Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikettallmänt
Läst 4944 ggr
Maksia
4

Ålder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såg ett inlägg här på sidan där en medlem frågade hur gammal en Connemara kan bli. Min fina häst som jag nu haft i 11 år är nu 23. Han är uppfödd på Grytåsa med mamma Grytåsa Katitzi och pappa Möllans Alert. Har stort sett varit frisk under den tid han varit hos mig. Han har tävlat mycket tidigare men rids sedan två år tillbaka bara Akademiskt. Skulle vara spännande att få höra lite om andra "åldringar"".

liljegren
1

23 är ingen ålder på en connemara ;) Vet ett par som passerat 30 ;)

GE
1

Mitt sto blev 26 år. Hon var e Möllans Castro, en helbror till Allert.

Fin kille! Ser stor ut också, hur hög är han?

Har du papper (språngsedel) på din häst?  Varken han eller mamman är registrerad, och jag har fått för mig att det är för att inte Katitzi är rasren? Morfar var iallafall en Connemara (Kamillo av Haga), mamman tror jag hette Grytåsa Caisa och mormor har jag för mig hette Rosita el nåt liknande? Var hon Connemara?

Med reservation för att minnet sviker ☺️MrsM kanske vet?

MrsM
2

Min första connemara var stoet "Pyttan" alias Möllans Picina, en helsyster till Möllans Allert. Hon blev 36 om jag inte minns fel :)  Många connemaror efter just Värnbergs Castor (far till Picina och Allert bl a) har blivit riktigt gamla. Bra tänder kanske?

Det finns en betäckning registrerad på "Ketchup" (alias Kamillo av haga) för Karin Göranssons sto  Kaisa som var  ett rent halvblod  e. Dawson u Rosita e Polarstern - Salvator - Primo,  det blev förmodligen upphovet till "Katitzi".

GE
1

Underbart! Då kan jag vänta ett tag till med att boka tid på minnesmottagningen!

Sassenach
0

Vi har i år varit tvugna att ta bort två herrar. Sundsta Pius -79 e. Värnbergs Neptunus u. Rose of Abbeyliex Escamillo -86 e. Möllans Castro u. Esmeralda. Lycka till med din vän, blir de inte sjuka är det tänderna som de faller på.

RC927
0

Brolötens Malinér är 24 år och pigg och rids i princip dagligen. Bild på henne finns under inlägget  Connemarans intåg i Sverige  från 140823.

Tror att hennes far  Lambay Inver blev 33 år och hennes mor endast 23 år men hon hade väl haft föl i princip varje år sen hon var 4.

Malinér har endast fött tre föl!

lil-sis
0

Min äldsta är bara 16 så han hänger nog i ett tag till, så länge benen håller.

Linekm
3

Frederiksminde Hazy Chance, 25 år och hänger emellanåt med på lite skogslunk med damerna i stallet. Han är pigg och vill helst dansa fram och visa hur snygg han är.

AnnaB
4

Reelina är 26 1/2 år  nu….

Fick nyligen veta att Rolls Royce är "still going strong"  på 34 år!

GE
0

#9 Häftigt! Var bor han nuförtiden?

AnnaB
0

Hos sina ägare, Wilsson… Han såg fräsch ut på bild 🙂