Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: allmänt
Läst 1229 ggr
AnnaB
0

insektsmedel

Kan ju slänga ut frågan här med…. Någon som vet något medel som verkligen ÄR EFFEKTIVT mot Broms….???   Finns det ingen doft som den ohyran skyr…?

GE
0

Jag köper extrakt av vitlök, kryddnejlika och citronella. Blandar några droppar i batterivatten + några stänk parabener (förtjockningsmedel) och mixar ihop till en gel. Väldigt effektivt!!

AnnaB
0

Lät intressant…. kryddnejlikan är den färsk? vad är citronella 🤔?

.. o var får man tag på dessa parabener????  … kanske ska köpa de färdigblandat av dig😃

GE
0

Allt finns att köpa på tex Crearome. Du köper små flaskor med extrakt som räcker länge. Finns massor att välja mellan. Citronella är väl det medel som används i humana insektsmedel också. Det är jätteskoj att tillverka eget, jag har gjort salvor för skära hästnäsor med ringblomma tex, som funkat jättebra. De kan ju bli lite skorviga på sommaren….

ELS
0

Medel som innehåller substansen Icardin är det enda som jag tycker fungerar ganska bra, åtminstone under en kortare tid som t ex då man ska rida. Jag använder just nu Centauraspray som har den fördelen att den också går att använda på ryttaren. Autan som är ett insektsmedel till människor fungerar också. Effols Bromsblockare innehåller Icardin men luktar starkt av tjära. Citronella har aldrig fungerat mot broms för mig.

AnnaB
0

Effols produkter är värdelösa 😉.. kan vara värt att testa centaura kanske då…

GE
0

#4 Första gången jag gjorde eget hade jag inte Citronella med, men sen ville en kompis ha det för knotten. Vi tyckte då att blandningen blev mera effektiv även mot bromsen, och sen dess har jag kört så…