Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: unghästar
Läst 11114 ggr
GE
9

Ungponny 2013

En tråd för alla med Connemaror mellan 3-6 är. Vilka planer och mål har du för 2013? Drömmar? Blir det 3-årstest, kvalitetsbedömning, utställning, championat, tävling eller något annat? Du som skriver om din ungponny här uppdaterar sen med jämna mellanrum under året. Gärna med bilder…

Covergirl
5

Här passar min 3-årige hingst Keso in. Han ska imorgon iväg och mätas och förhoppningsvis landa som C-ponny. (Det är förberedelse inför vårens hingstpremiering och höstens 3-årstest.)

Kjerulfia1
5

Ponny: Gräns Birgitta, e Grange Flynn Sparrow ue: Hagens O'Cheif. Född 2008

En plan är att åka med G på någon progamridning i närheten. Det var bara det där med den vänsterhänta ponnyn som måste träna sin högergalopp. Oskyldig

Jag hade också tänkt börja hoppa henne ordentligt. Nu har vi mest bara skuttat lite på hemmaplan, men få lite styr och ordentlig hjälp med det hela. Hösten blev ju inte riktigt som jag hade tänkt mig.

Sedan kanske jag testar på en riktig mätning. På avelsmätningen i höstas blev hon ju 147,5 med alla avdrag för skor osv. Då skulle vi kunna ställa upp i någon avdelning B på ponnytävling för tränings skull, men vi får se hur våren går.

Själv hade jag tänkt att ta grönt kort. Ja när jag tävlade förra gången var jag nog en sådär max 14 och då fanns inget sådant.

Summa sumarum är att det förhoppningsvis blir mycket träningar under våren om det går som jag vill och tränaren har tid.

GE
11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För Fainleog Fenella (f 2007 e Grange Flynn Sparrow u Es-Cassandra) är årets mål 110-hoppning (LA), men det är på lite längre sikt. Under våren får hon fortsätta i LB, så får vi se framåt sommaren/hösten om hon är redo för att gå upp i LA. Isåntfall kanske vi försöker kvala till championatet, annars struntar vi det. Innan det är aktuellt med någon tävling överhuvudtaget ska hon dock årsmätas *nervöst*

caramelle25
4

# 3 Mycket fin bild och fin häst så klart!

GE
7

Puh, då var den biten avklarad - 146 cm!

GE
0

#4 Tack! Glad

hanna-norrk
9

Holmtebo Noula (f-2009 e Starrhults Bossanova ue. Hagens O'Cheif) ska visas på kvalitetstävlan i år, det är det stora målet. Tanken är att hinna starta någon lokal LC/LB dressyr under året och kanske någon hopptävling med. Först måste damen mätas dock, hon är rätt maxad, så efter 29 januari vet vi mer. Hoppas hon ska hålla sig inom ponnymåttet ungponny åren i alla fall. Just nu har vi precis börjat med lite träning på ridbana/ridhus. Hon är i stortsett bara riden ute tidigare. Men nu när hon är 4 år sätter vi in lite mer arbete på bana med. Än så länge sköter hon sig mer än väl.

monsterpony
0

#7 Ser finfint ut på stillbild i alla fall.

hanna-norrk
0

#8 Tack! Ja det är såklart en massa jobb kvar, får uppdatera med en filmsnutt sen när jag får över filmen på youtube, den vill inte ladda upp där alls:)

hanna-norrk
5

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Lyckades få in en filmsnutt med, så ja, här är vart vi är nu ungefär:) Är ju endel jobb kvar men det är ju det som är det roliga med ungponnyer!

[RC1393]
2

#7 Halvsyster till min ponny då, de är otroligt lika! Hon ser väldigt fin ut! :)

Min dam är f. 2009, e. Starrhults bossanova u. Primula II

Årets mål är att starta i första hopp och dressyrtävlingen, och få henne helt inkörd. Hittills har hon bara dragit vagn en gång men det kändes mer som om hon gjort det hela sitt liv, inte en reaktion när vagnen spändes för! :D

På denna dator har jag bara bild från vintern när hon var 1år, sätter hit en aktuell bild senare :)

hanna-norrk
0

#11 Åh vad roligt med en jämnårig halvsyster! Blir spännande se up to date bild framöver om de är lika:)

[RC1393]
0

Här är lite mer nutida bilder, de är från i sensomras :) Vi är väldigt dåliga på att ta kort ofta som du märker, men man tappar lite motivation såhär på vintern^^ Är fodervärden som hade henne i somras som fotat :)

Såg att jag inte talat om vad hon heter, Little Sparrow men hon kallas Sparven kort och gott :)

[RC1393]
1

Bild på mamma Primula som också finns i min ägo, men är ute på foder till ridskolan under våren :) Det lustiga är att hon står som mörkbrun, får ta och ordna en omskrivning i passet någon gång^^

Kjerulfia1
2

En liten uppdatering så här på vårvintern.

Nu har Gittan och jag kommit igång med regelbundna träningar. Det är jättekul och det går åt rätt håll. Hon har väldigt lätt för hålla reda på benen i dressyrkrumelurerna (skänkelvikningar), men det är inte lika roligt att hitta formen säger Gittan, mest jobbigt. Men det går bättre och bättre för var gång.

Den vecka vi inte har träning, så blir det en tur upp till ridhuset ändå och ett rejält dressyrpass. Idag red jag hela vägen fram och tillbaka för första gången, förut har vi promenerat. Bara en bil, och inga problem. Hon kan defintivt klassas som trafiksäker även uppsuttet nu. Tidigare i veckan miljötränade vi skidåkare utan problem.

Konversation i ridhuset efter träningen förra veckan.

Person 1: Är det där en sådan där PRE?                                              Jag: Nej, det är en connemara.

Person 2: Jag tyckte det såg ut som en Gräns-ponny.                           Min tolkning: Det ser ut som en connemara.

Även om pållan defakto ÄR en Gräns-ponny (Gräns Birgitta).

Jag hade ganska roligt inombords .

Ponnymamma 67
6

Här är vårt ponnyprojekt Bonus! Valack, född 2009, Uranus-Öxenholm Bobby. Vår första connemara, och vi är inte besvikna :) Just nu koncentreras utbildningen på hoppning både med och utan ryttare. Målet är en tävlingsdebut fram emot sommaren.

GE
0

#15 Första bilden jag ser på en uppsutten Gittan!

Får jag komma och fotografera er på nån träning framåt våren?

GE
3

#16 Välkommen Ponnymamma 67! Ser fin ut eran Bonus! Ska bli spännande att följa honom här under 2013…

Kjerulfia1
0

#17 absolut!

Nyvreten
3

Vår Skruttan ( f- 09 ) är utlånad till en familj i Dalarna. Med två hästintresserade döttrar. Är nu riden sen i sommras, rids av tjejerna & av en vuxen ( unghästutbildare ) 1 ggr./veckan. Åker transport både med sällskap & ensam till ridhuset. Sköter sig jättebra & de mycket nöjda med henne 

Mättes gjorde hon för 14 dagar sen till 141 cm.

monsterpony
2

#16 Så fin. Trevligt med en Uranus-avkomma.🙂

hanna-norrk
6

Kanske dags med lite uppdatering nu när det hänt lite. Noula har blivit mätt i början av februari och hamnade på 147 cm, så nu är ponnymåttet räddat i alla fall för två år. Vi har även hunnit med att hoppa in damen uppsuttet och vårens första delmål var att på skoj ställa upp i en klubbtävling som gick av stapeln igår. Red ett LC:2 pogram och Nollan imponerade stort, kom runt på 66,67% trots lite missar i galoppjobbet som inte riktigt får plats på volt än idag och jättefina lovord från domaren. Lyckades dessutom knipa första platsen med de procenten så kunde inte startat vår karriär bättre. Nu ska hon trappa ner jobbet ett par dagar och sedan få några veckors välförtjänt vila, både för huvud och kropp.
Sen får vi se vad nästa delmål blir, en lokal start innan sommarbetet vore kul att hinna med. Ha det gott alla där ute!

GE
4

#22 Så roligt, grattis! Det bådar gott…🙂

Fenellas tävlingdebut för året får vänta lite till. Jag gillar inte den trängsel som kan uppstå med framridning i ridhus + isigt utomhus. Lätt att det händer olyckor. Vi har siktet inställt på sista helgen i mars… 

Fenella och Flex på promenad…

[RC1393]
1

#22 Grattis! :)

Känner att det dröjer ett tag innan Sparven debuterar, hon har dels för lite kondis (my bad) och kan för lite. Har ingenstans att träna på vintern, är ju inte så lätt att gå på böjt spår på vägen till exempel. Får ha ett försenat "sommarlov" i år så jag hinner lära henne något innan hon går på bete. Å andra sidan har hon lärt sig fattningarna riktigt bra och kan sakta av riktigt bra med enbart hjälp av sätet, så något har hon ju lyckats lära sig i vinter^^

monsterpony
0

#22 Grattis! Kul med en sådan lyckad premiär! 👍

starrhult
1

#22 Grattis, Grattis vad roligt! Noulas (mer än) halvsyster Starrhult Fly High ska förhoppningsvis gå kvalitets till hösten, om hon är redo. Norrköpingsluften verkar ju gynnsam för dressyrarbete - så hon ska ditåt för utbildning 😃

hanna-norrk
0

Tack allesammans:) #26 Oh så roligt, då ser man henne kanske i krokarna:) Såg henne ju på riksen i somras, väldigt fin dam!

GE
4

Säsongsdebut för Fenella och Amanda i Rimbo igår. Två fina felfria rundor i LC/LB (avd B) blev resultatet. Duktiga tjejer!

Kjerulfia1
6

Gittan och jag har nu kommit en bit på väg. Hon har nu hittat formen riktigt fint i alla gångarter. Höger galoppen går också riktigt bra om man jämför med tidigare,. Lite bakslag ibland, men det är nog piloten som måste skärpa sig just nu. Vad gäller hoppbiten så jobbar vi på att få upp hennes självförtroende. Vi hoppar minibanor med typ tre låga hinder och hon håller på att lära sig att taxera och fixa det hör med avstånd. Inte lätt alla gånger, men efter förra gången var tränaren ruskigt nöjd med oss, så det var roligt. Nu när stallets egna ridbana har tinat fram så ska jag plocka fram lite hindermaterial lite mer regelbundet. Varje gång vi går upp till ridhuset så får jag kvitto på hur underbar connemaran är. Det kan passera det mesta på vägen, och hon bryr sig inte, däremot så kan det ju finnas krokodiler i det rinnande vattnet i diket. ;) Och jag har tagit grönt kort, så nu snart finns inga ursäkter… Tyvärr har jag inget bra aktuellt foto, men det kommer. Hon är en del på skönhetsbehandling just nu, dvs lerinpackad, när matte inte satt på täcket, för att hon inte tänkt rida just den dagen.

GE
1

#29 Jag kommer snart och fotar 🙂

GE
5

Fenella var i Söderhamn i söndags. Felfri i LB, och eftersom hon gick så fint och stadigt, blev det start i LA lite tidigare än planerat. Bortsett från att hon bröt ut på ett enkelhinder (ibland blir hon lite stark), hoppade hon suveränt bra. Resultat 4 + 2 tidsfel är ju inte så illa…

hanna-norrk
5

Idag startade Noula och jag vår andra LC:2 på klubbtävling, blev en vinst på 68,57% idag så jag tror vi känner oss redo för en lokal start nu. Siktet är inställt på en lokal LB:1 på hemmaklubben den 19 maj. Vi har kommit igång och hopptränar lite med nu och hon sköter sig mycket bra, bara matte som måste sätta på sig hoppmodet med :P

Fick en så härlig bild tagen idag, det är väl så här lycklig man ska bli av att rida dressyr?!

hanna-norrk
4

Här är ett filmklipp på ritten med:)

Travelogue
0

#33 Vad fin hon är! Det ser ut som att hon kommer sopa banorna med konkurrenterna framöver :) Har hon lika fint temperament som det ser ut?

Travelogue
0

#33 Vad fin hon är! Det ser ut som att hon kommer sopa banorna med konkurrenterna framöver :) Har hon lika fint temperament som det ser ut?

hanna-norrk
0

#34 Tack!! Ja det känns ju i alla fall lovande för framtiden:) Nu är hon ju fortfarande ung så mycket kan ju hända. Hon har ett jättetrevligt temperament, snäll och go men med det lilla extra som behövs för att platsa på tävlingsbanorna! En sån där ponny man blir glad av att sitta på varenda dag för hon är så otroligt arbetsvillig:)

Covergirl
7

Idag gick Castleknock sitt 3-årstest på Bollerup. Supernöjd med resultatet!
Exteriört 77886, galopp 8, hoppning 98. Utmärkelse i hoppning så nu siktar vi på att delta vid riksfinalen i Falkenberg :)

GE
0

#37 Jätteroligt! Grattis!!

Covergirl
0

Tack så mycket! :)

[RC1393]
0

Lite omedgörlig ponny idag (dessutom så hade inte mamma helt koll just när jag tog bilden), ser dessutom ut som om hon håller på att somna och huvudet ser flera storlekar för stort ut, visst är det skoj att fota hästar på våren när vinterpälsen är kvar😂 Men skimmel håller hon allt på att bli, är jättespännande att se när hon fällt klart och "fälldammet" är borta😃

Angelus
1

Angelus Spinning Sparrow (f. 2010 Grange Flynn Sparrow - Hagen's O'Chief) kommer visas på 3-årstest nu den 18e maj. Sedan blir det sommarvila och inridning samt kastrering till hösten. 

(Hade ingen bättre bild på den här datorn tyvärr).

// Ida Bergefur - Angelus Stuteri

Angelus
1

Angelus Oki Doki (f. 2009 Gräns Roeson - Möllans Castro) går 4 års i höst och planeras att ridas vidare under hösten :) Varit på in och tillridning under hösten 2012 till vintern 12/13. 

Ryttare Johanna Edvardsson.

Angelus
0

Angelus Spinning Sparrow löshoppning avelsvärderingen 2013 Ljungby

GE
4

I söndags var Fenella på Rekasta (Jump Club). Gick felfritt i en tekniskt svår LB. Jättefint hoppade hon. Likaså i LA, där svårigheterna klarades galant, men pet på de två lättaste hindren på banan och 8 fel. Superbra ändå, och jag tror inte nollan är allför långt borta nu…

GE
0

#41 Lycka till på 3-årstesten! Ökna?? Ska ni visa honom själva?

camira
2

I år har vi tenkt på å pröve å kvale vår hingst Poetic Expression RCB 8 til Ungponny Championatet, som i år ikke ble diskriminert,og fikk väre med på SCS sin hingstliste etter diverese påtrykkninger.

http://www.youtube.com/watch?v=xVIXHystQC0

GE
2

#46 Synd att han är för nära släkt med Fenella. Vilken hoppstjärna det skulle kunna bli annars. Här är en till bild på henne från Rekasta (LA).

Angelus
0

#45 Tack! Japp, det blir Ökna :) Är Johanna Edvardsson som visar :)

Calvaro
0

Hur gick det för er som visade era connemaror på 3-årstestet i helgen?

hanna-norrk
3

Då var lokala debuten avklarad (ponnytävling avd B) på hemmaklubben och på grund av vädret inomhus, så för Noula blev det ju som en vanlig dag i livet. Förutom lite rörigare miljö med transporter, främmande hästar osv. En rätt trygg start med andra ord. Red en LB:1 och kom runt med 66,034%, mycket nöjd med ponnyn som sköter sig så otroligt fint. Tror hon tycker om att visa upp sig för hon skräper sig alltid lite extra när vi kommer in på dressyrbanan (även om det i mattes tycke älgas på lite extra ibland). Den 2/6 ska vi vara med och rida "på riktigt" då hemmaklubben har en lokal storhäst dressyr, då tar vi en LC:2 igen och sedan blir det sommarlov för damen som ska ladda mot kvalitetstävlan i september.

GE
1

#50 Så jättefint det ser ut!👍

Ni kommer att sopa banan med konkurrenterna på kvalitets i höst!

GE
3

Edsbro 18/5. Det känns som att Fenella är ganska säker i LB nu, felfri runda den här gången med. Nära var det i LA också. Damen var för dagen något loj (mkt varmt och fuktigt var det), och fick inte upp tempot riktigt till första hindret. Kom för nära, tog ett kaninskutt över och petade ner en bom med bakbenen. Efter den egenhändiga barreringen vaknade hon till, och tog resten av banan helt utan fel. 

Nu återstår bara en tävling (meeting i Orsa i början av juni), sen blir det bete och vila från allt vad träningar/tävlingar heter nån månad. Lata dagar och kvällspromenader med älskade *NOT* systerdotter Romantica. Jättestora ytor och massor med gräs ska förhoppningsvis förhindra att de tar kål på varandra…

GE
4

I Ökna 18/5 blev det dubbla utmärkelser till Holmtebo Yippie e Hagens D'Arcy u Hagens Yanine e Callowfeening Mairtin, och gångartsdiplom till Holmtebo Unique e Hagens D'Arcy u Hagens Ultra e F Hazy Chance.

Stort grattis till Holmtebo stuteri!

Sen var det några som var riktigt nära också…

Calvaro
1

#50 Hon är så galet fin din Noula! Jag blir så sugen på att använda Bossanova till min lilla men han står ju så jäkla långt bort!

#52 Gräs brukar kunna rädda det mesta 😃

Calvaro
6

I går var jag iväg på treårstest med min Lowis April Star.

Började dagen med att få en fölunge (två vaknätter) så jag var allt annat än pigg  när jag började bada henne. Halv elva begav vi oss mot Örebro och tre timmar senare var vi framme. Jätte fint ridhus och mycket trevligt bemötande från både dommare och funktionärer. Ponnyn skötte sig kalas bra trots den tryckande värmen och jag kunde verkligen inte önskat mig något mer utav henne.

Hon kammade hem 98787 889 och fick dubbla utmärkelser.

Svetten som rann ner i ögonen i kombination med att jag faktiskt blev lite rörd över vilken härlig inställning hon har gjorde att jag var tvungen att fälla en liten tår när vi kom ut🙂

Nu får vi ta oss en funderare på hur vi ska göra med betäckning och finalen.

starrhult
0

#55 Grattis igen! Kära bekymmer hör jag - bara positiva alternativ vilket det än blir. Finalerna är ju visserligen lite kostsam - men det är ju också en festlig tillställning som det kan vara synd att missa :). Har full förståelse för en glädjetår över den fina damen.

camira
4

Da var Poetic Expression RCB 8 kvalad til Ungponny Championatet

http://connemara.nu/?p=4820#more-4820

hanna-norrk
7

#55 Stort grattis, så fin hon är!!

#57 Grattis grattis! Kul det börjar bli lite kvalade connemaror:)

Min Noula behöver ju inte kvala i år, ja om man bortser från att hon måste få diplom på kvaliten då, men sånt återstå att se.
I helgen som var har hon gjort sin debut bland storhästar på dressyrbanan, red en LC:2 och ingick även i klubbens ena lag i Div.3 eftersom de var en person kort. Noula skötte sig exemplariskt men matte var nervös och red rätt uselt. Fick ändå ihop 189 poäng och 67,5%, jättejämt i toppen, vinnaren hade 190 p. Vi fick i varje fall en 3:e placering och laget placerade sig 2:a. Superkul! Nu har Nollan flyttat på bete och kommer helgen som kommer springa finalen för div.3 innan hon får sommarvila och kan njuta av ponnylivet. Är galet nöjd med den här våren och ser redan fram emot hösten.

GE
3

# 55, 57 och 58 STORT GRATTIS!!

Så bra har det inte gått för Fenella. Hon var i Orsa i helgen, och det är nog bara att konstatera att hon nog inte är riktigt mogen för LA ännu. Det är inte så långt kvar, men hon måste bli ännu starkare i galoppen för att klara det tempo som krävs för en LA bana.

Enda sättet är nå dit är ju att konditionsträna och markarbeta, och bli starkare i rumpan. Så någon hel semester blir det inte för fröken. Vilket i sig kanske är en god sak, för efter ett par dagar på bete ser hon redan ut som en spärrballong. Det blir klättring på Uppsalaåsen tillsammans med "Syster Yster" (Romanticas nya smeknamn pga alla luftsprång under ryttare), men det blir ingen hoppning på en månad, möjligen över stockarna i terrängen…

Nu gick det föralldel inte dåligt i Orsa. I fredagens LA fick hon 12 fel, lördagens 8 fel, och den rundan var trots allt fin. På söndagen startade hon i derbyt, och kom runt halva banan ungefär. Klarade både banken och uthoppet från banan galant, men på ett par lådor i skogen blev det tvärstopp. Det ska inte stå vita lådor med regnbågar på mitt ute i skogen sa Fenella, och vägrade att gå i närheten av dem. Hon var inte ensam dock, de som vägrade ut sig gjorde det just på det hindret.

Så nu ska det målas lådor och baxas ut på skogsstigen!🙂

Ev får hon gå tillbaka till LC/LB ett tag, kanske gå någon avd A istället. Tränaren ska få vara med och säga sitt där…

[RC1393]
3

Ignorera ryttaren, jag är ingen hoppmänniska men har ändå tänkt envisa mig med att försöka lära pållen det lilla jag kan om hoppning🤪 Jaja, hon är en väldigt snäll ponny har jag märkt, innan jag riktigt fått grepp helt om hur jag skulle rida henne för att få bra avstånd till hindren osv så blev det helt tokigt ibland, men Sparven försökte ändå och hoppade det jag styrde på. Tror jag ska be min instruktör ge mig lektioner i sommar med Sparven, såhär kan vi inte ha det!

GE
2

#60 Kämpa på! 🙂

starrhult
1

Nu examen i delkurs ett i "hur man blir en dressyrponny" - Starrhult Fly High, 4 år. Lite Norrköpingsluft och duktig utbildare gör susen. Nu lite rast inför delkurs två. Får se om hon hinner bli tillräckligt stark till kvalitets..

Traven först:

starrhult
1

Och galopp:

hanna-norrk
7

Då var vårterminen slut för Noulas och min del, känner faktiskt inte att jag har så himla mycket kvar att uppnå heller. Mina mål under jan-juli 2013 var att starta någon lokal dressyr på över 60% och det har vi ju lyckats med i varje start. Igår var vi iväg med div 3 laget för Norrköpings Fältrittklubb som säsongsavslutning på det här året. Noula har ju gått på bete den här veckan och jag väntade mig en kanske lite slö och seg gräskomaponny, hon blev tvärtom, mer som en ferrari:)

Nöjdast med dagen är jag nog att hon skötte sig så otroligt bra, första gången på ett helt nytt ställe och en ganska tittig dressyrbana. Ponnyn var framåt, avslappnad och helt med på noterna, kändes fin på banan med några mindre missar som ett vilande bakben i halten och lite taktmissar. Började nästan gråta när jag fick se resultatet, 73,92% och en tredje placering. Laget vann även finalen så det blev många ärevarv. Nu tar vi båda lite sommarlov, rätt så välförtjänat sådant. Jag kan fortfarande inte riktigt sluta le och är så galet glad jag fått möjligheten att förvalta en så otroligt fint ponny. Vi är tillbaka i höst igen med nya tag:)

[Kajsaa_00]
0

#23: Den till höger ser ut som min ponny uppifrån!! 😃

[RC1393]
2

Pay'n jumpen gick bra, men banan hade en del jobbiga svängar tyckte Sparven, inte direkt unghästanpassad. 8 fel fick vi på 8 hinder, hon gjorde sitt bästa och då är jag nöjd. Hon var glad och positiv och det hela gick lugnt och fint till så jag är helnöjd med henne🙂

evelinnakerman
6

Rhett Butler, e. Juno Rory u. Scarlet O'hara. 6 år ska debutera LA dressyr nu om några veckor :) hitills har han gått LC-LB med resultat upp till o med 70%

http://enewe.blogg.se

/Evelinn Åkerman | http://enewe.blogg.se |

[RC1393]
1

Sparvens mamma och min mammas häst har åkt iväg till bekanta, och Sparven har fått sin nya kompis. Ett övervuxet russ på 16år som heter Safari, Sparven blev kär❤️

[Kajsaa_00]
1

#67: Fantastiskt fin pålle ❤️🙂

evelinnakerman
0

#69 tack snälla du! 😘❤️ mer bilder finns i mitt "fotoalbum" !

/Evelinn Åkerman | http://enewe.blogg.se |

Nyvreten
4

Vår lilla Skruttan har nu varit på sitt första ridläger, hopp/dressyrträning, långritt , terrängträning & en hel del annat massa skoj. Skötte sig utmärkt, bjuder riktigt bra på alla hinder nu & står i väntan på sin tur lugn som en filbunke 🙂

Ponnymamma 67
7

Här kommer en liten lägesrapport från 4-åriga Bonus (Uranus-Öxenholm Bobby). Han har nu debuterat på lokal hopptävling 80 cm. Får stort A i uppförande och även fin på banan med flera bra språng! Dressyrträning pågår och utveckling sker hela tiden, vi har till och med siktat in oss på att testa kvalitetstävlan i höst! Det är verkligen kul med ungponny :)

hanna-norrk
3

Noula har nu sommarvilat klart och är igångsatt för ungefär 3 veckor sedan. Så mycket tävlingar har vi inte inplanerat som sagt eftersom kvaliten känns stort nog, ska iväg på en liten formcheck den 15:e augusti, en lokal dressyr LB:1 bland storhästar. Annars känns hon rysligt fin efter vilan, den har helt klart gjort mycket gott!! Bara hoppas vi ska hålla igång det här fram till kvaliten den 8 september:)

GE
1

#73 Så fint det ser ut! Var ska hon gå kvalitets?

GE
8

Fenella har också haft sommarlov, och är nu igång igen. I slutet av juli startade hon sina första avd A. Den debuten gav en 6:e plats i LB.

Igår gick hon två 110-rundor på Pay n' Jump. Banken var med som ett alternativhinder, och på första rundan blev det ett stopp där. Inga fel på hinder i övrigt, och nästa runda gick hon nolla. Hoppade både upp och nerför banken som hon inte gjort annat. Så duktig!

Calvaro
7

Två connemaror som visat framfötterna på treårstest. Jätte fina resultat :)

Grattis till alla inblandade!

http://www.tidningenridsport.se/Avel/3-arstest/2013/8/Lofty-Hopsy-Daisy-i-topp/

Calvaro
2

Och en som fick utmärkelse på kvaliten. Samma till alla inblandade där, grattis!

http://www.tidningenridsport.se/Avel/3-arstest/2013/8/Fina-ungponnyer-i-Astorp/

Nyvreten
6

Idag gjorde vår Skruttan tävlingsdebut , hoppade som hon aldrig hade gjort annat & gick nolla   😃

hanna-norrk
3

Hösten rasar förbi och det känns som tävlings och aktivitetssäsongen i alla fall för våran del börjar lida mot sitt slut. Noula har fått ta ett steg upp och gå LB klasser under hösten bland storhästar. Första starten gjordes i mitten av augusti i LB:1 med en 3e placerimg av 33 starter och i den andra hoppade vi in i div 2 laget i dressyr och red en LB:2 på lång bana. Det var såklart lite över vår nivå med många rutinerade ekipage på vardaglig MSV nivå så 64% och en 10e plac av 40 starter räckte det ändå till. Förra helgen var vi på kvalitetstävlan, är i det stora hela nöjd. 40 p exteriört med 9 på typ. Hoppningen 7-8, hon spände sig lite och knep då bak som drog ner lite såklart men fick mycket bra kritik så det var dagsformen helt enkelt. Gångartsbedömnigen är jag väl lagom nöjd med, dels mesred jag lite, mkt dressyrpogramsridning som inte lyfter fram det lilla extra sen tyckte jag personligen de dömdes med ganska jämntjocka siffror, men det är ju en domarsport. Men även här mkt fin kritik. 877-8 och ett gångartsdiplom blev det. Så vi kör finalen i Falkenberg med såklart. I helgen var vi inbjudna att delta i en kadrilj tillsammans med Hagens Darcy och hans nya duktiga ryttarinna Olivia Stridh på Östgötamässan för häst i Mantorp. En rejäl miljöträning men Nollan tyckte det var superkul. Kul få göra något lite annorlunda och N gillar att visa upp sig. Är det några fler här inne som ska ner till finalen i Falkenberg?

Calvaro
1

Lycka till alla ni som ska starta i Falkenberg i helgen!

GE
0

Intstämmer, lycka till alla!

GE
6

Någon satstning på championat 2013 blev det ju inte för Fenellas del. Det har inte känts som att hon varit riktigt redo för det. Den senaste KG Svensson träningen gick dock så otroligt bra att hon är anmäld till en LA (avd B) på söndag. Dagsformen får avgöra, hon ska gå en LB avd A också, kanske räcker det så, vi får se…

Brusig bild från ovannämnda träning…

GE
4

Den 7/9 var det inomhuspremiär för säsongen. Fenella gick avd A i båda klasserna, och fick två rosetter med sig hem. En 2:a plats i LC av 15 startande, och 3:e plats i LB av 18. Fint coachad av Amanda som vanligt!

Märit
0

GGratti! Det var roligt att höra! s

GE
4

Glatt MMS från fodervärden på tävling i Fagersta:

Fenella 4:a i LB och felfri i LA 🙂

hanna-norrk
2

Hösten har verkligen kommit nu, här regnar det rejält om dagarna! Blir nog sista inlägget i ungponny tråden 2013 för mig & Noula. Sedan sist har finalen i Falkenberg hunnit vara och jag kunde inte vara mer än nöjd med min ponnys presentation där nere. Hon var lite överladdad men skötte sig så fint inne på banan. Det hela räckte till en fin 3e placering, min allra första nere i Falkenberg och det känns otroligt stort för mig! Hemma har vi också förra helgen ridit en klubbdressyr LB:1 på 68.1% och vinst med hela 8%, hon slutar visst aldrig prestera;) Nu återstår bara ett par veckors ridning sedan ställs Noula av för lite längre sammanhängande vila. Under tiden har jag som tur är ett litet projekt att fortsätta arbeta med, ridskolan äger nämligen Noulas halv lillasyster Holmtebo Brenda som jag hjälper till att utbilda. Så tack för i år och jag hoppas det blir en ungponny 2014 med:)

GE
3

Tack själv, och självklart blir det en likadan tråd nästa år också 🙂

Inte med Fenellas dock 😕hon blir ju 7 nästa år…

För henne återstår nu bara ett par tävlingar, och sen ska hon också få ta det lugnt. Leka i skogen och ladda batterierna inför nästa säsong… 

Fenella startade i Hamre 19/10. Jag hade jobbat natt, och orkade inte åka med, utan följde istället på equipe. Mycket nervöst kan jag säga! Hon gick ut först i LC, felfri i båda faserna, och det stod ganska snabbt klart att hon hade fått till en bra tid. Det höll ända till sista ekipaget, då Amanda på 22 år gamla Nikki (som egentligen är pensionär numera), red dubbelnolla och nästan 2 sek snabbare.

I LB gick Fenella också ut tidigt (3:a) och med 32 startande blev det samma gastkramning! Amanda och Nikki gick ut sist även där. Susade runt felfritt i grunden, och när hon gått i mål stod det rank 1 på henne. Det visade sig dock att Nikki rivit sista hindret i omhoppningen, och  plötsligt stod det rank 1 på Fenella istället. Om inte Nikki hade rivit skulle hon förstås ha vunnit (nu kom hon 8:a), det skiljde ungefär lika mycket på tiden i den här klassen också.

Nikki är en tidhoppningshäst av rang, så det säger iallafall en del om Fenella. Det ser inte ut att gå så fort för henne, men hon har en bra galopp och det går att rida ganska korta vägar….

Märit
4

Vår Wal's Rohanna (f -09 e. Gräns Roeson u. Krathus Rebecca) startade sin utbildning lite sakta, men har i alla fall hoppat två Clear Rounds, 40 och 60 cm. Första gången över hinder i ridhus med ryttare och hon gjorde det utan tvekan. Hon är en otroligt trevlig dam som gör allt man ber om!

Kjerulfia1
4

Gittan har haft något av en trotsperiod efter sommarvilan, och blivit utnämnd till "socknens största skådis" av tränaren. Inte så smickrande, men som hon har maskat och varit riktigt jobbigt stundtals, för att efter träningen ha hur mycket energi som helst. Men nu peppar peppar verkar det ha lossnat. Idag hoppade vi på hemmaplan och för första gången hoppade vi 80cm, och ponnyn tyckte det var jättekul! Lastningen som vi hade problem med i våras går nu hur bra som helst. Jag köpte en ny transport i somras. Från enaxlat till boggie. Nu kan jag skicka in henne, så i praktiken lastar jag henne själv, men det är ju alltid skönt att ha sällskap och den där godisgubben i fram. Lasta ur själv inga konstigheter. Vi har till och med åkt och lastat i mörker, det var lite läskigare tyckte Gittan, men hon gick på utan bråk även fast det tog lite längre tid.

GE
0

#88 Duktig ponny! Nån liten film kanske?

GE
1

#89 Trotsperioder kommer och går under hela unghästtiden, så räkna med flera ;)

Fenella har under året blivit kallad både diva och trotsig tonåring av sin tränare, så Gittan är i gott sällskap:)

Annette
0

Hur tidigt brukar propparna för treårstesterna komma upp på Ungponnygruppens hemsida? Jag skulle vilja göra testet på våren.

Calvaro
0

Ganska sent, har för mig att det kom i mars nångång.

Märit
0

Vi har tre unghästar i åldern 3-6 år? De platsar alltså i denna tråd. Vi har startat lugnt med alla tre. Ett fyraårigt sto, Wal's Rohanna e Gräns Roeson u Krathus Rebecca. Hon har ganska nyligen startat sin första clear round på en pay 'n jump. Första gången på bana och med ryttare över hinder i ridhus. Väldigt fokuserad på uppgiften och nollade både 40 och 60 cm. Hon har sedan varit med på ridlektion i ridhus med fem stora hästar, vilket var lite skrämmande när man skulle mötas på volterna i galopp. Hon är mycket trevlig och arbetsvillig och hoppar bättre ju högre (!?) det är. Ett treårigt sto, Wal's Rhonda e. Grange Flynn Sparrow också u. Krathus Rebecca. Hon är insutten och ska tränas mer i december. En treårig valack, Wal's Chalmer e. Hagens Zephyr u. China Girl. Han är inriden, men ännu så valpig att vi tar det lugnt med honom.

Märit
0

Förresten borde jag visa foton, men hästarna är så oklippta… Nästa år kanske det borde vara en tråd för treåringar, en för fyraåringar osv. Den här blev ganska lång? Men det är kanske en fördel att ha det samlat?

GE
1

#95 Jag tycker absolut du ska visa bilder på dem, även om de är oklippta. Det är ju så de normalt ser ut den här tiden på året…

Jättebra förslag, men det förutsätter att det är ganska många som engagerar sig och skriver. Annars finns risken att trådarna splittras för mycket, och då är det bättre att ha alla åldrar i en och samma tråd. 

Jag har en känsla av årets tråd till största delen har tagits upp av Fenella, men hon får ju inte vara med nästa år.

Eller får hon?

Ska 7-åringarna räknas som ungponnyer? Vad tycker ni?

Jag kanske ska lägga ut en omröstning?

Travelogue
4

Kanske är det dags för min ungponny att träda in i tråden? Iris är f -09 e. Brolötens Grafit - Öxenholm Bobby. Hon reds in som treåring men var uppenbarligen inte riktigt mogen då för det gick faktiskt riktigt uselt. Istället fick hon vila i ett halvår (lite längre än tänkt men mycket annat kom ivägen) för att sedan bara ridas ut på för att behålla motivationen. Sen kom vintern och det blev ännu mer vila pga underlaget, och när vi väl hade börjat komma igång igen och ridit aktivt i några månader fick hon fång och fick vila hela sommaren.

Alltså är hon lite efter i utbildningen, men vilken pärla till ponny hon är! Från att vid inridningen mest ha stått still med bakåtstrukna öron och slagit mot skänkeln är hon nu pigg, positiv och mån om att göra rätt - t.o.m. i det tråkiga ridhuset :)

Hon har ingen flashig gång eller fenomenal hoppkapacitet, men i gengäld är hon tryggheten själv på uteritterna (när det händer något farligt är det Iris som får gå först och leda de andra hästarna), en klippa i all hantering och nästan oförskämt modig och vänlig. Hon är ett litet lyckopiller i ponnyformat och personifierar verkligen uttrycket "den lilla hästen med det stora hjärtat"!

Vårt mål är att komma ut på någon pay & jump med väldigt små hinder till våren, och sedan får vi se vad som händer till sommaren …

GE
0

Vilken sötnos ❤️

Lik pappa, eller är det bara för stjärnan?

Ska bli spännande att få följa henne nästa år 🙂

Travelogue
0

Jag tycker att hon har väldigt mycket av pappans uttryck i huvudet, med den breda pannan och lilla tufsen till pannlugg, men i kroppen är hon mer lik sin mamma. Hon har också väldigt mycket av sin mammas temperament: pigg, glad, modig och trygg!

Mamman tävlade MSV hoppning, lätt dressyr, tränade fälttävlan, var inkörd och kördes mycket, gick som ridskolehäst på deltid och hängde med på alla tusentals upptåg som en 12-årig hästtjej med vänner kan hitta på. En riktig allroundponny alltså, och förhoppningsvis går Iris i sin hennes fotspår :)

Märit
1

#99 Ett väldigt fint höstkort och en vacker häst!

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.