God Morgon 24 september
Idag är en sån dag igen, då jag känner att jag har så förskräckligt mycket att göra. Det har jag egentligen inte, men känslan infinner sig alltid före första nattpasset!
Igår lade jag och fodervärden upp en plan för Fenella. Hon var ju i Gävle i söndags. LA gick bra, felfri fas 1 och ett ner i fas 2. Lite brunstig men pigg och glad, så det blev start i MSV också. Redan på 3:e hindret kom dock "grodhoppet" som säger att hon är trött, och på nästa blev det soppatorsk. Orken tar bara slut för henne.
Att det har med brunsten att göra, är vi helt övertygade om. Så nu ska vi i görligaste mån undvika tävlingar under den, alt bara gå en klass om det är i början.
Sen ska det bli mera klättring för att stärka ryggmusklerna. Jag tror att det kan ha med mjölksyran att göra också, att hon samlar på sig mer under brunst, pga att hon spänner sig? Att det är den som gör att hon slocknar? Ungefär som en löpare som haft täten, och tagit ut sig på det. När han sen blir passerad, orkar han inte följa med pga mjölsyraansamlingen, utan "tvärdör" istället…
Så det är bara att jobba vidare. Förhoppningvis blir det också bättre med kylan…
Man kan tycka att det är ett aber med ett sto med sån brunstproblematik. Jag ser det ändå inte så. Fenella hoppar så otroligt fint däremellan, så man får helt enkelt ta det onda med det goda. När man läser om sjuka och skadade hästar, så inser man också hur banalt problemet egentligen är. Bara att avstå från nån tävling då och då…
Dagens fundering är ändå om brunsterna ev kan stabiliseras efter ett föl?
Ha en bra dag alla!
Som en gammal urvriden disktrasa är jag idag! Inget jobb på en hel månad känns fantastiskt och första utflykten post-op blir till mormor som är sjuk i spridd cancer :(

God kväll!
Sitter på tåget hemåt från det vackra Västergötland och tre mycket trevliga dagar med kollegor från naturhistoriska museer och naturum.
Men , men… eftersom jag åker tåg vi få se när jag kommer hem. Tågkaos i Stockholm enligt rapporter, olycka söder om stan och sedan en nedriven kontaktledning vid Rotebro… Vilken tur att jag fixade mockning åt G idag också.
Lil-sis: Kan du inte kidnappa en av dina bussar och komma ner och extraknäcka? ☝️

Blöööö! Förkylning på gång verkar det som. 😕
#2 vi kör sällan tågersättning, för lite personal för att täcka upp ens den egna trafiken ;) De ringde faktiskt igår, fast jag hade sjukskrivit mig!