Inomhus SM hoppning 2013
Till helgen stundar inomhus SM i hoppning med SvRF ungponnyfinaler, även kallat ungponny-SM, samt riksfinalen Mountain Horse. Lycka till alla deltagare!
De fem SM deltagarna är: Brolötens Cloetta, Coronilla II, Poetic Annie (kat C), Tullamore Dew och Ix de L’Aulne (kat D)
I kat D startar också Jamilia, med Grytåsa Kallemero som morfar. Dock räknas hon bara som 25% Connemara, då det inte gick att få fram papper på mormodern News.

I kat B hejar jag såklart på Kamillo av Haga dottern Melody (kp), men mitt hjärta klappar lite extra för 26-årige Grey Bray! En irländare med okänd stam (säkert med en del Connemarablod), som kom till Sverige 1997. Han var då 10 år gammal, en etablerad tävlingsponny som det året vunnit både de irländska och nordirländska mästerskapen. På höjder upp till 125 cm, pga annan kategoriindelning.
Redan året efter hitkomsten tog han sitt första SM-guld (med Sofia Kroon), och totalt har det blivit 7 individuella guldmedaljer. En fantastisk liten ponny, som tagit många ryttare till toppen, och som jag hade förmånen att få se ta hem bronsmedaljen vid årets ute-SM.
Vid årsskiftet går han i pension hemma hos en av sina tidigare ryttare, Alexander Zetterman (SM-guld 2000).
Lycka till Grey Bray!!

Ungponnychampionatet. Kul att se en liten ökning av det totala deltagarantalet, och tex i 6-årsklassens kat D är det 12 startande mot 4 förra året.
5-åringar kat C (14)
Dolan Tina Lass e Dolan Mick - Sarsfield
Holmtebo Winding Rose e Hagens Darcy - Ashfield Cathal Crobdhearg
5-åringar kat D (17)
Jasmine Bell e Alladin - Rolls Royce
Finbar e Frederiksminde Hazy Move - Wings of Victory
Magic Toy Boy (kp) u Windy´s Girl e Öxenholm Marble Jr
Dance Lady Ginger (kp) u Misty´s Girl e Dale Mist
In the Wings (kp) e Sweet Wall Captain Courageous
Andebaek Arwen-Rose (kp) u Bechs Mary-Rose e Mannin Bay Cuckoo
6 åringar kat D (12)
Tomasson Breeze e Bradlieve Delight - Corbally Con
Snowy Dawn e Laerkens Cascade Dawn - Ardravinna Andy
Foxtown Elderberry e Monaghanstown Boy - Ashfield Hunters Jewel
Bjennesby Shania (f 2006) e Hagens Ryan - Värnbergs Orion
Poetics Juvelin (kp) e Poetic Justice
Essenar Dundat (kp) e Ashfield Storm Cloud
Miss Ariel (kp) u Lofty Jolly Rambler e Öxenholm Marble
7 åringar kat C (3)
Lofty Rose of Tralee e Coosheen Finbarr - Ashfield Cathal Crobdhearg
7 åringar kat D (4)
Poetic Kelly RC 108 e Poetic Justice – Kimble
Lycka till alla!

Ungponny. Till final med totalfel efter två omgångar
5-åringar kat C
Dolan Tina Lass, 4 (4+0)
5-åringar kat D
In the Wings (kp) 5 (0+5)
Finbar 8 (8+0)
Magic Toy Boy (kp) 20 (4+16)
6-åringar kat D
Essenar Dundat, 0 (0+0)
Tomasson Breeze, 0 (0+0)
Snowy Dawn, 0 (0-0)
Poetics Juvelin, 8 (0+8)
Bjennesby Shania, 12 (4+8)
Foxtown Elderberry, 12 (9+4)
Miss Ariel, 12 (8+4)
7-åringar kat C
Lofty Rose of Tralee, 8 (0+4)
(Här deltar också Winnie, som går in i finalen med 4 straff. Hon är 25% Connemara, morfar Kulan Kavat)
7-åringar kat D
Poetic Kelly RC 108, 4 (4+0)
Spännande värre…..

SM final söndag
Kat B
Lilla Melody tog sig tyvärr inte vidare, men Grey Bray gjorde det, med 1,1 + 0,8 fel från omg 1 och 2.
Kat C
Poetic Annie, en av 6 helt felfria efter två rundor
Brolötens Cloetta, 5 0+5
Coronilla II, 8 4+4
Kat D
Ix de L’Aulne, 4 (4-0)
Tullamore Dew, 12 (4+8)
Jamilia (kp), 12 (4+8)
Mycket kan hända i en final. Det är bara att hålla tummarna!

MHPC final söndag
kat C
Hu i San (kp)
Kat D
Engshöjs Quincy Blue
Poetic´s Blond Pearl (kp)
Fergus Flynn
Poetic Shano (kp)
Kanske en dum fråga, men vad menas med MHPC. Jag skulle ha gissat Mountain Horse Pony Champion 😇 Men känner inte igen det från Sverige?

Nästan, Mountain Horse Pony Cup. En stilhoppningstävling, som anordnas av varje distrikt. Kvalen kan endast ridas i det egna distriktet, likaså distriktsfinalen som går på hösten.

Connemaraseger i 6-åringarnas kat D! GRATTIS!!
Tomasson Breeze e Bradlieve Delight u Urrachree Star e Corbally Con. Uppf Brady Gavin, Irland
Lite kuriosa om stammen. Moderns helsyster Urrachree Julie, är mor till duktiga “svenska” Gortnamucklagh Bonnie Bui, men några av hennes hoppgener kommer nog också från fadern Templebready Fear Bui. Själv Grade A, och producent av många duktiga tävlingshästar. Rasrena som icke rasrena, stora som små.
I Sverige finns tex den duktiga B-ponnyn Killea Fear Bui, en “Carna Dun” i litet format, dvs gul med lite grovt huvud….
Andraplatsen togs av Essenar Dundat (kp) e Ashfield Storm Cloud – Clover Hill. Uppf Joe Burke, Irland.
Skön revanch för ekipaget, som var med förra året också. Vann då omg 1, och såg ut att bli felfri även i omg 2. Missade dock sista hindret, red över mållinjen och blev utesluten. Måste ha känts grymt snöpligt, speciellt som de hade rest ner till Borås ända från Piteå…

SM-silver till Poetic Annie
SM-brons till Ix de L'Aulne
GRATTIS!!
Jag undrar hur många det är som missar denna tråd eftersom den finns på "annan plats"?

Trådar som man inte vill ska ramla neråt, lägger man under "aktuellt just nu". Då kan de inte försvinna till nästa sida, utan ligger kvar hela tiden oavsett hur många nya trådar som skapas. Det är absolut inget måste att göra så. Det går ju tex att skriva "putta upp" i tråden också, så vips ligger den överst igen…
Förut låg dessa trådar högst upp, och det var faktiskt synd att man flyttade ner dem tycker jag. De syntes lite bättre innan. Skälet till att man flyttade ner dem, var att en del sajter hade en massa nålade trådar av äldre datum, och uppfattades då som "döda" av dem som gick in. Man såg att aktiviteten sjönk kraftigt på dessa sajter…
Nu har jag iallafall kryssat av "visa som alltid synlig" på SM-tråden, för den ska ju inte ligga under aktuellt längre.
Jag vill däremot inte kryssa av den funktionen på bilder till Aramennoc-tråden = ständigt aktuell. Trots att den nästan är ett år gammal..
Artikeln kommer inom kort att bytas ut mot fototävlingen på temat vinter. Kanske ska tråden den här gången ligga bland de andra i stället för under aktuellt just nu? Så länge som det skrivs i den, stannar den ju ändå kvar på första sidan…
Synpunkter?

#13 Aramennoc kommer inte finnas kvar om alltför många dagar =( Närmre bestämt på måndag. Anledningen är att webhotellet slutar stödja asp, och det innebär att jag antingen måste bygga om till php (som jag inte kan), eller byta webhotell (som kostar mig flera gånger mer per år än nu, vilket jag inte har råd med) (+ att det inte heller är "bara till" att göra, tillkommer en hel del jobb även med det)
Databasen o alla bilder kommer inte försvinna, men ingen kommer att kunna se innehållet
Nej, vad tråkigt! Aramennoc är ju helt FANTASTISK! Finns det ingen lösning? Finns det någon som kan bygga om till php?

Jättetråkigt! Jag bidrar gärna med en slant till någon som bygger om sidan åt dig, och det finns det säkert flera som kan tänka sig göra. Det måste kunna gå att hitta en lösning om du vill fortsätta med sidan?
Jag skulle gärna göra det gratis åt dig, men det känns inte som jag i nuläget har tillräcklig kunskap om php. Jag har bara nosat lite på ytan…
Jag la min kommentar på Aramennoctråden, så att det inte blir en kapning… ;)

Jag fortsatte i den här tråden bara för att Lina skrev i den. Annars hade jag nog också skrivit i aramennoc-tråden…
Jag har lagt ut en undersökning med frågan om vi är villiga att hjälpa till så att Aramennoc kan bli kvar. Hoppas du inte misstycker Lina! Då är det isåntfall bara att säga till, så tar jag bort den.
Jag har tagit ett extra-pass i natt. Förtjänsten av det går till dig Lina, om du vill :)
Hoppas nu att många läser. Kanske borde vi marknadsföra problemet lite?

Synd att det är så få dagar kvar innan sidan stängs ner. Annars hade Lina kunnat lägga ett meddelande där, och efterlysa någon php-kunnig.
Det bästa är nog att Lina själv försöker hitta någon (det är ju bara hon som kan berätta hur stort jobbet är), och få ett pris. Så får vi agera utefter det, jag har ingen aning vad det kan kosta….

Jätteroligt att se dem! Tack för att du delar med dig :)