Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: allmänt
Läst 4543 ggr
GE
8

Nu kommer hon snart!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min blivande pensionärsridhäst och Fenellas blivande bästis!

VÄLKOMMEN VÄNNEN!

lil-sis
0

Mäh!

Du måste ju skriva vem det är :D

RC71
0

Håller med :-)

GE
4

Det är Romantica RC 1324. Liksom Fenella är hon e Flynn, och de är även släkt på mödernet, då Fenella är halvsyster till Romas mamma.

Ruskigt söt som liten var hon…😘

RC71
2

Aha. Blev hon inte dräktig i somras? Lycka till med din pensionärshäst :-)

GE
14

#4 Tack!

Nej, tyvärr visade det sig att hon har en gammal betäckningsskada, och veterinär har bedömt hennes chans att bli dräktig som obefintlig.

Jag vet inte om jag tror på det riktigt, men det spelar ingen roll. Jag har inte köpt henne för avel, utan mest för att rädda henne från att bli en vandringspokal. En frambensskada satte stopp för en lovande hoppkarriär, och såna hästar har ju en tendens att fara illa, för att kanske till slut hamna på en slaktbil med destination Italien…

I nuläget vet jag inte ens om hon är ridbar överhuvud taget, hon är inte riden sen 2010. Hon visar ingen som helst hälta, så med försiktig igångsättning, bara promenader första tiden, hoppas jag att det ska fungera. Skulle det sen visa sig hon inte klarar av att bära en ryttare, får hon väl bara vara till sällskap då, så länge hon mår bra….

Ett idiotköp kan tyckas, men ibland måste man låta hjärtat tala…

RC71
2

#5 Hon har ju fått en lång vila så vi håller tumarna 🙂

tellus123
1

Hoppas det går vägen! Jag vill även passa på att slå ett slag för att en inkörning är en perfekt "igångsättning". Körning har en helt annan belastning på hästar än vad ridning har och jag har själv erfarenhet att hästar som är utdömda att enbart kunna promenadridas i framtiden har fungerat riktigt bra framför vagn och även tävlat!

Inte min connemara men mina andra ponnys är inkörda/håller på att köras in!

GE
10

Otroligt! Det är som att se mormor i egen hög person jaga runt i hagen och försöka skrämmas. Det är kul med gener…

GE
4

Fenella och Roma tittade på varandra och sa *HATA* och sen jagade de varandra på varsin sida om staketet. Snacka om att känna igen sina egna löss på gången 🙂

Pelleplutt1
1

Haha, det låter som Roma 😃 Blir det bara tillräckligt med mat i hagen så kommer de nog att acceptera varandras närvaro. Den enda hästen som jag har sett som kan springa baklänges och samtidigt sparka bakut 😉

GE
1

Ett släktdrag, mormor var suverän på det + all annan luftakrobatik 🙂

GE
12

Roma rids nu 4 ggr i veckan, och so far so good🙂

Här tillsammans med lilla söta Play Flex.

GE
8

Romantica fick åka med på en liten utflykt igår. Hon skulle egentligen bara åkt med som stöd till Amandas nya ponny på hans allra första tävling (P & J), men efter att ha pratat med 3 olika vettar bestämde jag att hon skulle få gå en runda hon med. Så blev det, och jag lovar, det var en mycket lycklig ponny som skuttade runt på 60 cm och fick en CL-rosett. Det goda humöret höll uppenbarligen i sig hela dagen, för hemma sen blev plötsligt hon och Fenella bästa vänner också! 🙂

På den här korta tiden har det stått fullständigt klart att Romantica vill så mycket mer än bara lunka i skogen. Hon har blivit piggare och piggare för varje dag som gått, brallarna fler och fler (och högre), och rent ostyrig blir hon när hon kommer i närheten av paddocken och får syn på hindren. Hoppas ingen tycker att jag är en dålig hästägare nu! Jag vill ju bara att Romantica ska få ett kul och omväxlande liv så gott det går, och jag säger som en av veterinärerna. Klarar hennes framben landningen efter såna där luftsprång, så borde de klara landningen efter 60 cm också…

Hon ska få följa med Bamse ytterligare nån gång, men sen går han ut på lokala/regionala tävlingar, och dit får hon inte följa med…

Pelleplutt1
2

Underbart att det verkar gå bra! Skönt att veta att hon trivs o jättekul att det verkar fungera att rida henne. Man får väl helt enkelt prova vad hon verkar hålla för. Hade varit kul att få se henne hoppa!

Kjerulfia1
1

Vad roligt med en glad ponny! Du får väl ta det lugnt och se vart gränsen går helt enkelt. Hellre lycklig ponny än missnöjd ponny (inom gränserna för vad hon klarar av såklart!).

Kjerulfia1
0

Vad roligt med en glad ponny! Du får väl ta det lugnt och se vart gränsen går helt enkelt. Hellre lycklig ponny än missnöjd ponny (inom gränserna för vad hon klarar av såklart!).

GE
4

Romantica har varit på utflykt igen. Den här gången fick hon hoppa på 70/80 cm. Felfri båda rundorna och lika glad och nöjd som sist…. 

Lite väl fet dock, kanske inte så bra…😞

GE
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

I måndags var det dags igen. Romantica har visat sig vara en klippa att ha med som stöd till unga hästar. Den här gången var det 4-åringen Top Secret kat D e Top of the Hill u Nikki (som nämns i senaste inlägget om Fenella) på sin allra första pay n´jump.

Den här gången fick Romantica nöja sig med 70 cm, eftersom det var inne (lite mera trångt). Damen har ju inte den lättaste språngkurvan, och ibland hoppar hon nästan ryttaren ur sadeln. Det känns faktiskt lite vanskligt att låta dom hoppa så mycket högre, iallafall inomhus. Sen är det också så att hon inte behöver hoppa högre, hon har inget att bevisa. Det är ju bara för skojs skull, och kul har både ponny och ryttare, det kan jag lova! Det är en enorm kemi mellan dem…

GE
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Här är samma hoppning, från motsatta hållet.

Pass upp på det gulsvarta hindret med det målade krysset…

GE
3

Romantica och Malin fick åka med på träning i lördags 🙂

Det var inte alls tänkt så. Amanda hade ont i ryggen och kunde inte rida, och det är ju synd att avgifter ska förfalla så där (snål som man är!), men ffa roligt för Malin att få rida för en tränare nån gång…

Det är så himla kul med Roma, för hon visar så tydligt att hon blir glad när hon förstår att det är nåt på gång. Det behövs bara att man plockar fram luvan så taggar hon upp!

De var så duktiga båda två, men hoppade inte på några höjder förstås. De var bara där för att få göra nåt extra kul tillsammans, och kul hade dom! Det syntes lång väg!