Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: god-morgon
Läst 4054 ggr
GE
0

God Morgon 2 november

Morrn! Grått och dimmigt i Uppsala. Hoppas regnet håller sig borta idag när jag ska åka på fotosafari till metropolen Knivsta.

För övrigt håller jag tummarna för alla Anglahoppande Connemaror idag!

Till final i stora rundan (MSV A) katC: Stitch Willy, Poetic Annie och Brolötens Cloetta, samt i kat D Poetic Kelly RC 108. Till final i lilla rundan (MSV B) kat C: Bisazz. Kat D: Jazz de Rhonon och Champion Cloud.

Kjerulfia1
0

Godeftermiddag i connemarasverige! Idag blev det en stalldag med trevligt besök. Tack GE! Det är inte lätt det där att få ponnyhästen att stå så att fotografen blir nöjd ;) Idag gick skritt väldigt bra på ridturen, och Gittan bjöd även på ett litet bocksprång. Bara för man kan.

GE
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

#1 Tack själv! Det var roligt att se Gittan så glad och pigg, och att hon skrittade på så fint! Ang nöjd fotograf, sämre uppställningsbilder har jag tagit i mina dar :)

GE
2

🙂

GE
3

Väldigt lik sin mamma på  bilden som är tagen framifrån!

GE
4

Nöjd ponny!

GE
3

Tredjeplatser i änglahoppsfinalerna blev det för Connemarorna. I lilla rundan kat D Champion Cloud (Champion Bob - Skryne Bright Cloud) och i stora rundan kat D Poetic Kelly RC 108 (Poetic Justice - Kimble).

Ett stort grattis till dem 🌺

ambo
0

#6 Skryne Bright  Cloud är ju Ambos farfar :)

starrhult
0

GE -så fina bilder🙂

Sassenach
0

Vad, så man kan beställa fotostund av proffset GE?

Kjerulfia1
2

Ja, visst blev de bra 👍 

Älskade ponnyhäst 😍

GE
0

#9 Den här gången var det fotografen som beställde fotostunden 🙂

Frågande
0

Hur lyckas man med det Gerd?

Sassenach
0

Det undrar jag oxå.

GE
0

Lättast går det förstås om man har en Flynn-avkomma. men annars kan det vara vad som helst som lockar. Bara det rör sig om Connemaror ;)

Sassenach
0

Har ju en mara. ;) Vi skall träna för min instruktör på lördag.

GE
0

#15 En senskimmel är svår att motstå också ;) Säg bara till om du kommer åt mitt håll nån gång…

Sassenach
0

#16 räknas edsbro? :p

Frågande
0

jag har en senskimmmel, men bor väl på "fel sida om stora staden. skulle du besöka den sidan någongång så…..

GE
0

#16 Inte så här års kanske, för det är väl inomhusträning nu? Lördag är jag också engagerad på annat håll, så det går inte av det skälet heller. Framåt våren eller sommaren kommer jag gärna, om det finns några fler att fota på vägen…

GE
0

#18 Har du? Spännande! 🙂Vem av dem är det? Har du nån bild?

Ja, du bor på fel sida om stan, men du åker kanske upp till Uffe Lind nån mer gång?

Frågande
0

Jag har Holmtebo  Aran, han måste väl räknas som senskimmel?  Till Uffe Lind, ja det gör jag nog.

Märit
0

Jag trodde mer att senskimmel är en sådan som har annan färg och inte visar sina vita hår förrän väldigt sent. Aran skulle jag kalla att han "skimlar av" dvs blir helt vit väldigt sent. Men jag är då rakt ingen expert på detta… 😎

Frågande
0

Jag förstår, och som du ser är inte jag någon expert heller. Men jag tror inte Aran blir helt vit, jag tror att han kommer at ut som sin pappa. Den som lever får se.

GE
0

Springer förbi en snabbis! Mycket att stå i nu…

Jag tror också han är senskimmel. Tycker han är lite för "ojämn" i skimlingen för en avblekbar i den åldern. Han skulle iofs kunna ha båda anlagen, men de jag sett hittills har varit vita långt före 10-års ålder.  Man ska aldrig säga aldrig dock, men det gäller även senskimlingen. Det finns de som börjar "mögla" tidigare än andra, liksom det finns avblekbara som skimlar av snabbare el långsammare.

När började Aran skimla, och hur? Om det började med nån stickelhårig fläck på kroppen, tex bogen eller flanken, så tror jag på senskimmel.

Har tecknen på frambenen sett ut så hela tiden, eller har de blivit större? Sen ser det ut som att han har en vit fläck på insidan höger bak, som inte finns angiven i blå basen. Är det en miss eller har den kommit till på senare år? Det brukar ju vara så med senskimlarna, att det kommer fram "tecken" som inte fanns där från början.

Gräns Lakrits är en sån som det ska bli spännade att se vad det blir. Att han har ett senskimmelanlag från pappa är jag ganska säker på, men är han skimmel också?

Det tror jag, men den som lever får se 🙂

Go kväll!

Frågande
0

Oj Gerd, så iakttagande har jag inte varit. Har bara blivit nyfiken nu när många här skriver om färger, och spec då senskimling. Så i Aran fall måste det bli, den som lever får se, Tack för hjälpen i alla fall!

GE
0

Har du ingen bild på honom som yngre? Typ 3-6 år? När började han skimla, och hur började det?

Frågande
1

Här är ett par bilder, den första är han 4 år på den undre tror jag två år. Lite osäker på vem som fotat tyvärr, nu vet man bättre. Han var mörk hyggligt länge och det enda jag kommer ihåg var att det "nog" började med huvudet.