God Morgon 19 juli
Eller inte?
Två trådar har försvunnit sen i går kväll. Det är inte jag som har tagit bort dem, utan de har blivit bortröstade. Den ena förmodligen för att sajtreglerna säger att det inte är tillåtet att marknadsföra produkter eller tjänster utan sajtvärdens medgivande!
En god regel är kanske att i fortsättningen kolla upp hur det är med den saken innan man röstar bort ett inlägg?
Varför HWSS-tråden försvann precis just nu förstår jag inte riktigt. Det finns en del inlägg i den tråden som har en ganska otrevlig ton, men det enda som anmälts, och som nu gjorde att hela tråden automatiskt togs bort, är ursprungsinlägget från 2011.
Lite väl sent påtänkt kan man tycka, men kanske var det länken i inlägget som irriterade här också? Trots att den varken innehöll reklam för någon sida, eller marknadsförde produkter/tjänster.
GE
Du er moderator for en site som styres av en mob, som ikke tåler å höre sannheter som heller ikke er interesert i den sunde ponnyaveln. Dette gir et bilde av hvordan Connemara miljöet styres i Sverige, RÖSTA bort, KASTA ut, forby andre å ha en annan åsikt en den MOBBEN har vedtatt.
Hva har disse menneskene å frykte om sannhet av HWSS, kanskje de sitter på avelsmatriale som det ikke kommer at gå og bedrive en sunn avel med. Noe må det jo väre som gjör at denne mobben blir så skremt at HWSS må tystes ned.
Fortsatt god morgon på deg GE

Jag är inte så säker på det, för jag kan bara inte förstå vad den/de som vill tysta ner en tråd om en hovsjukdom, skulle vinna på att även tysta ner en tråd från en ung tjej som länkar till sin hemsida…
Vad jag däremot är säker på är följande. När jag i natt på jobbet upptäckte att trådarna var borttagna, kunde jag se vilken tid det hade skett, samt vilka som varit inloggade vid ungefär den tiden…
Jag drar inga slutsatser av det, det är bara ren och skär info…

Jag tycker det är synd att HWSS tråden försvann, men det finns väl inget som hindrar att man startar en ny med info till uppdateringar inom ämnet? Det fanns väl länkar i den eller hur? Det var väl det som störde någon kanske? Jag och Gittan är på semester och har det riktigt skönt, även fast det är mer insekter här än hemma. När vi skulle åka ner så gick lastningen åt skogen. I två veckor innan hade hon lastat sig själv, men så klart på dagen D gick det inte. Till slut fick vi iallafall in henne och den långa resan började. Vi har köpt en trådlös backkamera för att ha koll på henne i transporten och som förväntat åkte hon som ett ljus, men hon tyckte att bilköerna i Söderköping var tråkiga. Det är skönt när något är som man tror. Väl nere var det bara att kolla stängsel för att dagen efter släppa ihop henne med nya kompisen från grannbyn. En stilig travare på 170. Gittan berättade för honom att det är hon som bestämmer och nu kan man knappt skilja på dem. Det är fullt med mat i hagen, men den är kuperad och de rör på sig en hel del så jag tror att det blir en del egenmotion där. Återkommer med bild när jag inte sitter vid paddan.
Hej! #3, jag blev nyfiken på din kamera. var hittade du den och vad kostade den om man får fråga? ;)

#4 Hoppas detta inte räknas som reklam. Vi köpte den på B**t**a. De har en billigare med en kamera samt en dyrare med två kameror. Det är trådlöst mellan transporten och skärmen inne i bilen. Hur smidigt som helst. Ibland var det lite störningar, men inget överdrivet. Maken, som jobbat med mobiltelefoni, trodde det berodde på att man använder samma frekvens som 4G, dvs är det många som surfar på 4G närheten så blir mottagningen inte lika bra. Det var maken som stod för inköpet så jag har ingen koll på vad den kostade, men det går säkert att ta reda på på nätet.
Med all respekt för sajtreglernas utformning känns det ändå onekligen lite märkligt att det ska vara så "enkelt" att radera en hel tråd bara genom att ett antal personer "röstar bort" den. Ger fritt utrymme för ett gäng rättshaverister (eller en enda med många alias) att styra och ställa över huvudet på en majoritet (även om det i det här sammanhanget kanske ändå var majoriteten som agerade mot minoriteten?).
Hur som helst, för mig ter det sig troligast som att någon/några som i alla år velat hemlighålla det fenomen som numera kallas HWSS (och orskaen skulle mycket väl kunna ligga nära vad camira spekulerar i ovan), och som också trott att detta varit möjligt, nu inser att loppet trots allt är kört. Det går inte längre att på ett trovärdigt sätt förneka eller inte låtsas om att HWSS är en realitet, och att det dessutom med 100% säkerhet är ärftligt. Men istället för att acceptera faktum tar man, eventuellt med hjälp av trogna och okritiska supporters, steget att radera den info och de fakta som ter sig obekväma. Som om man trodde att förekomsten av HWSS skulle kunna raderas i och med det.
Jag avslutar med ett av de citat ur Connemara Pony Research Groups blogg jag hade i mitt sista inlägg i den numera raderade HWSS-tråden:
Förnekande av att orsaken till detta tillstånd är ärftligt kommer inte att medföra att problemet försvinner; rådande trender pekar i själva verket mot att förekomsten av HWSS i Connemaraponnypopulationen kommer att öka. En populationsgenetisk studie som är under utarbetande indikerar att så särskilt är fallet i Irland - en följd av överutnyttjande av vissa hingstar såväl historiskt som i nutid.
Sigrid Åberg
sigridpapottan.blogg.se www.pomonaconnemara.se
Väldigt förvånad att den skulle försvinna just nu - den har ju funnits jättelänge - så hade någon velat "tysta" diskussionen om HWSS, hade det väl gått bra tidigare också?? Men jag tycker nu att det är så mycket konstigt på denna sajt - så vem som helst verkar ju vara i stånd till vad som helst. Blir bara en massa misstänksamhet år alla möjliga håll för min del 😕. Inte det minsta roligt längre.
Väldigt förvånad ?
Det er helt fantastisk at man sensurer, hvorfor skal noen prate om negative ting når det finnes så my trevligt å prate om ? HWSS og andre ting skaper bare en dårlig stemning, det samsvarer ikke med den fastlagte 5 årsplanen og partiprogrammet, så hvorfor skremme stakkars medlemmer og belaste den hardt arbetande styrelsen med unödvendigheter som kan före til at folk begynner å tenke selv og partiet ikke kan utföre sitt primär arbete, som du selv har beskrevet i en annen tråd
"brasklapp utanför ämnet är också att styrelsen i SCS kanske under lång tid fått lägga väldigt mycket tid på att utreda och hantera en himla massa klagomål - så att det inte just finns så mycket tid och ork till andra frågor av intresse"
Nei, lenge leve sensuren slik at vi fortsette og ha det hyggelig sammen , og vi slipper å ta stilling til noe, da SCS sitt politbyrå og deres KGB gjör dette for oss.
""De borde finnas en regel som säger att kritiserar man minsta lilla så blir man automatiskt utslängd och elakt inlägg raderat!! "
Lenge leve Kameratene og partiet.
Jag förstår det som att du anser att en av de få i connemarasammanhang i Sverige som är demokratisk, tolerant, laglydig och öppen för diskussioner är du själv (och kanske några andra?). Jag lyckas tyvärr inte ta bort några inlägg, inte ens mina egna tydligen Stalinistiska, Leninistiska eller sensurerande inlägg - så du får väl stå ut med dom jag skrivit. Men ska nu genast sluta störa din demokratiska gärning i fler inlägg eller trådar.

#9 Diskussioner om HWSS skapar inte dålig stämning i sig, utan det är inlägg som dina senaste som gör det. Det gagnar inte saken att rota i det förflutna och leta syndabockar nu, det är framtiden som gäller!
Vi får innerligt hoppas att moderföreningarnas delegater vågar gå samman och kräva att man tar upp det på mötet, trots att det inte finns på agendan (det måste väl finns övriga frågor?).
Sen måste jag få påpeka ytterligare en gång! Connemara.ifokus är till för alla som gillar rasen, men har inget med avelsföreningen att göra.
hvorfor skal noen prate om negative ting når det finnes så my trevligt å prate om ?
Ja, den frågan ställer jag mig också!

Vad är det som har fått dig att HATA SCS så mycket? SCS= medlemmarna i föreningen som demokratiskt, genom röstning valt en styrelse som företräder oss. Själva ide´n med röstning är att man får acceptera eller i alla fall försöka respektera majoritetens beslut oavsett vad man själv tycker. Jag vet inte riktigt hur det skulle kunna fungera annars? VI som enskilda medlemmar är ju en del av SCS. Det är jag också sedan 38 år i år så jag antar att ditt starka ogillande riktas även mot mig…
Det känns inte sunt att bli så totalt besatt och hatisk mot en liten ponnyförening. Varför inte bara gå ur föreningen ( redan gjort ?? ) Tycker man så illa om allt och alla så behöver man ju faktiskt inte vara med eller ens bry sig. Man kan ju ha connemaror ändå. Om du inte ens kan tänka dig att registrera dina uppfödningar genom SCS så finns det ju andra sätt. Vore det inte trevligare att njuta av dina hästar och hästintresse. Att ha roligt och se hästlivet positivt?
Det finns mycket av det du skriver som också är VIKTIGT och jag tror att du skulle bli tagen mer på allvar och lyssnad på om du framförde dina åsikter utan en så aggressiv, elak, hånfull och ankagande framtoning. Det är så jag känner det då jag läser dina inlägg.
Man måste acceptera att människor i en förening kan ha olika åsikter och att man inte alltid ensam kan få sin vilja fram. ( liksom i övriga livet, på arbetsplatser osv.. ) Om du vill att andra ska lyssna på dig så måste du också kunna lyssna på och respektera andras åsikter.
Alla har vi ju Connemaran som gemensamt intresse och borde trots olika åsikter i sakfrågor ändå kunna umgås, ha trevligt och vara sams kring vår fina ras!

GE. Jag har inte förstått hur trådar försvinner genom bortröstning/anmälan. Hur fungerar det?
Det verkar konstigt om någon röstat bort tråden p g a att den handlar om HWSS. Det är ju bara att starta en ny så finns ju informationen där igen.
Självklart så borde det informeras om HWSS och forskningen som pågår, både här och på Irland. Däremot så kan man inte komma med några beslut om hur man ska gå tillväga med regler/råd/avel förrän forskningen är färdig och ett TEST blir tillgängligt. Det kanske är därför man väljer att avvakta och inte spekulera för mycket redan nu? 😮

OBS inlägg nr 12 är riktat till Camira , glömde skriva det🙂

#13 Jag håller med. Det är som sagt bara att starta en ny tråd med samma info, så det var ju ganska ogjort. Tycker även att det är lite konstigt att inlägget med länken till den egna hemsidan försvann..
Man kan köpa till en Insider-tjänst för de Guldmynt som poppar upp hela tiden, och i den ingår det. Man får då en anmäla-knapp bredvid bra inlägg-knappen. Personligen helt onödigt tycker jag, hade varit bättre med en ogilla-knapp! Tjänsten delas också ut (av de som äger ifokus) till aktiva medlemmar månadsvis. Hur aktiv man ska vara förtäljer dock inte historien. Förut hette tjänsten Plus (gav bla större avatar), och man kunde köpa den via sms för 20:- eller nåt sånt för en period, men det går inte längre, nu är det Guldmynt som gäller…
Jag tror ändå det vore klokt att åtminstone påbörja en diskussion, och vilket tillfälle kunde vara bättre lämpat för det, än när delegater från moderföreningarna är samlade? Något måste i vilket fall göras. Det går ju inte att bortse från framkomna fakta, och det bästa vore väl om det fanns en färdig plan, som kan tas i bruk i samma stund som testen finns tillgänglig. Det viktigaste just nu är dock att låta bli att gräva i det som varit, och istället endast fokusera på framtiden.
Slutligen hakar jag på Camira och drar in historieboken. Vid Kuba- krisen för länge sen, delades en broschyr ut till alla svenska hushåll, som hette “Om Kriget Kommer”….
Med den liknelsen vill jag inte säga något annat än att det alltid är bra att vara lite förberedd, vad det än gäller 🙂
#12 ELS
Jeg har forklart så mange ganger at jeg ikke bryr meg om Connemara selskapet er heller ikke medlem. Men har yttret min missnöye med hvordan SCS sköter sitt embete som en myndighet, enn engang så må man skille på SCS som et selskap, og SCS som en myndghet. En medlem kan ikke rösta på om EU direktiver eller Jordbruksverkets foreskrifter skal fölges eller ikke. ELS jeg har ikke rettet noe hat mot noen, men bare missnöyd med at SCS som avelsförening ikke sköter det som de selv har pålagt seg å gjöre.
Tvert om så synes jeg det alltid har värt hyggelig å prate med deg, og har respekt for deg som person,