God Kväll 5 november
Snart dags att bege sig till jobbet igen. Undrar om jag ska cykla och chansa på att snöblasket inte kommer förrän jag har hunnit hem i morgon bitti….
Jag har skapat en ny diskussionsgrupp som heter sjukdomar. Nån som har förslag på fler grupper som kan läggas till?
Ha en bra kväll!
November ;)

#1 Tack :)

Snorgärs var det här. Fördelen med att jobba hemma när man snorar är att man får rida i dagsljus, men imorgon är det slut med det. Hoppas jag hinner släppa ut hästarna innan det värsta snöblasket börjar bara. Nu ska jag göra klart fågelrestauranterna för vintern, som verkar komma imorgon,
0# Foder, finns det?
Jag funderar så här i fuktiga hösten hur försiktig jag bör vara när det gäller vårt hö? Ibland kan ju höet ha en svag doft av… ja, faktiskt svamp. Inte mögeldoft men ändå.
#4 - jag har ju astma och är allergisk mot mögel. Skulle nog tänka att det är mögelsporer du känner lukten av.. Vi har nog kanske ännu fuktigare och råare höstar/vintrar här. Det som var bekymmersamt när jag fodrade med hö, var bland annat att hö med detta luktproblem , kunde "explodera" - plötsligt var det mögeldamm (och i bland rent mögel) i nästan hela partiet. Jag fick vid några tillfällen kassera massor som jag köpt in (skänkte till utfodring av nöt, som inte är så känsliga). Jag kan ju inte göra "mögelspårning" hos er 😉, men var vaksam om hästar eller människor reagerar eller om höt börjar "damma". Hästar med känsliga luftrör brukar snabbt reagera även när du bara har "lukten". Inte säkert med hosta, kan vara minskad ork vid arbete som är första signalen. Blir det snart kall och torr luft kan det nog kanske klara sig, om bara viss balar har lukten
Ja så är det nu, bara några få balar som inte luktar lika gott som de andra utan lite svag antydan till svamp. Förstod att det lätt kan gå över…
Jag ger bara plastat grovfoder för att vi inte kan lagra hö här. Försökte första året och hämtade bara för 14 dagar åt gången men det hjälpte inte. Luktar det svamp kastar jag.