Etik, moral och HWSS
Ska man berätta om det exemplar av “kronisk bärrandsröta” för en som ska betäcka sitt sto i år, där det blivande fölet kommer att vara ganska besläktad med det. Vi behöver inte gå in på det faktum att det inte finns någon färdig forskning, ingen diagnos att luta sig emot. Det är jag väl medveten om, och just därför är jag mycket tveksam till att över huvud taget säga något. Jag vet inte var stoägaren står i den här frågan, inte heller hur hon skulle reagera och agera.
Det är en sak att säga ta inte den-eller-den hingsten, han verkar inte ge några hoppanlag tex, och hänvisa till befintlig statistik. Ev skit för en sån sak kan jag ta, men det här är något helt annat. Det kan ju faktiskt betecknas som förtal att “varna” för en speciell kombination, eftersom det yttersta beviset, DNA-testen ännu saknas. Det främsta skälet till att jag tvekar är dock att jag inte vill medverka till någon ryktesspridning, vilket det mycket väl skulle kunna bli, beroende på hur stoägaren handskas med informationen.
Jag tror på forskningen, men det finns också de som anser att HWSS är en miljö/foderrelaterad åkomma, eller att flera anlag är inblandade, och som inte tror ett dyft på det som hittills framkommit. Var och en har rätt att bilda sig sin egen uppfattning, men fundera på nedanstående en stund oberoende vad du själv tror…
Tänk OM forskarna har rätt att det är ett enkelt recessivt anlag
Tänk OM både hingst och sto i det här fallet är bärare
Tänk OM fölet föds med HWSS
Hur bra skulle du må då, om du inte hade sagt något? Vilket skulle kännas värst? Att ha ett HWSS-föl “på sitt samvete” eller att bli anklagad för lögn och förtal?
För tänk OM INTE forskarna får fram en test (vilket jag dock tror, men
förmodligen inte till den här säsongen), då har man pekat ut individer som bärare av ett hovproblem som man kan misstänka har med ärftlighet att göra, men som inte kan bevisas…
Hur skulle du göra? Berätta för stoägaren, eller vara tyst och hoppas på det bästa? Med det menar jag ett föl som föds utan hovproblem…
Kanske finns det också några stoägare i betäckningstankar som skulle vilja yttra sig…
Vore det inte bäst att anlagstesta både sto och hingst och att utesluta ALLA med genen för HWSS!??? För att bevara en sund ras?
#0 Det var ju ett delikat dilemma. Jag har inget bra svar att komma med och avundas dig inte om du verkligen befinner dig i den situation du beskriver.
För mig visar den här frågeställningen verkligen vikten av att vi så snart som möjligt kan testa för HWSS. För att lyfta frågan om etik och moral till ett lite högre plan, personligen kan jag inte förstå de som propagerar MOT framtagande av ett test. När vi nu, som mycket tyder på, är så nära målet, vilka är motiven för att fortsätta att motarbeta att få fram ett redskap för att komma tillrätta med ett allvarligt problem?
Sigrid Åberg
sigridpapottan.blogg.se www.pomonaconnemara.se

#2 Vilka propagerar mot ett test ?

#1 Kan man ju tycka, men om det skulle visa sig att anlaget är mycket utspritt, skulle en sån åtgärd starkt kunna reducera en redan liten genpool. Med risk för att nya mutationer sen dyker upp med den inavel som troligtvis blir följden av den lilla population som blir kvar. Jag tror mer på att arbeta på längre sikt, och börja med att aldrig para två bärare. Det reducerar på sikt antalet bärare, och det föds inga HWSS-föl. Inom Arabvärlden har man flera kända defekter att slåss emot, och att jobba så verkar fungera bra för dem…
#2 Ja, det är ett jäkla dilemma. Jag har ju inte med det att göra, så egentligen borde jag väl inte bry mig alls. Tycker bara att det skulle vara så hemskt att inte ha sagt något OM fölet föds med såna fötter…
#3 Har ingen aning…

#4 Det är väl inte samma sak som att dom är emot ett test . Eller har någon uttryckligen sagt dom är emot ett test ?

#0 Jag förstår inte riktigt frågan . Är det ett sto du känner till som har "kronisk bärrandsröta " som ska betäckas , eller vad ?
#6 Er der nogen anden grund til ikke at støtte indsamlingen. At tie og ikke gøre noget, jeg tror det samme som ikke at ville have en test. Hvorfor er altid en anden til at betale?

#9 Då förstår jag .
Om man fortsätter betäcka med ston/hingstar som bär anlaget så kommer det ju aldrig att försvinna utan däremot om några generationer till så kommer det inte finnas några connemaror utan genen för HWSS.
När man varit med om hur dessa hästar lider och har ont så är det enda rätta, tycker jag, att utrota sjukdomen drastiskt. Det kommer innebära ett mindre urval men med noggrannt avelsarbete borde det vara en långsiktig lösning.
#11 Som Ge redan redogjort för här, så är det mycket möjligt (ja till och med troligt anser jag själv), att anlaget redan är vida spritt i rasen. Och därtill har vi redan ett problem med en smal avelsbas sedan tidigare, som innebär att ska rasen kunna bevaras som ras så bör genpoolen inte minskas ytterligare.
De här argumenten hittar man även på andra håll, bl a i HWSS-bloggen som drivs av Connemrara Research Group. Man klargör där tydligt att det är viktigt att "inte kasta ut barnet med badvattnet". Många av de anlagsbärare man känner till idag har kvaliteter som gör dem värdefulla för det fortsatta avelsarbetet, det vore en förlust för rasen om de skulle tas ur aveln. MEN givetvis vill vi ju få problemet HWSS under kontroll. Därför är det så oerhört viktigt att vi ska kunna testa individerna för anlaget, så att vi aktivt kan undvika parningar som kan ge föl med HWSS.
Generellt så bär ALLA individer (människor såväl som djur) på ett antal recessiva gener som i dubbel uppsättning kan orsaka mer eller mindre allvarliga sjukdomar eller defekter, även dödliga sådana. Normalt brukar dock risken för att individer med dessa sjukdomar föds vara ganska liten, eftersom populationerna är stora och den genetiska variationen är god. Men ibland, särskilt då i små och geografiskt begränsade populationer kan recessiva anlag "ackumuleras" och bli vanligare, så att risken för att de kommer till uttryck vid en parning (avkomman får anlaget från båda sina föräldrar) ökar väsentligt. Det är antagligen vad som har skett med HWSS i vår ras. Med test får vi möjlighet att kontrollera problemet trots att en del bärare fortsätter att gå i avel. Att ta bort alla bärare innebär att avelsbasen blir ännu smalare och risken finns snart att vi står där med nya genetiska problem.
Vi som vill skapa uppmärksamhet kring HWSS har nästan samtliga egna erfarenheter av HWSS, som uppfödare och/eller ägare. Vi, om några, vet vilket lidande det här kan skapa för såväl hästarna själva som för deras "närmast sörjande". Därtill är många av oss kunniga i genetik, biologi mm, vissa är själva forskare. Research-gruppen har dessutom kontakter med flera fristående forskare och genetiker. Inte från något håll där förespråkas att alla anlagsbärare ska tas ur avel, och det av de skäl jag angett här.
I nuläget handlar alltså, som jag ser det, allt om att lösa gåtan med genetiken kring HWSS, och få fram det kommersiella test, som kommer att kunna vara till ovärdelig hjälp i det fortsatta avelsarbetet, för att vi säkert ska kunna undvika risken för nya drabbade hästar.
Sigrid Åberg
Absolut det viktigaste nu är att få fram medel så att forskningen kan avslutas snarast möjligt.
Tyvärr läser man igår i en artikel att "vår" moderförening prioriterar att värna om connemaraponnyns "loss of bone".Läs gärna artikeln och begrunda.
# 13 Den där irländaren har inte många rätt. Jag tror att de är avundsjuka. Danska hästar har ju haft enorma framgångar på Irland. Jag tycker att de är bra att de åker på en riktig dansk kåring och lär sig hur det ska gå till. Bäst att lämna besserwisserfasonerna hemma. De kommer de ingenstans med i Danmark.
När inte irländarna förstått BEC-nedärvingen hur ska de då fatta HWSS?
#13 Den artikeln har orsakat en livlig diskussion på internationella yahoo-listan. Många är av uppfattningen att det här är ett sätt att försöka avleda ev uppmärksamhet från HWSS-frågan.
Sigrid Åberg

Tja, vad ska man säga? Nice try?
# 17 Det visar väl bara att vissa uppenbarligen känner sig träffade och ser det som ett hot mot sitt eget och sina avelsdjurs rykte, att det här diskuteras öppet. Censurerandet av ditt inlägg bekräftar väl bara att någon eller några har något de vill dölja…
Sigrid Åberg
Lyfter upp denna tråd som behandlar HWSS från 2012 då den andra tråden försvunnit.
Fortfarande gäller att på Genetikkonferensen i Azorerna har HWSS presenterats.
Jag skulle uppskatta att bli informerad om ev risk så jag kan så långt det går forska själv.
Sen vore ju ett färdigt test det bästa!
lil-sis
Du kan jo ta opp problemet med din rasförening, SCS på riksen når du er der, de kan sikkert informere deg hvis de vill.
Borttaget - inlägget kan ses i nyskapad tråd om HWSS
Nu tänkte jag om jag är på väg att betäcka, vilket jag inte har några planer på.
lil sis
Hva med de andre som vil!?
Du missuppfattar.
Om jag höll på att välja en hingst som är "känd HWSS-nedärvare" så skulle jag gärna vilja att någon berättade det för mig. Det är det enda jag svarade på.
Den dagen det finns en test så kommer jag direkta att testa min och vid ev betäckning vilja se hingstens test.
Det vill vi alle, i alle falle vi som tenker på dyrets vell og ve og at ingen hverken menneske eller dyr skal lide, det höres i våre verden normalt ut. Men desverre er ikke realiteten slik, det er som regel penger og prestisje som styrer folks omdömme, Jeg har har hatt to HWSS drabbade connemarer på vår gård, jeg har blitt beskyldt for å ikke holde orden på dyrene, når jeg har publisert bilder av våre drabbade hästar har jeg blitt beskyldt at jeg ödelegger for connemararasen og at jeg bare jävlas.
HWSS har värt et kjent fenomen innen rasen i mange år, ja det har ikke hatt et navn og det har ikke värt genetiskt bevist, men folk har forstått at det er noe feil. Denne feilen må mörkes da da noen kan tape prestisje og penger , hvem har tenkt på dyrene i disse tilfeller?
Jeg kan fortelle deg en historie, jeg importerte en 1 årig hingst fra Irland jeg var interresert i hans linjer og syntes han så bra ut, når han kom hjem så var hans hover en total katastrofe, nå tok jeg han til et evenemang hvor han skulle väre en lengre tid, jeg spurte da flere insatte i rasen hva i helvete er det som er feil på Wintage Duncans hover. Svarene jeg fikk var at det var har alldrig sett det, sikkert reisen, omstillinger etc. Nå i efter hånd har jeg blitt fortalt at arrangören av denne tilstellningen har ringt rundt og sagt at de har sett en en hingst med dårligere hover (min Duncan http://sh.freefarm.se/sh/SokHast?a=visa_hast&id=375008)på deres arrangement enn den de måtte avlive för 10 år siden med veldig like blods linjer som deres egen avlivade .
Vår importerade Fairyhill Dora som også måtte avlives har disse blodslinjer pappa http://sh.freefarm.se/sh/SokHast?a=visa_hast&id=405331
Her er er Pappaen til Fairyhill Dora http://cpbs.ie/contents/profile.php?formid=31604
Og Mammaen
http://cpbs.ie/contents/profile.php?formid=31604
Prova och gissa hvorfor noen fjärner tråder om HWSS, och prova och gissa hvorfor det offisielt ikke eksisterer, och prova och gissa hvor SCS får gratis fylla och middag av någon utvalda.
Ha en trevlig helg
Mvh
Peter
Det är väl som med islandshästarna och eksem. Istället för att rensa ut skiten så stoppar man huvudet i sanden. Eller islandshästar och dubbel silveranlag som ger problem med synen.
Ja du Lil-sis, velkommen til realitetene innenfor Connemara avelen.