Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikettavel
Läst 3070 ggr
liljegren
12

väntans tider..

Efter många om och men kom vi iväg till betäckning.. så många år jag fegat ur.. allt för många "tänk om.." och massor av skräckscenarier i huvudet.. men nu är lilla donnan betäckt med brolötens joop och fölet bör komma i början på juni. Bellis som i vanliga fall är en väldigt snäll och pigg ponny äter nu på sällskapet i hagen och är trött. Jämt. Nu håller jag bara tummarna för att allt ska gå vägen och att jag får njuta av en fin liten krabat till sommaren :) Fler än jag som går och väntar? Vad har ni valt för hingst?

liljegren
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är det cirkus 4 månader kvar.. lite mage har hon nog fått :)

GE
1

Spännande! 🙂

Märit
1

Ja, nog ser hon dräktig ut! Lycka till!

Calvaro
1

#1 Vilken härlig liten bula :) Här väntas ett connemaraföl i början på juni, e. Idefix du Villon

GE
0

Jag ska starta en föltråd snart, lova att den fylls med bilder!

liljegren
1

Så fort den lille tittat ut lovar jag dyrt och heligt ;) Det är ju "bara" två månader kvar.. ;)

liljegren
3

Magen växer och växer (mest på bredden) och den tidigare nätta ponnyn ser mer och mer ut som en ballong ;) Trött är hon, men ännu inte tillräckligt trött för att låta bli att jaga shettisar och tukta lillasyster mellan varven.

GE
0

#7 Finns väl alltid lite energi kvar till just den biten :)

Det ska bli spännande att se vilken färg det blir på den lilla! Pappa har väl både gulanlag och senskimmelanlag…

Hoppas du har kommit över de värsta "tänk om" nu och bara ser fram mot en fin liten fölis :)

Travelogue
2

Här i Skåne väntas föl e. Vox Pop de l'Aulne i början av juni. Från sidan syns bara en liten bula men på bredden har magen börjat växa så det knakar. Vi längtar!

liljegren
0

#9 jisses vad stor hon är :) har hon haft föl innan?

liljegren
0

Inte mycket som syns från sidan här heller.. (hopplösa lillasyster som alltid ska vara med) ;)

liljegren
2

Missade visst bilden ;)

Travelogue
0

#10 Jag gillar verkligen bilden, för hennes mage ser ut som fullmånen mot kvällsnatten :D

Hon har haft tre föl plus ett som föddes dött sent i dräktigheten.

Travelogue
2

Idag firar vårt fina sto 300 dygn! Fölet sprattlar för fullt i magen och det verkar vara en pigg en :)

Hoppas att alla andra ston också mår bra!

liljegren
1

Bellis mår bara bra hon med.. det är lite tungt att ta sig upp när hon lagt sig och det går inte så fort när hon ska fram längre.. dock håller hon sin rang så ingen vågar springa om.. det rör sig i magen och hon har börjat fylla lite juver..

GE
3

Så sugen man blir på ett eget föl 😍

liljegren
2

Lilla magen..

Calvaro
1

Här är det ungefär en månad kvar tills det ska komma två små föl. Spännande!

liljegren
1

Magen har sjunkit ner.. juvret börjar bli bra stort och Bellis är trött.. Jag väntar och tycker tiden går såååå låååååååångsaaaaaamt..

GE
0

När är det dags?

Travelogue
0

Här går det också framåt! Josephine har gått 335 dygn 2 juni och jag har gissat att fölet föds 31 maj eftersom det var då vår första uppfödning föddes. Jag tror dessutom att det blir ett skimmelsto född gulbrun - vi får se hur mycket som stämmer :)

Travelogue
1

Från sidan lite lagom stor, framifrån enorm!

liljegren
1

Om ca 2 v är det beräknat.. men jag tror (och hoppas) att den kommer tidigare

liljegren
1

Nu är väntan slut! och vi säger hej till Miss Decibel!

GE
0

Härligt! Grattis!!

Travelogue
0

Grattis! Här väntar vi med vit droppande mjölk sedan ett par dagar. Föla NU, tack!

liljegren
1

Allt rullar på som det ska.. förutom husses lilla felbedömning i mörkret. Decibel är en Rebell ;)

RC927
0

Grattis! En Rebell är inte fy skam det heller! Man blir lite avundsjuk när man ser föl,men det håller inte att samla på dem i ett inackorderingsstall,tyvärr

liljegren
0

Tack :) nej en Rebell är toppen det med :) han lever upp rätt bra till aitt namn dessutom ;)en livlig liten krabat ;) Nä.. det är väl inte ekonomiskt försvarbart.. tyvärr:/

starrhult
4

Här är väntans tider också över. I natt fick Hagens Smile (22) ett stoföl. Könet är noga kollat :). Pappa är Starrhult Bossanova. Hitintills allt enligt "instruktionsboken" - tror att hon kommer att få namnet Starrhult Glory (u. Smile, u.u Joy). Svart som sot nu, men blir förstås (sen-?)skimmel.

liljegren
0

Åh vad roligt! Grattis :)

GE
2

Grattis!!

Då är väl faderskapet stolt 😉

starrhult
2

Ja, hm, nu är han väl ganska ovetande och har ju bara behövt bidra med en kort och inte särskilt betungande insats. Däremot är mamma Smile väldigt stol! Och jag är så glad att allt gått bra så här långt. Smile har ju tidigare haft allvarlig fång, vilket alltid innebär extra oro. Hon drabbades dessutom av en mycket allvarlig senskada i slutet av augusti - som många gånger gjorde att jag tvivlade på om hon skulle behålla fölet - och även om hon skulle klara sig genom behandling och konvalescens. Det tog tre-fyra månader. Så Smile ska beundras! Och jag tycker att det är ett litet mirakel som kommit ut:). Men rent statistiskt kommer nog Bossa också att kunna håva in lite stolthet för både denna och hennes helsyster så småningom hoppas jag…

Travelogue
0

Glory är ett jättefint namn på en sån pärla med den historien! Ser fram emot bilder🙂

GE
2

Verkligen ett fint namn på en mirakelfölis! Alla föl är väl mirakel i sig, men några kanske lite mer. Mirakelmamma också, ingen ungdom precis och så historiken på det.

Es-Cassandra var 22 år när hon fick sitt sista föl, och jag tycker fortfarande att Fenella är ett mirakel…

Hoppas du förstod att det bara var ett skämt ang den stolta pappan. Jag förtydligade ju det också med "skämta-smileyn"

starrhult
1

Bättre bild kommer så småning om - det är sådant ösregn ute.

GE
0

Åh, gudars vilken liten sötis!!!!

Travelogue
0

Vilken underbar teckning!