Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikettavel
Läst 2523 ggr
GE
2

Fölboxen 2014

Våren är de fina fölens tid! Välkomna att presentera dem här!

Korsningsföl (min 50% Connemara) välkomnas förstås också!

liljegren
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Liljegårdens Bellis + Brolötens Joop = Miss Decibel

liljegren
2

"Men mamma.. sluta lata dig! Nu är jag ju här"

liljegren
1

Fina lilla skruttan

GE
0

Sötnos :)

liljegren
1

Allt rullar på som det ska.. förutom husses lilla felbedömning i mörkret. Decibel är en Rebell ;)

GE
0

Oops ;)

liljegren
4

Han är ju helt perfekt, min lilla grodprins.. cirkus 90 cm vilde.. så stor är han inte.. vore roligt om ni andra mätte era också :)

GE
0

Ser ut att vara en superpigg liten krabat 😍

Travelogue
0

Åh så fin och piggelin! Jag väntar och väntar och väntar… Och i morgon och i övermorgon är det tentor - bra timing! 👍

liljegren
3

Tur att man är liten så att man kan stå UNDER mamma…

starrhult
0

#10 - så praktiskt väder- och insektsskydd :)

GE
0

#10 Häftig bild!!

starrhult
4

Här är min lilla "exta allt" - ett dygn!

GE
0

Så vacker!

Travelogue
5

3:15 fick Josephine ett fint hingstföl! Han hänger lite i framknäna så en veterinär får kolla på honom i eftermiddag, men jag tror egentligen att det kommer lösa sig själv :)

Söt som socker är han i alla fall!

Kjerulfia1
0

#15 vad massa ludd i öronen han har! För söt.

😍

GE
0

#15 Grattis!! Massa skägg också 🙂

imbring
5

Här kommer vårt bidrag till fölboxen. Den 21 maj föddes ett litet stoföl hos oss, efter Frederiksminde Hazy Chance - Bastubackens Olivia.

liljegren
4

Vad fina fölisar ni fått allesammans! Jag kan inte stirra mig mätt på min egna. Han är så fantastisk på alla vis!

Travelogue
2

Josephine har läckt väldigt mycket mjölk i slutet av dräktigheten så när Jinx var 12 timmar gjorde vi en foalcheck på honom. Tyvärr visade den jättelåga antikroppsnivåer och eftersom distriksveterinärerna vägrade sätta iv plasma hemma fick vi åka till Helsingborgs djursjukhus för att göra det.

Två påsar plasma senare är hans antikroppar uppe i normala nivåer och han skuttar just nu omkring i hagen. Han har hela tiden varit stor, stark och pigg utan tecken på infektion och vi får hoppas att det fortsätter så!

Han är fortfarande bedårande och kontrakturen i carpus är mycket bättre idag :)

Travelogue
0

Förresten, vad brukar nyfödda föl väga? Jinx vägde 48 kg vilket kändes rätt stort.

GE
0

#18 Söta damen och vilket fint namn hon har fått! Det skulle Fenella egentligen ha hetat. Jag trodde dock att hingstfölet f-06 skulle bli Sandras sista, och därför fick han heta Fionn

Så då var det ju kört…

GE
1

#19 Ja, honom ska du vara stolt över! Jättefin! Jag tycker han påminner lite om mina Ruben-föl. Kanske Finney Master som går igenom?

GE
0

#21 Brukar man inte säga att ett nyfött föl väger ungefär 10% av sin vuxenvikt?

Jag har inga egna referenser, men jag hade ett sjukt föl (Fergus Flynn f-2004) som vid hemgång från SLU vägde strax under 40 kg. Då var han 3 veckor gammal och såg ut som ett pälsöverdraget skelett. Vid födseln såg han helt normal ut, och när vi kom till SLU första gången sa man att han i stort sett var normalviktig. Hörde dock aldrig någon siffra…

Fergus Flynn 2 dagar

Nog borde födelsevikten ha varit +10 kg?

Travelogue
0

#24 480 kg är i och för sig rätt mycket jämfört med mammans kanske 400, men å andra sidan kan ju ett barn födas och vara 55 cm/5 kg och bli 160 som vuxen så det är väl inte så tillförlitligt. Han är helt enkelt välfödd! :)

Vad var det som hände med ditt stackars lilla föl? Så hemskt att se en sån liten så avmagrad och sjuk :(

Märit
0

#18 Vad ska fölet heta? Jag såg aldrig det?

imbring
0

#26 Fölet heter Fiona. Det stod nog inte i inlägget men GE lyckades kanske lista ut det med hjälp av namnet på bildfilen.

GE
0

#27 Japp 🙂

GE
0

Man ska nog inte räkna så exakt på mankhöjd/vuxenvikt. Det kan säkert skilja från en individ till annan också. Han ser ju ganska stor ut så en vuxenvikt på omkring 450 kg är väl inte otänkbar? Det är ungefär vad Fenella väger…

Man hittade ingen orsak till varför Fergus blev så klen. Du kan läsa om det här, men en varning, det är långt….

http://connemaraponny.ifokus.se/discussions/4d715ba2b9cb46221d06b6a6-liten-blir-stor#78

Travelogue
0

#29 Det är bara jag som är van vid annat eftersom ingen av mina ponnyer har lyckats växa över c-ponnygränsen ;)

Vilken historia om Fergus! Vilket otroligt jobb du lade ner och så fantastiskt att han växte upp till en frisk och välmående häst till slut! Det är verkligen läskigt hur illa det kan bli, men väldigt skönt att höra att det ändå kan gå bra.

Calvaro
5

Har ju fått två stora föl i år.

Först ut strax innan ett åskväder kom ett hingstföl e. Idefix du Villon ue. Juno Rory. Han var stor men fölningen gick bra. Mamman hade läckt mjölk så vi gjorde också en foalcheck vilket visade noll så han blev också tankad med plasma. En vecka senare så började han få lite koliksymtom och vi valde att ta det säkra före det osäkra och åka in för att kolla upp vad som var fel. Röntgen visade då att han troligtvis fått i sig sand(!) Eftersom han hade ganska lindriga symtom så blev i hemskickade och så får vi avvakta och se om sanden kommer ut av sig själv. Pigg och glad har han varit genom allt och han är väldigt tillgiven. Tur är väl det efter allt vi krånglat med honom. symtomen kommer mer sällan nu så jag hoppas på det bästa. 58kg tror jag föresten han vägde vid 10 dagar. Han kommer få heta Red Flash eftersom han är född fux och innan ett åskväder.

Föl nummer två som kom mitt under kolikkaoset blev ett stoföl e. Bocaccio Arden ue. Poetic Justice. Som tur var så skötte sig både märr och föl alldeles utmärkt själva och tur var väl det för jag hade nog inte orkat med så mkt krångel. Något namn har hon inte fått än men det lutar åt Fortaleza.

Söta är de som få och det finns inget härligare än att se två fölungar busa och ha skoj :)

GE
0

Så fina dom är!!

starrhult
1

Det går så otroligt fort med utvecklingen - redan en egen individ. Tre veckor i dag. Jag har fått en "prinsessa" - som vill vara i centrum av allas uppmärksamhet! Har upptäckt att hon kan få alla hästar att svara om hon gnäggar högt, värdigt får intresserade stallkompisar visa sin vördnad och uppmärksamhet i boxen och hagen :). En mamma Smile kopia m.a.o.:)

GE
0

Åh, en sån vacker liten prinsessa!

liljegren
2

Rebell växer och växer.. idag (2 mån och 8 dagar) är han 107 cm hög :) hela 17 cm har den lille vuxit :) han börjar köra egna små ärevarv i hagen, leker, busar och lever rövare ;) Hur går det för er andra? :)