Färger
Vilka färger finns de hos connemaran?
På Wiki står det Svart, brun, Skimmel, Fux, Konstantskimmel, isabell och gulbrun. Men jag har sett Brunskimmel också, men ingår den kanske i skimmel? Ingår det även svart färgväxlare då? Att hästen är vit/grå med svart man/svans och svarta ben på sommaren och på vintern helsvart? Bork, är det samma som gulbrun?
Cremello, finns det?
Hästfärger är svåra 🤪
Enligt rasstandard;
Färg: Skimmel, svart, brun, gulbrun, konstantskimmel, fux, isabell
Varianter av dessa och BEC
.
Bork är lika med gulbrun.
Brunskimmel är lika med en konstantskimmel.
En bra bok om Hästens färger har Bo Furugren skrivit.
Har för mig att jag sett cremello/palino (vad är skillnaden) men den kanske var en blandras. Grymt fin var den iaf.

Antar att cremello = BEC (Blue Eyed Cream)
Jaha.. oj hihi

Brunskimmel, svartskimmel, rödskimmel etc går som redan sagts in under konstantskimmel. Färgen på huvud, svans och ben är konstant hela livet, till motsats mot skimmeln som blir ljusare och ljusare med åren.
Alla konstantskimlar är mer eller mindre färgväxlare. Det har med med pälssättning/fällning och tillväxt av nytt hår att göra. Raser som får mycket underhår på vintern, är oftast de som varierar mest mellan årstiderna.
En sådan ras är Islandshästen. På Island säger man alltid färgväxlare om konstantskimlarna, och det används gärna av Islandsfolk i Sverige också. I hingstannonser står det ofta med inom parantes, tex brunskimmel (färgväxlare). Ett ganska onödigt tillägg kan man tycka, eftersom det så att säga ingår. Ett annat ord för färgväxlare är säsongsfärgad.
Cremello är en fux med dubbla gulanlag. Perlino en brun med dubbla gulanlag. Det är amerikanska benämningar, men det krävs ofta en färgtest för att man ska veta säkert. Speciellt om hästen är skimmel också…
I Sverige skiljer vi inte dem åt färgmässigt. En häst med dubbla gulanlag kallas Blåögd Gräddvit, oavsett om den har svart, röd eller brun grundfärg. Det är en översättning av Blue-Eyed Cream (BEC), som de heter på Irland bla…

Kan du inte lägga upp en vinterbild på henne också för att visa kontrasten…
Jo men har inga bra avklädda i datorn, ska leta vidare imorgon :)
Tack så mycket! De går en massa welsh intill där jag bor, och ett av stona har denna färgen.