Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikettallmänt
Läst 2440 ggr
Viktoriaa91
2010-05-19 18:29
0

Fång

Tänkte höra hur ni gör med er/era fånghästar nu så här när det nya gräset har börjat komma.

Ger ni dem något speciellt eller håller ni bara igen på betet?Glad

kicki13
2010-05-19 18:36
0

Min fd fånghäst får inte gå på bete något mera, men han går ute året om och äter hö året runt.

Det gräs han har i sin hage, tar han några tuggor av och sedan tar han hö, precis som han vet att han kan bli sjuk av dom. Så det har fungert hittils och jag hoppas det får fortsätta att göra detta.

/Kicki

[Heikne]
2010-05-20 11:38
1

Jag skulle kunna skriva i flera timmar om det här ämnet men jag ska försöka hålla mig kort.

Orsaker till fång är insulinresistens samt förstörd tarmflora som orsakas utav kolhydrater (socker) för att vara mer exakt är det ämnet fruktan vi pratar om. Fruktan är vattenlösligt vilket gör att vi faktiskt kan kontrolera mängen någorlunda.

Det är alltså en för stor mängd fruktan som orsakar fång. Därför bör vi se till att minska ner intaget av fruktan så mycket som möjligt.

lättast genom att:

Analysera fruktanhalten i ditt hö

Blötlägga höet, då fruktan är vattenlösligt.

helt undvika kraftfoder/spannmål

Reducera gräsintaget.

Ge hästen mer motion/ökad rörelse

Hålla hästen lite i underhull

Ej låta hästen beta när fruktanhalten i gräset är hög.

(dvs när gräset vilar)

Utan att utförligt gå in på växtens biokemi: fruktan är byggstenen som en växt bildar som följd av fotosyntesen, under inflytande av solljus alltså. Fruktan används sedan för att producera andra ämnen som bygger upp växten. Så länge som växten växer bra, bearbetas all fruktan, men när växten inte kan växa, produceras ändå fruktan, åtminstone så länge det finns solljus. På så sätt bildas ett förråd som möjliggör att växten snabbt kan börja växa när omständigheterna blir gynnsamma igen.

Sommartid brukar jag fodra med blötlagt hö i liten mängd morgon och kväll.

Stråfoder som Lusern/alfalfab/spillers happy hoof går också jättebra då det innehåller väldigt lite melass/stärkelser och socker. ( undvik pelletrerat lusern då den innehåller mer stärkelse och melass) var noga med att välja ett fabrikat med så låg stärkelse som möjligt.

Att se till att hålla en så fiberrik föda som möjligt är viktigt för att hålla tarmarna och magen i balans.

Jag brukar ha min fånghäst inne nattetid och på dagtid får hon gå i hagen med de andra med gräsreducerare.

vi släpper aldrig ut från ena dagen till den andra utan vänjer sakta in med små mängder. Så kroppen någorlunda hinner ställa om till en mer kolhydratrik föda.

som en liten påminnelse ska man komma ihåg att avbetad mark inte är bättre bara för att hästen får i sig mindre mängd gräs, Oftast är fruktanhalten högre i avklippt/avätet gräs och dessutom får hästen då ofta med sig rötterna.

Det här är ganska nytt inom fångforskningen och började med att Christopher Pollit vid universitet i Queensland gav hästar 7,5 gram fruktan per kilo kroppsvikt, och inom 48 timmar hade alla hästar fång.

Clancy2
2010-05-20 13:19
0

Detta ämne intresserar mig mycket samtidigt som det gör mig livrädd den dagen jag är tillbaks i connemaralivet.

När jag hade connemara så fick de alltid beta i små hagar ( jag delade av betet) några timmar först och sakta bara få större och större ytor samt beta längre perioder tills de kunde gå ute dygnet runt. Jag var nog överförsiktig med introduktionen av gräs….Det var knappast inför risken för fång jag tänkte på då, jag har inget minne av det i alla fall, utan mer att magarna skulle sakta vänja sig vid detta foderbyte och att jag visste hur näringsrikt det första gräset var. Under de åren så såg jag aldrig några fångtecken. Är det på något sätt värre nuförtiden -är det något som förändrats genom åren jämfört med förr eller hade jag bara tur då ? Vad har förändrats i så fall ?

Om man har en häst som inte råkat ut för fång, vad kan man göra för att minska riskerna, inte bara innan betessläpp utan året runt ? Fångrisken tycks ju alltid vara ett faktum vad jag har förstått, oavsett årstid ? Man vill ju att en häst naturligt ska kunna gå på bete, det vill man ju inte ta ifrån dem, men kan man göra några förberedelser för att vara på den säkra sidan ? Vilka åtgärder ska man vidta vid installning och under vintern ? Hur långt har forskningen kommit ?

[Heikne]
2010-05-20 14:03
0

Jag tror att den stora förändringen är att vi överutfodrar våra hästar mera. Allt fler typer av kraftfoder kommer ut på marknaden. Det finns över lag ganska dåliga kunskaper hos hästägare om foder och dess konsekvenser.

Grovfodergivorna blir mindre och kraftfodergivorna större. Dessutom syns en ökad trend att ha sin häst lite i överhull. En häst/ponny som utgör ett normalt arbete dvs träning 5-6 dagar i veckan av inslag med tävlingar klarar sig utmärkt på bara grovfoder.

När vi har våra hästar lite i överhull är det väldigt lite kolhydrater/gräs/fruktan som kan få bägaren att så att säga rinna över.

En fångdrabbad häst har alltid lätt till återfall och bör därav alltid behandlas som en fånghäst. Det är inte bara den yttre påverkan som avgör om våra hästar får fång utan det beror givetvis också på individen. Lättfödda ponnyer och ponnyer med god näringsupptagningsgörmåga löper större risk att drabbas. De ponnyer man anser har god näringsupptagningsgörmåga / vara lättfödda är också ofta de ponnyer som har en stark överlevnadsinstinkt och ständigt söker föda.

För att minska risken för fång skulle jag vilja säga att nummer ett är att se till att hästen inte hamnar i för högt hull, utesluta kolhydratrik föda (spannmål och kraftfoder) även stärkelser samt att ha hästen i god kondition.

Gräs är hästens naturliga föda och också det den till störst del ska leva av.

[Heikne]
2010-05-20 14:15
0

Jag ska när jag får tid försöka sammanfatta all fakta tillsammans med alla de nyaste forskningsresultaten samt mina egna erfarenheter och lägga upp en tråd om det här.

ELS
2010-05-20 14:54
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Denna period är nog den allra farligaste vad gäller fång. Rynkar på näsan Kraftig tillväxt av betet, omväxlande regn, sol, kalla och varma dagar och nätter som medför  snabba förändringar i fruktanhalten. Nu ska man dock inte bara fixera sig vid just fruktanet utan tänka på att betet denna  tid är mycket stärkelserikt och fiberfattigt. d v s innehåller mycket lättlösliga kolhydrater som i värsta fall blir för mycket för tunntarmen att " ta hand " om…

En långsam invänjning på betet är bra men det kan ändå bli för mycket  av gräsintaget…

Jag stänger av mina hagar denna årstid ( från slutet av April ) så att även de friska vuxna hästarna går på minimalt med nedbetat gräs. De får hö som tillskott. Efter midsommar öppnar jag upp succesivt så de får mer och mer bete.

Stora hagar på vintern och små på sommaren får det bli här.  (Om jag  har vuxna ej dräktiga och digivande ston eller unghästar förstås )

Ska snart ut och klippa  av gräset i min finaste hage, ska använda den som en jättestor ridbana i sommar i stället…Glad

Har man en gång haft fånghäst så ser man inte stora hagar fulla med gräs som något härligt längre. Man tänker i stället "usch vilket fånggräs…."

Pyttelite
2023-12-06 20:53
0

Fång är en inflammation i lamell-lagret i hästens hovar De inre stödjande lamellerna i hoven, mellan hovväggen och hovbenet, bryts ned. Den normala tillförseln av blod till lamellerna störs och tillståndet orsakar svår smärta i hästens hovar.

Läs mer här:

https://hastsverige.se/sjukdomar-skador/hormoner-fang/vad-innebar-fang/

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Fång är en inflammation i lammellagret i hästens hovar som är mycket smärtsamt och kräver akut hjälp av veterinär. Lär dig mer här!