Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: god-morgon
Läst 640 ggr
GE
5

God Dag 10 september 2014

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Härlig dag idag också. Vilken skön början på hösten vi har fått!

Igår var jag ute på Grän och botaniserade med kameran. Här blir Valle (Connemara) längst bort och Merlin (75% Connemara), bjudna på äpplen av stormatte Sigrid :)

Som det heter “på begäran” har jag öppnat en ny tråd om HWSS. Många undrar över nedärvningen. Jag tycker dock att det är svårt att förklara på ett sätt som alla kan förstå, när man inte känner till mottagarens förkunskaper.

Jag gör det därför väldigt lätt för mig genom uttrycket “it takes two to tango”.               Lägg det på minnet, för det är exakt så som de recessiva anlagen fungerar.

• Det behövs två gener för att hästen ska få HWSD.

• En gen från pappa och en från mamma.

Jag hittade mycket bra information på Danska Connemarasällskapets hemsida, som jag har länkat till i tråden

För att ingen ska känna sig tvungen att ondgöra sig över att jag själv lägger in en länk, medan jag nekar somliga, vill jag säga följande. Innehållet i länken följer helt och hållet sajtens Skrivregler. Dvs det finns inga anklagelser eller smutskastning av enskilda personer eller verksamheter i den.

God läsning!

Vänligen betrakta tråden som kapitel 1 i den nya historiboken!

Kjerulfia1
1

God lunch! 

Valle, Gittans fina lillebror !  😍 Jag var ju ute och hälsade på i augusti och då såg det ut som att Valle är senskimlare, vita strån i den mörkbruna pälsen. Morfars (Hagens O'Chief) gener slår igenom.

Här är det full rulle. Liite för mycket att göra nu känns det som.

GE
1

Visst är han det!

liljegren
0

Kanonbra GE :) Full fart här.. stallfix då allt ska vara fint till helgen då ridskolan flyttar in!

GE
2

#1 Liten Valle 2010 ❤️  (med zinkpasta på rumpan)

lil-sis
0

Har målat lite bommar idag. Och ställt in pensionärerna i stallet ett tag. Igår åkte vi till Örebro och lämnade över russet till nya fodervärden. Fröken X har tydligen både jagat en av ponnyerna hos inridaren och gått igenom stängslet för att jaga den igen :-/ Själv är jag lite svag och gnällig efter tre dagar på pulver. Nästa vecka provtagning på VC. Veckan gett inskrivning och provtagning på kirurgen och sen på måndagen blir det operation.

GE
1

Halvmånen som just nu är ett hjärta med två blixtar :)                                                           Eller Amors pilar?  Gräns Valentino passar i sitt namn iaf!