Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikettallmänt
Läst 702 ggr
GE
2

Glad Påsk

Sitter här och försöker tagga upp inför natt 1 av 4. Går inte vidare bra, men inget ont som inte har nåt gott med sig. Lär inte få gallbesvär iallafall, inga påskmiddagar här inte…

Hoppas ni får en skön och solig helg alla som är lediga ☀️

Ta med kameran nu så det blir lite fart på fototävlingen!

monsterpony
0

Glad Påsk! 

Själv laddar jag inför en lugn långhelg. Kanske dags att ta och sätta en baguett-deg nu…?

liljegren
0

Glad påsk! Här har vi fullt ös! Sätta staket till ny sommarhage åt fåren, dressyrträning och trimning för fullblodet då vi ska tävla på måndag, fåren ska klippas, både ull och klövar.. på toppen av det somnade jag som en krok igår i soffan och har därför dragit på mig en trevlig nackspärr ;) ha det fint allesammans!

Kjerulfia1
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Glad Påsk!

Här ska det mockas hage, eller snarare köra gödseldammsugare. 

Gittan är fortfarande halt, absolut inte mycket, men hon är inte helt taktmässig.  

Jag börjar bli lite trött på det här nu. Besök på UDS gav inte så mycket, "något i hoven", då hade hältan blivit mycket bättre än innan och hon var bara något halt, dock klart halt, i trav på hårt underlag. Fina ben, ingen böjprovsreaktion högt eller lågt, visitertång gav ingen reaktion, bedövade kotleden och då konstaterade dom att det var hoven. Hon var ok för en vecka sedan då hon hade gått i sjukhage i 2½ vecka eller så. Det kändes bra när vi skrittade ut så då fick hon gå ut till kompisen igen. 

Jag kan ju tillägga att min ponnyhäst inte har varit en barnponny under tiden i sjukhage. Matte fick en rejäl lårkaka som bevis för detta när myrorna i ponnybenen satte in en dag. G hade gått tillbaka till ungefär 2½-åring i uppförande.

I onsdags travade vi 50 m för första gången på fyra veckor. Detta var innan hovslagaren kom, så att hon skulle hålla sig på mattan. När vi kom tillbaka efter ridturen vilade hon hö fram (där hon varit halt). Kände ingen direkt hälta när jag red, utan en glad och pigg häst. Hovis märkte inget ovanligt när han skodde. I går longerade jag henne och tyckte att hon inte såg riktigt ok ut, men det kanske var för att hon var nyskodd? 

Inte förvånande har det varit "Åby Galopp" i hagen sedan irländskan fick gå ut med polaren igen. Det har bara varit insatsen och publiken som saknats. Vinnande häst har varit en grå connemara 😇. 

Hon gillar även att springa ärevarv och gör detta helst själv när kompisen står och äter. Det ska helst vara väldigt, väldigt många varv.

lil-sis
0

Jag ska jobba hela helgen, börjar imorgon 3.25

Idag så är sambon ute med sina söner, sitt barnbarn och en vän.

Jag sitter inne och nojjar över magont :-/

Frågande
2

Tänk så glad man blir när solen tittar fram. har ridit ett bra dressyrpass med Opalen. Han är den connemara som har tunn päls, jätteskönt nu i fälltider. På fredag är det en resa till Mustang Hästsport. Min sköna dressyrsadel passar tyvärr inte, han är kortare i kroppen än de andra två.Tycker lite synd om dig Gerd som ska jobba, här är det helledigt.

Våren och försommaren är ju den tid tycker jag då våra connemaror ändrar lite skepnad, från mycket hårig ponny till en vacker, elegant, framförallt lättborstad ponny.

Glad Påsk önskar jag Er alla!