Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikettlek-och-tävling
Läst 1372 ggr
GE
2

Kluringen...

Rätt svar på kluringen har inkommit efter att jag svarat nekande på en fråga 🙂        För rättvisans skull  ger jag alla samma chans att klura ut namnet på stoet.

Sista hinten är således:  Nej, det är inte Fanny

Fredag 10 oktober lägger jag ut det rätta svaret

GE
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ett par har inkommit med det rätta svaret 🙂och snabbast var Starrhult.

Det var GRÄNS ROSE RC 942 som efterfrågades. 

Kluringen knöts samman genom fadern till första fölet Gräns Roeson RC 98.                   Fadern var en av sönerna som nämndes i kledtråd 2. 

"Han är en av sönerna, som nämns i ledtråd 2 (stickspåret). Liksom sin mormor korsade han också vattnet, och inte bara en gång faktiskt."

Mormodern var Erislannon Dana, som exporterades till England. Roesons far är Spinway Corona RC 77, som först kom till Sverige och sen såldes till USA.

Den extra hinten,  stoets mormors mor som står med fel mor i aramennoc, var den väna damen alltså  FAIR LADY

Den förstödde som är sig lik än idag**….
**

starrhult
1

Tack GE för att du bjuder på lite tankenötter i bland :). Jag har inte så mycket kunskap om stammar, mormödrar, mostrar m.m… Men det blir som ett klurigt korsord att pyssla med - när man väl har löst det verkar det ju enkelt i efterhand.. Men jag lär mig mycket under tiden genom att använda bl.a internet för "forskning". Saknade ledtråden - hon är farmor till ett sto på Starrhult 😃

Akerberg
0

Jättekul att du gör kluringar GE! 

Men… denna var för svår, har inte ens gjort ett försök ska erkännas. Visste inte ens vilken ände jag skulle börja fundera i =/

Så… mera kluringar :D men något mindre kluriga ;)

Sassenach
0

Den enda ledtråden som gav mig något att nysta i var hingsten som åkt över vattnet två gånger. Men det finns ju några att välja på där… håller med akerberg, gärna kluringar. Men lite mindre kluriga.

GE
0

Alla är välkomna att göra mer el mindre kluriga kluringar 😉Bara att sätta igång!

Det blev dock mycket svårare än jag hade tänkt mig, men det upptäckte jag försent. Stammodern var Errislannon Blackie CSB 640. Hon hade två döttrar (den ena var stickspåret med grenen som korsade vattnet). Den andra, Rebel Erris finns inte med i aramennoc, så de som bara sökte där blev det omöjligt att hoppa fram ett par generationer till Fair Lady CSB 2279 (stoets mormors mor). För den som klurade ut att Fair LADY skulle kunna vara DAMEN ifråga hjälpte det inte heller mycket, eftersom hon står med fel möderne.

http://www.aramennoc.se/hast.asp?hast_id=354

GE
0

Rebel Erris CSB 1193 finns i aramennoc, men saknar stam. Likaså dotten Daisy Rebel CSB 1756 (Fair Ladys mor). Hon har dock fått "fel" Fair Lady på sin avkommelista, vilket i sin tur gör att även All Smoke står med fel möderne osv…

Fair Lady CSB 9373

http://www.aramennoc.se/hast.asp?hast_id=13077

All Smoke IRE 1162

http://www.sukuposti.net/hevoset/all-smoke/545275

starrhult
0

Blå basen (SH) är ett bra komplement till Aramennoc..