Ägarbevis
Noe og lese för man kjöper häst og betaler dyre penger för et ägarbevis.
http://www.hippson.se/artikelarkivet/hippsonnews/hastpasset-inget-juridiskt-agarbevis.htm
Att ägarbeviset i passet inte är en ett "riktigt" ägarbevis i juridisk mening är väl ingen nyhet?
Av ren nyfikenhet kan du forklare meg hvorfor betale for noe som ikke er "riktig" ?
Lil Sis det finnes ingen ting som heter riktig ägarbevis
Det her er det hva jordbruksverket mener om "ägarbevis"
_Hej David Slottner på Jordbruksverket. Vad ska man göra om det står fel ägare i hästens pass?
_– Vi på Jordbruksverket har inget krav från vår lagstiftning om att det ska stå ägarens namn i passet. För vår del bryr vi oss inte om vilket namn det står, det spelar ingen roll.
_Så det är inte ett krav från er?
_– Nej det är det inte, men vissa avelsorganisationer har egna regler för det här. Vad jag vet så här direkt är det två föreningar som har den här regeln. Det är Svenska Islandshästförbundet och Sveriges Shetlandssällskap. Men jag kommer inte ihåg allas regler, så det kan vara fler.
– Däremot har ASVH/SWB och flera andra avelsorganisationer något som kallas ägarbevis, vilket jag kan tycka är ett missvisande namn. För det är inte juridiskt bindande, det är inte något bevis på ägande. Vill du veta vem som äger hästen är det köpekontraktet som gäller.
Roligt at betala opptil 700kr för "något som kallas ägarbevis"
Länk till SH ang ägarbevis http://www.svehast.se/f%C3%B6rekommet-pass-och-%C3%A4garbevis.
Att Jordbruksverket är ointresserade och inte lägger sig i den frågan och är inget anmärkningsvärt.
Ett ägarbevis kan tjäna som bevisbörda i en ägartvist även om det inte är ett direkt juridiskt bindande dokument. Så framgick det i tvisten mellan ryttarparet Schultz och deras f d samarbetspartner när Schultz stall brann och deras och även andras hästar som fanns i stallet för träning brann inne.
Det finns bl a något som heter tvesalu, så köpekontraktet är inte heller ett direkt juridiskt bindande dokument…
Sedan är det faktiskt så enligt svensk lagstiftning att en häst räknas till "lös egendom" så något skriftligt köpekontrakt behövs inte för att äganderätten ska övergå till en köpare. Det räcker formellt med ett muntligt avtal även om det oftast i praktiken skrivs ett köpekontrakt. Vid muntligt avtal kan kvitton på köp, bankutdrag på gjord betalning etc tjäna som bevis. Så där var faktiskt David Slottner fel ute, om han nu är rätt citerad ovan…
Ok Märit
Kan du forklare meg hva er det som gjör et ägarbevis bedre en kjöpskontrakten ? Kjöpskontrakt är gratis ,ägarbevis 200-700 kr .
Og sålenge det ikke er et påbud om og registrere ägaren til hesten, så er et register menigslöst, den innheholder feil informasjon, da en hest kan ha byttet ägare opptil flere ganger uten at dette blir registrert.
Någon verksamhet kan da heller ikke bygges på et slikt friviligt register, da den er en kilde til feil informasjon.
Säg det till SH om du vill och välj bort ägarbeviset för din del. Jag har länkat till SH och beskrivit vad lagstiftningen säger, dvs inget krav på ägarbevis och inget krav på köpekontrakt… Ägarbevis kan som sagt vara en del i bevisföring vare sig det är det viktigaste beviset eller inte, men som sagt välj själv. Du kan också välja bort det skriftliga kontraktet… Jag tycker för min egen del att ett skriftligt köpekontrakt och ett ägarbevis är bra.
Du har tagit upp frågan flera gånger tidigare på samma sätt, men nu känns det som om ämnet är uttjatat.

Vill man inte stå som ägare i rasföreningens register, kan man som sagt bara strunta i att göra ägarbytet. Tråkigt för nästa ägare bara, som för att få stå med måste betala extra för den brutna ägarföljden. Speciellt tråkigt är det förstås om man köper ett Arabiskt fullblod….
Ägarbyte anmält inom 3 mån: 500:-
Ägarbyte anmält efter 3 mån: 850:-
Ägarbyte vid bruten ägarföljd: 1900:-
Härvid krävs id-kontroll med chipavläsning alt DNA- eller blodtypning
Hårda bud i Mellerud!
Ja Ge jeg er helt enig med det at det er spesielt tråkigt, at noen er så pantad at de betaler 1900+ DNA typing eller chip kontrolant för noe som er gratis.
Har mange venner i Mellerud og kan betrygge deg at de ikke er pantade og defnetlivt ikke ville betale for noe som er gratis.

Inget ont om dina vänner i Mellerud. Det är ett talesätt…

Enkelt! Använd dig bara av köpekontrakt om du tycker det är bättre? Då slipper du bli irriterad och kan lägga din tid och energi på något som gör dig glad istället, för att döma av din ton på flera andra inlägg verkar du vara väldigt arg.. och det kan inte vara så roligt.