennes sadel, så lagade han den så snyggt, men så är det ju, de riktigt kunniga gör det enkelt. Vi hade massor med tid så jag fick grand tour med hela området runt vackra Birkastan, Vasaparken  i kombo med kaffe och macka och senare vin och mat på Medborgarplatsen i sommarsol. Tänk staden känns alltid så mycket varmare an landet. Själv köpte jag nya tyglar och stigläder till min nya fina allroundsadel, en hel dag  utan måsten,  trötta och nöjda och så glad att nya uppgången Odenplan, Vanadisplan, är bara ett stenkast från min toppenaffär. Jag som virrat omkring tidigare, kvinnan utan lokalsinne är jag.  Igår när vi kvällsfodrade så mötte vi en gammal bekant på promenad, hon fick se pållarna i full galopp i skogshagen mot maten, och utbrast, vilket härligt sätt att vara väntad på!

Annons:
RC927
5/16/19, 1:23 PM
#1

Red en skogsrunda på Mallan, pigg som oftast just nu! Mötte en man som promenerade och det är inte vanligt där, så både Mallan och jag hoppade till lite! Trots att det ändå är en kommun nära Stockholm. Han gick där varje dag sa han. För första gången sedan vi började ta träckprov på Mallan (tror det är 11 år sedan), hade hon mask! Men de kan väl lättare få det som äldre, eller hur?

Mellanbror2004
5/17/19, 6:01 PM
#2

#1# Lite svårt att svara på din undran angående mask. Vad jag lärt mig är att hästar med ålder bygger upp sitt egna immunförsvar, och om man har en intakt flock och ingen mask att redovisa så kan man faktiskt lägga pengarna på annat. Jag har just gjort så i år efter flera år med noll epg. Sedan kan jag tänka att Mallan är ju otroligt fräsch för sin ålder men ändå gammal och där kanske de är som oss, att man helt enkelt blir klenare när man blir gammal, och det hela vänder? Det kan ju också bero på att ni fått in nya hästar i er grupp och där kan det komma ifrån. Så egentligen har jag inget svar som du ser, jag har inte haft någon mask påvisad i några år och gjorde därför ett uppehåll detta år, min lilla flock har ju varit samma i tio år. Men detta är mycket klurigt och man får helt enkelt maska av då. Jag vet människor som har eget bete och samma flock, och ändå fått in stora blodmasken som är den värsta boven.

RC71
5/17/19, 6:54 PM
#3

Viktigt är att inte förlita sej enbart på epg . Beställ alltid analys av stora blodmasken . Den har påvisats även hos hästar med mkt lågt epg .

Mellanbror2004
5/17/19, 7:15 PM
#4

#3# det gör jag alltid, men har då fått svaret att det inte går nr man inte har ngn att odla på. SLU hade info för många år sedan och trots att de bad oss kolla och inte avmaska då det inte behövdes, så pratade många i korridoren om att man vill ju vara säker och gör det ändå? Sedan läste jag för något år sedan att en del företag ofta påvisade låga värden? såklart fick man inte reda på vilket. Svårt är det i alla fall, och mocka hagen är ju bland det viktigaste, är man lärd.

Kjerulfia1
5/17/19, 10:04 PM
#5

Jag tror man kan köra dna nu på vilka parasiter som finns med så då går det fortare än vid odling att få reda på vad som finns. 

Sedan är det ju andra maskar, tex bandmask som inte heller märks ofta eftersom de har få, men stora ägg.  I vårt stall är det ibland någon häst (inte samma) som visar på bandmask, förra året var det Melody, i år ingen, och ingen förrförra året om jag minns rätt. 

Imorgon lblir det fortsatt mockning av hage….

Mellanbror2004
5/18/19, 8:37 AM
#6

Va spännande, har aldrig lyckats läsa om dna-kontroll, men allt går ju framåt, detta att just få med "rätt" bollar, är ju också ett vågspel. Linda, var kan jag läsa om detta eller är det bara att googla sig fram?

Annons:
Kjerulfia1
5/18/19, 9:15 AM
#7

SVA kör PCR för stor blodmask, dvs DNA-analys av träckprovet. 

https://www.sva.se/djurhalsa/hast/parasiter-hos-hast/trackprov-hast

Så man räknar ju inga ägg, men vet om parasiten finns eller inte.

Mellanbror2004
5/18/19, 9:19 AM
#8

Tack snälla!!!

Upp till toppen
Annons: