Ungponny 2014
En tråd för alla med Connemaror mellan 3-7 är. Vilka planer och mål har du för 2014? Drömmar? Blir det 3-årstest, kvalitetsbedömning, utställning, championat, tävling eller något annat? Du som skriver om din ungponny här uppdaterar sen med jämna mellanrum under året. Gärna med bilder…
Jag som alltid är igång tidigt på året startar väl igång den här tråden:) Min egen Holmtebo Noula (f-09, e Starrhult Bossanova ue. Hagens O'Cheif) är ju 5 år i år. För egen del vill jag såklart kvala till 5 års championatet och starta LA dressyr, förhoppningen om någon hoppstart finns såklart med. I år delar jag även med mig av min stjärna till en ponnyryttare som förhoppningsvis ska kvala och rida ungponny SM i dressyr. Hon har vilat lite under december och känns superfin just nu, gick på årets första klubbdressyr med 69% i LB:1. Det är väl årets stora mål, så får man helt enkelt se vart det slutar. Blir det här året ens i närheten av vårt 2013 skattar jag mig otroligt lycklig! Rider även för ridskolans regi två connemaror. 4 åriga Holmtebo Brenda (f-10, e. Starrhult Bossanova ue. Hagens Darcy) inte alls lik sin stora syster men en trevlig liten ponny. Planen här är att visa fram på kvalitén i höst och förbereda henne för en karriär som lektionsponny. Ett nog så viktigt jobb det med. På schemat finns även Holmtebo Irvin (f-11, e. Hagens Darcy ue. Pilgaards Killroy) en 3 års vallack som skall visad på 3 årstest i år och även bli inriden. Han är än så länge sutten på i skritt med ledare. Utöver dessa tre rider jag även Hagens Killeen, en 5 års vallack e. Hagens Zephyr ue. Spinway Corona som jag tävlat på klubbnivå upp till LB:1 med 66,9% som personbästa. Han ägs av Jennifer Carlegrim och kommer bli till salu varför det inte finns någon långsiktigt plan utan han får vara med så länge han finns hemma. På hoppschemat finns även Skatholms Bonaparte som jag enbart hjälper till med hopputbildningen utav. En 4 årig connemarahingst imp från Danmark. Oj så långt det blev och hoppsan så många hästar jag helt plötsligt har. Men det är verkligen det roligaste jag vet, att utbilda ungponnysar. Så ja, vi får se vad 2014 har att bjuda på. Stoppar med en bild på min Noula tagen nu i helgen:) God fortsättning till er alla!
Hold Xanadu Xibelle ska visas på treårs, sommarpremiering och så många utställningar jag orkar/hinner med.
Hon är just nu pigg som en spigg och hoppar som en gasell men det säger ju ingenting om hur hon är när det väl är dags sen…
Köpte för en vecka sedan tillbaka en gammal connemaravalack jag känt hela livet, så nu ska Xanadu följa med som handhäst och få lite kondis och snyggare överlinje.

#1 Spännande!
Ska hingsten visas i Sverige?

#2 Så roligt! Prince of Thieves?
Ge honom en egen tråd, vetja! 🙂

För Fenella är årets mål att bli stabil i LA, och ev nån start i MSV senare på året. Alt LA/LA+ på nationell tävling. Vi får väl se hur det går under våren. Första start om nån månad..

Målet för mig och Gittan (Gräns Birgitta -08, e Grange Flynn Sparrow, ue Hagens O'chief)) under våren blir tävlingsdebut och start i lämplig LC, om tiden räcker till blir det någon pay and ride innan också. Om det funkar så kanske vi vågar oss på någon pay and jump. Tävlingsdebut för Gittan och första gången för mig sedan jag var typ 12 och ställde upp i någon clear round på ridskolan. Vi kommer väl vara lika nervösa båda två! Jag hoppas också att vi kan komma igång med lite mer regelbunden hoppträning.

Draghäst på gamla dar ser det ut som… 😉

#6 Du är välkommen till Ridklubben Norrtälje Ryttare om du saknar klubbtävlingar i din hemma klubb har för få. 😉
Till er övriga kommer vi ha 6 lokala tävlingar i år, låg nivå på våren och högre på hösten. Är det för mycket reklam är det bara att ta bort inlägget.
Ja, i år ska jag och Sparven (Little Sparrow, e. Starrhult bossanova u. Primula II) försöka göra oss redo för lite tävling.
Tyvärr missar jag och skrutten klubbens KM, som hade varit en perfekt första dressyrstart (då varken jag eller Sparven någonsin tävlat). Åker hem från England precis den dagen så det var ju skit, och dagen innan då det är hoppning är jag ju såklart också borta…
Just nu gör vi inte så mycket då jag har mycket att göra i skolan plus att det varit ganska kallt, så vi har lite vintervila. Helt i vila är hon inte eftersom hon blir så rastlös i hagen och börjar försöka hitta på dumheter. Oftast går det ut på att rymma, eller att försöka få oss människor att springa och leka med henne (vilket hon såklart inte får). Försöker fara ut på en bensträckare med henne när det är varmare dagar med andra ord 🙂
Hon fick en boll för att ro sig lite grann, den är väldigt uppskattad! Hon brukar ta den i munnen och springa omkring med den, ibland kastar hon iväg den, galopperar bockande ett varv i hagen och sedan utmanar hon bollen genom att stegra några steg ifrån den, haha.
Hon blir 5 år i maj, känns som om hon föddes alldeles nyss ju!

#10 Tack för tipset ! Har kikat lite på er lokala i TDB 👋 .
Igår var det dags för årets första träning för Gittan och mig.
Hon är så duktig lilla pållan. Den här gången fick jag till och med använda bromsen lite. Den förvända galoppen sitter där i båda varven, även fast höger var lite jobbigare tyckte G. Sedan fortsatte vi med travlängningar. Det blev några galoppinslag i början, men de är inte långt borta, hon måste bara orka bära sig i längningen också inte bara springa på.

#12 Såg först nu på morgonen att jag hade missat ett sms från dig! Synd, men jag hade å andra sidan fått svårt att få ihop det tidsmässigt, eftersom jag har jobbat hela helgen.
Kul att det går bra! Ser fram mot tävlingsdebuten 🙂

Igår tränade Fenella på 120 bana för första gången. Jag kunde inte följa med, men blev lovad en film. Fodermatten blev dock så nervös över höjden att hon inte kunde filma. Hade fullt upp med att andas sa hon…
Fint gick det tydligen iallafall, och både ponny och ryttare fick mycket beröm av tränaren.
Inte undra på att Fenella såg så lagom självgod ut idag 😉
Oj, det känns jättehögt! Jag förstår verkligen fodermatten! På sätt och vis är jag glad att jag inte är i den situationen.

Jag tycker LA (110) är mer än nog! Då brukar jag gå ut 🤢
Det har varit fantastiskt spännande och kul att följa Fenellas utveckling under de här två åren, så det är både med skräck och förtjusning jag ser fram mot fortsättningen!
Det mest fantastiska är dock att det är detta lilla spöke som står för spänningen. Tack älskade Sandra för din sista gåva!

Dags för lite uppdatering. Första tävlingen för året var Heby 15/2. En högbrunstig Fenella surade och gick emot, ville inte alls vara med. Trots det tog hon sig "fryshoppande" runt i LB och fick en placering. Vi borde ha dragit henne från LA, men hon gick fint på framhoppningen…
Redan på andra hindret stannade hon dock ut sig. Hela hon utstrålade ALDRIG - JAG HOPPAR INTE ETT HINDER TILL!!
Ibland undrar jag om ston kan ha ont när de brunstar? Med tanke på att äggstockarna väl ligger bakom sadeln? Eller om det bara känns allmänt obekvämt på nåt sätt? Fenella blir spänd, stum och stel i ryggen, och det är nog därför hon går emot så. Eller så ger spänningarna mjölksyra som gör att de plötsligt "dör" som hon gjorde i LA…
I vilket fall är det bara att gilla läget och anpassa tävlingarna efter hennes brunster. Tack och lov är det bara de här första som är så här besvärliga. Framåt sommaren planar det ut. Då ger det sig mest tillkänna som slarvfel för att hon inte lyssnar riktigt, men det kan man ju leva med….

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nästa tävling var Strömsholm 23/2. Brunsten borta och en fröken i toppform! Gick fint i LB, men ett ner i grunden. Var felfri i LA, och här tog hon sin allra första rosett i avd A på den höjden. En superfin runda!

Så var det Enköping 3/2. Hittills har fokus legat på prydliga rundor, men nu ville Amanda testa att gasa lite i LB. Det lyckades så bra att de kom in på 2:a plats efter två felfria faser, och Fenella var verkligen med på noterna!
Felfria var de också i LA fas 1, och med ett ynka pet i fas 2. Det räckte till en 6:e placering. Så himla duktiga!
I och med den här LA-nollan är Fenella kvalad till MSV, men det får nog vänta ett tag. Next stop Skogslotten 15/3…
Fenella omgiven av sin foderfamilj :)
Vi har varit på tur. Helgen var vikt åt mer löshoppning men jobb och annat kom emellan! :(

Lite uppdateringar från Knivsta. I helgen var jag och Gittan på dressyrkurs för Karin Morgan på Strömsholm. Första gången vi var borta över natten på något liknande, och ett bra tillfälle att träna på att åka bort. Förutom att det blev lite föör många spänningsmoment så var det jättekul. Hästkompisen, som också skulle med egentligen tappade skorna i leran dagen innan, så hon följde inte med. Gittan trampade av sig en baksko i transporten på vägen dit. Men hon var inte halt och det funkade att rida på underlaget i ridhuset. Nytt ridhus var inga problem, men hon var inte helt lycklig att vara nästan själv i gäststallet, eller att stå på box så länge. I söndags morse var hon lite tjock över kotan där hon var skolös, så så mycket träning blev det inte i praktiken. Det lade sig dock när hon hade skrittat ett tag, men hon var inte helt fräsch. När vi skulle hem blev det cirkus. Hästen som hade stått i boxen bredvid åkte innan oss, så Gittan blev själv ett tag, och det var inte populärt. Hon blev ganska uppstressad och när vi skulle lasta och åka hem var hon inte att leka med. Lastningen tog kanske 30 min innan vi kom iväg, eftersom hon var helt uppe i gasen av alla intryck, brallande hästar i hagarna i närheten och andra hästar som kom ridande förbi. Det var mycket man kunde fokusera på förutom att gå på transporten om man var connemara och heter Gittan. Lastningen var långt ifrån som när vi lasttränade förra helgen då jag skickade in henne själv i transporten och hon stod lugnt kvar och åt, men det är bara att ta nya tag. Själva träningen gick kanon annars. Gittan var jättefin och gjorde bra reklam för rasen. Slappnade av och jobbade på fint. I onsdags var vi på vår första riktiga hoppträning för Anette. Gittan visade vart skåpet skulle stå och bara flög över hindren. Vi hoppade bana på 70cm för första gången, så jag var nöjd. Eller som tränaren sa, det var ju bara små gullehinder. Fullt tillräckligt tyckte jag, men kul var det.

#24 Nu har jag roterat bilden…

#23 Snart dags att prova P & J på samma höjd? :)
Det finns många tillfällen till det under vår/sommar. Hos tex Uppsala PK eller Bälinge RF. Båda har också flera P & D…
Vi kanske ses. Jag jobbar stenhårt på att få Amanda att rida LC/LB på Fenella, få se om jag lyckas i år. Motståndet är dock stort, vilket jag tycker är lite tråkigt :(

Pga vädret blev det ingen resa ner till Skogslotten igår. Fodervärden gillar inte att köra släp när det blåser så pass…
Istället blev det P & J på Jälla. Felfri på 110 och debut på 120 med 8 fel. Inga konstiga rivningar, två ner bara.
JÄTTEFIN var hon!
Så nu är hon anmäld till 7-års championatet!

#26 Jo då, det har jag tänkt att göra🙂
Ändrade planer, jippi! Ska tävla KM trots allt eftersom det blev framflyttat till den 5 april (dressyr) och 29 april (hoppning). Dressyren är en Lätt C:2:a, hoppas bara isen på ridbanan tinar bort snart så jag jag börja pussla med programmet.
Hoppningen är mindre svårt, 60 cm är klassen vi ska hoppa så det är inte alltför avancerat 😛 Tur för mig som inte är så duktig hoppare men tycker det är kul ändå!
Igår var vi på markabetsträning, vilket var jobbigt tyckte Sparven. Hon blev väldigt svettig och ville rulla sig så snart vi stannade till och väntade på vår tur, eftersom vi gjorde övningar där vi fick utföra dem en och en. När de andra hoppade sina sista rundor så lade sig Sparven till slut, då helt utan förvarning (hon hade stått och skrapat med hovarna förut). Jag tror alla fick sig ett riktigt gott skratt, haha.

#29 Heja på :)
Sparven var så snäll och duktig igår!
Var jättekallt ute så jag tog ridoverallen, men det är så jobbigt att rida med den i mina klassiska sadlar så beslutade mig för att testa westernsadeln på henne. Hittade inte westerntränset (tycker det ser så anskrämligt ut med vanligt träns och westernsadel) så jag tog repgrimman, första gången någonsin jag rider henne i enbart repgrimma. Tyckte faktiskt att hon lyssnade bättre än vanligt och trots att hon blev pigg på galopprakan på hemvägen så var hon inga problem att hålla in, duktiga tjej!
Flykten från hagen har jag förresten inte berättat om, tokungen smet ur hagen när jag inte stängde grinden ordentligt. Vet ju att hon inte brukar fara någonstans utan kompis, så jag gick bara in och hämtade kameran och fotade tills hon blev less på att springa, då gick vi tillbaka till hagen.
Vi har lite stillestånd men om en vecka är det löshoppning igen, i nytt ridhus. Och sedan har jag bokat två löshoppningar i april, även de i nytt ridhus och dessutom för "instruktör".
Ska ta oss till löshoppningarna på Akademistallet någon kväll också tänkte jag. Men vi orkar nog inte redan den här helgen, det får bli i maj kanske efter de andra, mer än varannan vecka behövs ju inte.
Har även anmält till två utställningar i sommar, de är nere i Södermanland men jag har en god väninna där, så jag sover nog en natt och om vi har fått tag på en bra dragbil så tar jag med Prinsen ner och så rider vi lite!
Nu så har vi testat ridhuset i byn också! Inte helt färdigt så det var lite småläskigt med fladdrande plast och så, men det var bara läskigt när vi stod stilla och annars var hon så koncentrerad så det gick super ändå. Explosivitetsträningen jag gjort med henne tidigare har verkligen gett resultat. Tidigare tog det henne betydligt längre tid att fatta galopp i ridhus men nu fattar hon direkt. Känner verkligen att min lilla fis håller på att bli jättefin, nu ska vi bara ordna mer kondition och muskler så blir det jättebra det här!🙂 Lite suddigt, ridhusljus och mobilkamera är inte bästa kombon.

#33 om du bokat in för Anette på Brantshammar, så kan jag vara ponnyfösare. Bor ju nästgårds ju. Om du vill ha hennes nummer så kan du få det om du vill. De brukar ha löshoppning på vårkanten.

Fenella och Amanda fick vara med i div I laget, i den första omgången i Hamre igår. Det var ingen inplanerad tävling, och in i det sista var det oklart om hon skulle få rida förklassen (max antal starter för dagen var uppnådd). Det fick hon dock och gick felfritt. Likaså felfri i grunden i lagklassen.
I omhoppningen petade hon en bom, men gudars så hon hoppade, och så snabb hon är! Det ser inte ut att gå så fort, men hon har en vägvinnande galopp, så det går ändå undan. Hon var 4 sek snabbare än alla andra i omhoppningen.
Laget slutade på 3:e plats 🙂Bra jobbat av alla!
Nu blir det tävlingsvila för Fenella ett tag. Ev blir det en Pay & Jump om ett par veckor, kanske nån tävling i månadsskiftet april/maj, men sen är siktet inställt på Msv debut vid Orsas meeting i slutet av maj…
Löshoppar de också?! Ja då måste vi åka till Brantshammar med. Min hjärna fick lite bränslebrist och tänkte att det var långt att åka. Vilket det ju iofs är men inte längre än till Sigtuna, haha!
I lördags var vi på Upplanda och hoppade och det är som vanligt. Ingen motor men blir det upp mot en meter så hoppar hon fint.
Nästa två gånger är på Lena Prästgård :)
Och nu HAR vi en bättre dragbil så jag kan släpa med den andra connemaran också 😃
Igår fick hon träffa massören men var INTE imponerad. Hittade faktiskt en spänning som resulterade i bakutspark och bock på stallgången.
Lite bra att vi hittade dock, den kan troligen triggas av sadel och tja det vore ju en taskig start på inridningen!
Hur som helst så väger jag fortfarande alldeles för mycket för att åka på damens rygg, så vi tömkör när andan faller på…

#37, Yes det gör de. Inget som annonseras ut öppet, men får Anette reda på att det finns intresserade så fixar hon. Plus att hon är riktigt bra med unghästar. Din har väl lite Brantshammarsblod i sig också om inte jag kommer ihåg fel? 🙂
Jo hon är ue Brantshammar Bell Dara :)

Så fin hon är :)

vilket vackert högrest sto!

Ska ni på löshoppning till Lena i morgon lördag? Vilken tid är det? Jag är lite nyfiken på att åka dit och kolla, jag bor ju nästan granne.
#44 Nej jag skriver högskoleprovet imorgon. Men de andra två tillfällena är vi anmälda till :)
Men då var vi klubbmästare i Lätt C i alla fall🙂
Gick ganska bra med tanke på att hon nästan inte gjort något sedan i sensomras, så jag hade inga egentliga krav, blev bara för jobbigt att göra något när hennes mamma fick tas bort och jag började gymnasiet. Blev väl något samlat och fint steg här och något där, men som sagt tog jag inte så hårt på det hela. Blev 48,57 % (😛) som vi tog oss igenom på, förvånad att vi vann, haha. Och såklart tog mamma bara bild på de mest mobbade tillfällena och ingen bra kvalité lyckades hon med heller😉

#46 🏆
Tränar på bad efter en cykeltur.
I söndags så var vi och hoppade för instruktör på Lena Prästgård utanför Uppsala. Hon var ganska trist och tråkig även om hon var på tårna när vi lastade av. Hoppade inte särskilt högt och fick väl ingen direkt hjälp av instruktören.
Igår så lastade jag X och så åkte vi och hämtade hennes bästa vän, mitt jämnagamla russ som är ute på foder och åkte till Väster Vallby och hoppade för Johan och Renee.
Min förhoppning med att ta med båda två var att sätta lite liv i X, de brukar bli tämligen upprörda när man delar på de. Plus att jag ville se om det alls skulle gå att löshoppa med den andra på utsidan och det gjorde det även om Lime uppförde sig som en apa för husse.
J & R satte rejäl fart i X direkt, jag tror vi övriga fick en smärre hjärtklappning av den första stentuffa drivningen men det var precis vad hon behövde!
Hoppade inte så många gånger men han höjde upp till max och sista sprången bjöd hon till med lite självmant!
Russet hoppar som en kanonkula men var jättstressad av att vi hade delat på de, dock gjorde hon det hon skulle. Hoppar ungefär en halvmeter över, även på maxhöjd för B-ponny. Tänk att matcha henne med en tuff liten ryttare sen…
Hur som helst så ska ingen av av de hoppa något mer innan den 14e när vi ska tillbaka till Väster Vallby och hoppa igen, då kommer J springa lite med X också för jag frågade om han skulle visa ponnyer någonstans i år och tänka sig, de skulle till Ökna… Så självklart frågade jag om han kunde visa X då också :D
När vi lastade av russet hemma hos henne så stod X kvar lugnt i släpet och åt hö. Hon börjar verkligen visa gott temperament!!
(Ja bommen är på tok för hög för russet, de nya bomfästena har fortfarande inte kommit… Bah!)
Inte tömkört på minst 1,5 år, och vad minns ponnyn? Allt utom s-ljudet som betyder trav, som jag å andra sidan inte jobbat så mycket med eftersom jag är för lat för att springa alltför mycket. Imponerad över att hon minns att höger eller vänster betyder en minst 45-gradig sväng åt respektive håll.
Blev lite bus och knas när vi skulle börja träna på s-ljudet igen, Sparven tror ju på fullaste allvar att jag hinner med henne om hon galopperar iväg, haha.
Och ja, jag har glömt allt vad fotografering med mobil heter, farligt att skaffa kamera😛
Någon som såg lite bättre ut, vad vit hon håller på att bli! Insåg också efter körturen att det nya bettet jag skaffat inte alls var särskilt bra på henne, det är inte bra att inbilla sig själv att det gamla bettet är för kort.
Vad tycker ni om hur selen ligger? Är bara van loksele sedan förut så är inte så van bröstsele, men jag tycker den verkar stor. Måste ha alla hål på hålet längst in och ändå skulle jag kunna spänna bra mycket mer. Konstigt, för förra ägaren sa att det var cob. Själva bröstremmen tycker jag kommer för högt, men vad tycker ni?
Jag har fyraåriga connemaravalacken Angelus Spinning Sparrow hemma i träning, han är e. Grange Flynn Sparrow u. Stockmossens Julietta och morfar är Hagens O'Chief, ägare: Ann-Louise & Ida Bergefur. Vi siktar på fyrårskvalitén i höst, och nu tränas han främst i dressyr och vi planerar att debutera LC:2 på lokal tävling den 1/6, och ska även vara med på någon ridklass, dressyrklass under riksen. Jag har även börjat hoppa in honom, och planerar att åka på någon pay and jump när han känns redo! Sparven som han kallas är en väldigt glad och positiv ponny och det ska bli så roligt att få vara en del i hans träning och utveckling! :)
#55 En till Sparven! Vilken snygging!🙂

# 56 #57, vad festligt - en med samma namn och en med nästan samma härstamning ;-)
Igår så lastade vi in X och åkte till Väster Vallby och hoppade för Johan och Renée igen. Lite oplanerat för jag skulle egentligen jobba men har åkt på någon form av luftvägsinfektion och hostar emellanåt nästan lungorna ur mig. Lite feber också, blä!
Tog bara med X då russets fodervärd är på semester.
Hon fick galoppera ordentligt i båda varven idag, så att det inte kommer som en nyhet på treårs :p
Hon är fortfarande rätt lat men hoppar bättre, vid ett tillfälle så vägrade hon på hjälphindret, fick vända om och sen hoppa med kort ansprång, då blev det plockepinn av både hjälphinder och oxer och hon var rätt irriterad.
Lite vila och sen på det en gång till, då hoppade hon jättefint, upp med ryggen och fina framben, hon har varit hemskt stel innan. Så det fick bli sista språnget.
Det var minst 110cm igår och höjden är ju inga problem, hon hoppar säkert 130 utan att blinka med sin stela stil också men hoppar hon så som det sista språnget så kan hon få riktigt bra poäng. Men det är ju tre veckor dit…
Nästa gång är om två veckor och då ska russet med igen. Husse är inte längre så sugen på att visa båda på samma ställe, vi får väl diskutera lite med JB etc om skillnaden när de är båda och när X är ensam. Risken är ju att hon blir trött när Lime är borta men det är ju å andra sidan bara typ tio minuter.
Dåligt ljus bara.
Nu borde det gå bättre, fungerar inte att ladda upp från mobilen längre :(
Idag fick hon skor på alla fyra, det gick bättre än väntat.
Onsdag löshoppning igen och sen nästa lördag så smäller det 😮
Har även pratat med en vän som kommer rida in henne åt mig senare i sommar/tidig höst.
Om jag lyckas bli gravid igen och behålla det iaf till 12 veckor så kommer Xanadu att få träffa Gräns Legolas 😍
Kanske dags för en liten uppdatering från min sida här, har varit dåligt med det den här våren! Noula är mitt uppe i tävlingsterminen och sköter sig som alltid fint, vi har fått känna på lite mer spänningar på tävlingsplatsen än vad jag upplevde förra året men det känns ganska naturligt med tanke på hennes låga ålder. Själv har jag hunnit med två tävlingar, första för året var en LB & en LA med en placering i LBn och precis utanför i LAn, andra var förra helgen under div 3 dressyren med vinst i LC:2 och en tredje plats i LB:1. Hon har även tävlat med sin ponnyryttare med sikte att kvala till ungponny SM, de ligger bra till med två kval på 66 samt 69 % på sina två starter. De är så himla duktiga tillsammans:) Kvar nu innan det är lite sommarvila har vi en lokal LB/LA på hemmaplan och Olivia ska rida en LB nu på söndag samt att vi ska på äventyr till Stockholm i slutet av maj för att rida ett ungponny program där man enbart tävlar mot andra 5 åriga ponnyer. Annars ligger vardagsfokus på att befästa LA rörelserna bättre och förbereda arbetet för vad vi skall satsa mot nästa år, start i MSV:C vilket innebär enkla byten och skolor:) Man ska satsa mot stjärnorna som det så fint heter och med Noula känns inget omöjligt. Övriga ponnyer har med jobbat fint, Killeen såldes rätt omgående efter förra inlägget. Han försvann på knappt en vecka efter annonsen kom ut, kul när det matchar:) Han är redan utan och tävlar med sin nya ryttare med fina resultat! Brenda har tagit sig bra och är igång och går lite lektion samt hopptränas. Irvin är inriden i alla gångarter och är även han en duktig kille. Bägge skall visas på treårstest samt kvalitén under hösten. Ja men det var nog allt vi hade att rapportera för tillfället:) Så kul läsa om alla fina ponnysar här:) http://m.youtube.com/watch?v=hh0afJXuw_M En filmsnutt på Noula från visning på Holmtebo Stuteri, med på filmen syns också Brenda med en ridskoletjej som visades upp samtidigt.

#62 Lycka till med allt!!

Sista löshoppningen igår inför treårs. Bortsett från en avtrampad sko så gick det bra. Hoppas treårs går lika bra…
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Iris och jag har startat vår första pay & ride! Iris har aldrig förut varit på en ridbana med andra hästar och reagerade genom att bli seg och svårpåverkbar och ville inte alls svara framåt. Dessutom var hon högbrunstig och stod emot skänkeln av den anledningen också.
Därför gick det inte superbra men inte heller helt katastrofalt. Hon slog sig fri en del när hon blev sur över att jag satt och klämde på henne men trots det och den bristande framåtbjudningen fick vi 60 %. Det känns ju hoppfullt inför framtiden när hon har tränat lite mer på tävlingssituationen och vågar bjuda framåt som vanligt :)

Dåligt med uppdatering från min sida också 😎
Vi fick ändra lite i planeringen pga att Amanda och Fenella fick vara med och rida även den andra omgången i div I. Laget vann och nu till helgen är det final…
Fenella och Amanda har bla varit i Söderhamn och vunnit en LA, och i söndags var det debut i medelsvår! En jättefin runda blev det, med bara en enda bom ner. Typiskt nog på banans lättaste hinder.
Så otroligt duktiga de var 🙂
Igår fick Sparven följa med på ridlektion på stallet, inte första gången men denna gång skulle vi ut och rida totalt 6 hästar, varav Sparven och en till inte hör till ridskolegruppen (de är privathästar med andra ord). Aldrig ridit med Sparven ute i en så stor grupp, särskilt inte med okända hästar, så det var nyttig träning!
Gick väldigt bra, vi tog ingen galopp för det var så fruktansvärt varmt och vi hade några hästar med oss som vi inte vet hur de reagerar i grupp. Sparven var lika snäll som vanligt, trots att hon en stund blev flankerad av två heta ponnys bakom henne så travade hon vidare i samma lugna tempo, stolt!🙂
888778 78 på treårs, återkommer med kritik osv :)
Typ: Välutvecklad av god modell 8p
HHB: Vackert huvud, välansatt hals, kraftfull bog och djup, långt sluttande kors 8p
Ben: Välbenad, relativt korrekt 8p
Skritt: Naturlig, ngt kort, oengagerad 7p
Trav: Lätt, naturlig, svagt påskjut 7p
Galopp: Engergisk, ganska god mekanik, god balans 8p
Teknik/förmåga:
God balans, ganska säker taxering, bra teknik bak, drar in frambenen under sig, god framåtbjudning, svag ryggverkan 7p
Temperament:
God samarbetsvilja, god uppmärksamhet, gott förtroende 8p
Jag är allra mest nöjd med galoppen och god framåtbjudning, det är ju framåtbjudningen som har saknats och det var GALET varmt i lördags, X dröp av svett när hon var klar. Så att skritten och traven var lite trista var väl kanske ingen överraskning precis. Det är synd att den finaste traven kom fram när domaren redan börjat anteckna :( (de sprang hela varv).
Men 46 och 47 poäng är ju klart godkänt.
Hon mättes in på 147cm men var rätt så spänd. Russet mättes till 126 och hon var 121 förra året så jag tror båda två skulle ge lite lägre siffror vid en mer noggrann mätning i annan miljö. X får gärna växa över men det är bra om hon kan vänta tills efter kvalitets iaf :p Men hon har blivit högre i bak igen så efter betet lär det väl vara kört…
Har två utställningar planerade inkl RIKS och sen vet jag inte hur jag ska göra med premieringen. Jobbar alla dagar som det går att visa på vettigt avstånd hemifrån och under semesterperioden kan man i princip fetglömma att få vara ledig en extra dag… Så kanske tar på Tuthammaren för MB igen, då är jag antingen sjukskriven (planerad operation) eller så kan jag ta semester.

#70 Grattis till fina poäng! Nog var det varmt i lördags, det ska gudarna veta. Vi var i Stora Ekeby, och det blev outhärdligt hett och kvavt på eftermiddagen. Fenella var pigg som en spigg i LB, och tog en 4:e plats, men slocknade helt i lagfinalen. Hon var rejält trött, och kämpade sig runt med 16 fel. Det såg ut som hon rev både med fram och bak. Med facit i hand skulle hon ha stått över LB, och gått direkt in i finalen. De som gjorde det var de som klarade sig bäst…
Jump Clubs lag vann ändå. Det bästa med lagtävlingar är ju att någon tillåts att ha en dålig dag, eftersom det sämsta resultatet räknas bort. Den här gången var det Fenellas, men hon har gjort så bra ifrån i de andra omgångerna, så hon må vara förlåten…
Glädjen över segern, som bla gav ett täcke och ett fint schabrak från Jump Club, förbyttes dock i sorg och förstämning på hemvägen. Vi kom förbi en svår olycka mellan Västerås och Enköping. Vi såg inte olyckan, men den hade precis hänt. Vi stannade och hjälpte till så gott vi kunde tills ambulans och brandkår var på plats. Jag tycker nog att jag har varit med om det mesta, men aldrig har jag stått på knä på asfalt, och gjort HLR i dieselångor…
Hoppas jag aldrig någonsin behöver göra om det :(
#71 Men fy! Vi tränar HLR regelbundet men än så länge har jag inte varit först på plats, peppar peppar!
#71 Usch vad otäckt! Det där är en riktig mardröm, liksom att något ska hända på en tävling och att de ropar efter sjukvårdspersonal. Då är det absolut ens moraliska skyldighet att springa dit, men även om man har tränat i simulatorer lär det vara helt annorlunda i verkligheten.
Iris har startat sin första pay & jump! Den gigantiska höjden var 60 cm och det kändes rätt lagom så här första gången. Än en gång tappade hon ALL framåtbjudning bland de andra hästarna och hon var till en början jättetittig på allt runt omkring.
De första hindren på banan gick i snigelfart men det tog sig och de sista hindren kändes helt okej - hon hade t o m något som påminde om bjudning! Vi fick 4 fel (en rivning på det första hindret som vi tog från stillastående) och en helt okej runda som mot slutet blev ganska fin :)
Som synes på bilden överhoppar hon sig i alla fall inte även om hon är spänd, till skillnad från mig som ser ut att tro att hindret är minst dubbla höjden! ;)
Sparven blev igår 5 år och fick i tisdags vara nybörjarponny under en tur. Min lillasyster har blivit hästintresserad igen och var väldigt ridsugen, och eftersom Sparven är bäst lämpad för nybörjare av de två vi har så fick hon fara ut en stund. Blev mest skritt och vi fick den smickrande kommentaren att Sparven var känslig och fin att rida. Men i och för sig har min syster bara ridit ridskolehäst förut. En annan konstig kommentar vi fick var att Sparven skulle vara tittig. Hanna (min syster) hade då missförstått ordet "tittig" och trodde att det var samma sak som nyfiken på sin omgivning😛
Hon och hagkompisen fick stå på "minibete" några timmar och sprätt och spring blev det, i kväll släpper vi dem på smygpremiär av betessäsongen. Vi väntar egentligen på kolla-masken resultatet, så vi släpper dem bara i en mindre hage vid huset. Synd om dem att stå i vinterhagen som bara är täckt med jord.
Gjorde förresten två suveräna ridpass i helgen, var så otroligt nöjd! Nu börjar vi komma någonvart jag och "skorven".
#71 Nej, fy! Klarade de sig?😕

Det gick upp och ner på meetinget i Orsa kan man väl säga. Att brunsten var på gång märktes redan på fredagen, men hon vann ändå LA och gick jättefint. Nästa klass MSV gick också bra, 2 pet är inget att klaga på en så svår bana.
På fredagskvällen blommade brunsten ut, hon skrek efter Toppa (Top Secret) hela tiden (som hon inte bryr sig om så värst mycket om annars), grävde gropar i boxen och betedde sig. På lördagen var det bara en klass (MSV) och nu ville hon inte vara med! Hon tog sig runt ändå, en framgång i sig..
På söndagen var hon lite lugnare och gick mycket fint i LA. Om hon inte oturligt hade petat bommen på sista hindret i omhoppningen, hade hon kommit 2:a. Sen var det derbyt, med vatten, bank och terränghinder, och där hade hon fått nog och stannade ut sig. Hon hoppade dock alla svårigheter, så det var bra ändå…
Det verkar som att hon klarar av det som hon är säker på när hon är brunstig. Därför har vi bestämt att backa lite i klasserna. Nästa tävling kommer hon att starta LB/LA första dagen, så får vi se om hon kan gå MSV dag 2. Hon har ju inga problem med höjden i MSV, men det ÄR svårt, och vi vill ju inte att nåt ska sätta sig i skallen.
Det här innebär förstås att hon förmodligen inte hinner kvala in till ungponnychampionatet, men då får det vara så. Vi har redan nått årets mål: gå fint i LA och starta MSV, så vi är grymt nöjda och glada ändå!!
Vi funderar just nu på SCS championatet som alternativ. Det var hemskt länge sen jag var på en riksutställning, och bara det skulle vara jättekul!!

Fenella var i kanonform i Sala i lördags. Fin och mjuk i både kropp och själ, och tog en 2:a placering i LB, bland många snabba ponnyer.
Sen gick de omkull i LA! Ett missförstånd och Fenella hoppade av och kraschade mitt i hindret. Tack och lov att ingen av dem skadade sig.
Fenella fick ett litet skrapsår mellan frambenen, förmodligen av hoven. Veterinär på plats gav klartecken till att hoppa ett hinder på framridningen. Det var inga som helst problem, men någon tävling på söndagen blev det förstås inte….
Iris har varit ute på sin andra pay & jump! Hon har haft problem med bjudningen när andra hästar är i närheten men det blir lite bättre för varje gång. Den här gången kändes det rätt bra större delen av rundan men vi fick två stopp på en helt vanlig oxer för att det låg en bom som blänkte vid staketet bredvid hindret. Hon är sedan några månader jättetittig men eftersom hon inte har varit det förut tänker jag att det är en fas som går över!
Idag har vi varit och ridit kortegen på invigningen av hästveckan. 24 hästar deltog, varav ett fyrspann. Ganska coolt ändå, har bara sett fyrspann på Stockholm horseshow!
Sparven skötte sig exemplariskt, hon sneglade bara på en parkerad lastbil (och lastbilar är inte läskiga när de kommer i 80-90 km/h…?). Efter kortegen fick hon följa med ned på stan där vi skulle se en kort uppvisningshopptävling och fyrspannet, fast jag såg inte så mycket.
Behöver jag säga att massor med barn kom och ville klappa och mata henne? Sparven såg mer än nöjd ut, haha.
Vad är hästveckan? Och var finns den?

#79 Kul! Hon gjorde nog jättebra reklam för rasen 🙂

#52 Svårt att säga på en bild, men bröstan ser ut att ligga lite högt. Jag skulle nog sänka ett eller två hål, för att se om det blir bättre.
Har börjat tömköra lite mer regelbundet. Hon skulle egentligen ha lämnats iväg till en vän i slutet av sommaren för inridning men mitt seniorruss har haft kolik och skadat ena ögat (inget samband) så jag har helt enkelt inte råd längre.
Så planen är nu att se till att ha henne väl tömkörd i alla gångarter och sen lämna iväg henne en månad i vår och en månad innan kvalitets. Blir hon jättestor så vet jag inte om det är någon poäng i att visa på kvalitets?
det är klart att du ska visa på kvalite´n, yuppie var ju rejält överväxt men fick fina poäng, vad jag förstår? så kan man inte komma vidare till rikskvalitén om de är överväxta. men jag såg det som en avstämning på mitt arbete med honom, och fick bra tips av domaren när jag visade honom, slarvade bort en poäng där.

84# Nollkoll varianten är bra, man anmäler lastar in och åker. Sen när de mäter och konstaterar att den är för hög. Säger man bara; Oj, hade jag ingen aaaaaaning om. ;)

#86 Så kan man alltid göra förstås 🙂
Fast om de mäts in över maxhöjden får de väl bara var med utom tävlan?
Kolla upp ifall ett årsintyg gäller. Om hon ligger på gränsen kanske det är lugnare och blir mera exakt på klinik? Eller det kanske är så att de alltid mäter på plats, och att det är detta mått som gäller. Oavsett om man har årsintyg eller ej?

Eller så åker man på premiering och tänker, ja hon är ju stor så det blir ju B-stamboken, men det är ju poängen som är det viktiga. 🎧
Men då blir ponnyhästen mätt som ponny! Det trodde jag aldrig. 😇 Ingen kunde bli mer förvånad än jag.

Fenella och Amandas krasch i Sala för några veckor sedan, har tyvärr gjort att båda tappat modet lite grann. Fenella är osäker och ser obekväm ut (är vet checkad ua) och det påverkar förstås Amanda. Så nu har vi bestämt att backa bandet…
De var sedan långt tidigare anmälda till LA/MSV i Edsbro på söndag, men så bestämde vi oss för en LB på lördagen istället som enda klass, och skippa söndagen. Nu har vi bestämt att avstå tävlingen helt och hållet.
Vi hade också redan bestämt att inte jaga kval till Ungponny championatet, och vi kommer inte att åka till riksen. Ingen av dem har tävlat på gräs, och det känns lite vanskligt att de ska gå LA på det underlaget just nu…
Så hon får ta det lugnt den här månaden. Kanske är det som med oss människor när vi faller och slår oss? Det kan göra ont i muskler och mjukdelar ganska länge…
I morgon ska hon få gå ner på sommarbetet till sin älskade (*not*) Romantica. Få se bara hur länge hon kan gå kvar där, hon blir ju så gruvligt fet så fort!!
I början av augusti blir det ett träningsläger på Rekasta. Om något av det här kvarstår, kan de förhoppningsvis få hjälp att lösa problemet..

#88 På prem i Österbybruk blev Fenella mätt till 151 cm! Jag sa att jag inte godtog måttet eftersom inte underlaget var plant. Samt att hon dessutom egentligen inte behövde mätas eftersom hon hade mätintyg. Jag hade tom dragit ut papper som visade det, men han lyssnade inte. Det var en synnerligen enveten karl, och han tänkte minsann inte tänkte mäta om. Han stod på sig och sa att hon måste mätas på plats, och att det var hans mått som gällde, inte årsintyget på 146 cm.
Jag höll på att få en hjärnblödning av ilska. Tack och lov att att man har lite tumme med Evert Landberg. Jag skvallrade för honom, han blev tvärarg och ryckte ut Ronny Jonsson ur ringen. Så var det klappat och klart på två röda sekunder…

Min och Gittans vår har inte blivit som vi tänkt. Jag hade ju tänkt börja tävla med henne, men en skum hälta på hö fram har förföljt oss sedan i mars.
Vi var inne på klinik i början av april och då lokaliserade man det till hoven (inga yttre symptom, hon var ren på högt och lågt böjprov), men eftersom hon blivit väldig mycket bättre av en vecka i sjukhage (hon var nästan ohalt när vi var inne) så gjorde de inte så mycket.
Hon har varit ohalt vid longering och skritt ute en längre tid, men stått och vilat hö fram på stallgången efter det att vi varit ute. Så när hon fortfarande gjorde det efter 2 veckors vila, så bokade jag tid på kliniken igen.
I måndags var vi inne och hältan fick provoceras fram, men var tydlig i uppsutten trav. Hoven röntgades, men det visade inget, så nu väntar vi på kallelsen till magnetröntgen.
Under tiden får ponnyhästen gå på bete i en mindre hage i hagen där kompisen går. Allt för att hon inte ska rejsa okontrollerat. Både Gittan och kompisen gillar att springa.
Igår fick hon massage och akupunktur. Vad härligt det var att se hästen bli avslappnad! Hon hade spänningar i höger skuldra och armbåge. Men det återstår att se om spänningarna beror på att hon har ont i foten, eller om hältan beror på spänningarna. Magnetröntgen får väl visa om det är något knas i hoven.

Ja, man kan undra vad som kom först. Hönan eller ägget? Så tråkigt😕
Hoppas MR kan ge ett svar…eller utesluta…

Vad jag fått lära mig, så får de inte mäta en ponny som har för året giltigt mätintyg. Inför kråkans treårstest skaffade vi mätintyg i februari, pga att han var misstänkt hög. Då var han 146,7 cm. Kontrollmätning av ponny kan ske på större tävlingar.
nu var det ju flera år sedan y gick sin kvalité och saker ändras ju. den gången ringde jag och frågade först, klart att han skulle gå denna, han var ju inget halvblod, var deras svar. han fick också placering, men detta var ju för 13 år sedan.

Jag kollade på propparna och i Nybros står det att häst >148 cm skall beredas plats men ej placeras. På de övriga står det skall beredas plats och inget mer…
Så det är kanske värt att kolla upp vilket som är rätt? De borde rimligtvis ha samma regler kan man tycka, annars är det väl bara att undvika Nybro…

#92 ja, något svar lär det ju ge…
Om det är något hoppas jag bara att det är något som blir bra med rätt behandling och konvalecens. Som det är nu funkar hon ju inte som ridhäst.

#96 Ja, HOPPAS!
Ponny med årsintyg ska inte mätas på kvalitets osv, det var därför jag funderade på mätning i januari. Russet mättes till 126 på treårs (121 på premieringen förra året…) Åkte till Gävletravet och fixade ett travintyg till henne, 124.6 blev hon då. X är nästan lika stor som Prinsen snart :-o Jag tror inte hon räcker till diplom etc ändå och så känns det inte lika viktigt att hon är ponny.
Undvika Nybro blir nog inte så svårt :p

Igår vad sadelprovaren här och det gick jättebra, känns så skönt när ett proffs tittar på saker åt en! Båda mina sadlar låg mycket bra på Sparven, men jag fick låna mig en ny dressyrsadel på prov för den sadeln jag har passar inte mig. Har så korta lårben så jag behöver mer stöd än vad jag får i min egna sadel.
Fick även veta att jag har vänster sittben framför höger, vilket är bra att veta! Tror jag ska ta och kolla upp den saken, men sadelprovaren sa att det lika gärna kan vara tvärtom om några månader i och med att jag är så pass ung (är 17 år i år). Fick även idén om att det kan vara att jag vilar på vänster ben när jag står så jag ska testa att vila på höger ett tag så får vi se om det går till sig. Har ju märkt själv att något är knasigt när jag rider för stigbyglarna känns inte alltid jämna och det blir miss i kommunikationen när vi ska svänga/ställa osv mot vänster, hoppas vi får till det nu då!

#101 Prova att gå till en kiropraktor eller naprapat, kan hända att du har något som åkt lite tokigt. Jag går till en kiropraktor för mina olika långa ben, de har blivit bättre.
#102 Blir nog så, känns nog så bra att veta att något faktiskt är fel, blir nog ännu bättre att få ordning på det också! Nu när jag vet om det känns det verkligen som om jag är en "vänsterbent" person, så känns ändå ganska naturligt att vänstra sidan är framför den högra med tanke på hur jag föredrar att hålla höften.
Har varit i vår nya stuga mycket nu på slutet så när vi varit hemma har vi bara vattnat och snabbt kollat till hästarna, men är hemma i helgen för att testa sadeln och få lite tid med mina fyrbenta. Såg idag att Sparven skadat bakbenen, precis under kotan på "baksidan", men jag trodde först att det bara var intorkad smuts så jag började tvätta med schampo för att få bort det. Ajaj, salt i såren nästan bokstavligen då det visade sig att hon skurit sig på något vänster där bak. Ser nästan ut som om hon fastnat i en hagtråd (igen) och dragit sig hon fått såren. Hon var lite öm när man rörde där men inget mer med det, tänkte dock kolla lite extra på hur hon rörde sig när hon promenerade tillbaka genom hagen efter att jag släppt henne. "Shit, hon går ju konstig!" var min tanke direkt tills jag såg att hon var kissnödig, sedan hon pinkat så visade hon ingenting knasigt längre, man gör verkligen en höna av en fjäder ibland!
Nej usch! Brorsan ringde förra veckan och berättade att grannarna ringt och sagt att Sparven var lös. Var ilfart hem för att laga hagen och greja. När vi kom hem stod hon i hagen och inga tecken på rymning fanns. Vi satte hur som helst igång två elaggregat och åkte därifrån igen.
När jag kom hemcyklande i torsdags hade hon rymt igen, utan tecken även denna gång.
Idag berättade ett av grann"barnens" flickvän som jobbar med mamma, att Sparven hoppat över det 95 cm, strömförande stängslet och sedan hoppat tillbaka in. Nu har hon stannat inne fram till nu i alla fall så hoppas det håller i sig.
Nu kan hon både krypa och hoppa ur hagen så snart får vi väl ha militärstängsel med taggtråd överst och landminor på andra sidan, då kanske hon håller sig där hon ska vara…
Mitt staket är 135cm högt och ståltråd, så det är svårt att taxera.
Nu håller sig min lilla ponny i hagen. Innan dess var hon ute titt som tätt, inte så kul när man jobbar så långt hemifrån och inte kan släppa allt och åka.

#104 Gittan har hoppat över staket två gånger.
1) Vintern mellan 2 och 3 år: Hon stod i sjukhage med gipsad hov, kompisen i sjukhagen bredvid gick in vilket resulterade i att ponnyhästen hoppade 1m, mer eller mindre stillastående och promenerade in i stallet efter kompisen.
2) hösten 3 år: Hon hoppar trekombination med nedhopp i halvmörker. Först över elstängsel i svag uppåtlut (något lågt ska medges), sedan två fårstängsel med ett galoppsprång i mellan och det sista fårstängslet var innan ett nedhopp på 1m eller så. Orsak: lite stök i hagen innan intag där jag tror hon kände sig trängd.
Hon har efter detta inte hoppat några mer stängsel vilket jag är väldigt glad över, men hon har uppenbarligen talang för fälttävlan och med den farsan (Grange Flynn Sparrow som tävlat * ) så är det ju inte så konstigt. Men som matte var man lite nervös efter sista gången, det hade ju kunnat gå hur som helst.
Så nu har hon nästan gjort sitt för i år.
Lämnade av henne hos inridaren efter premieringen (där inridaren visade även i år). X är rätt snäll att ha med sig, idag var vi i god tid, bättre än RIKS där vi liksom nästan fick lasta av direkt in i ringen (liten felberäkning på körtiden).
Dagens ord lyder som följer:
God rastyp av grövre slag, ngt överbyggd - 8
Ngt grovt ansatt huvud, djup brant bog, bra djup i bålen, sluttande kors - 7
Harmoniskt benad, något tät fram - 8
Vägvinnande - 8
Taktmässig, i framvikt - 7
Diplom hade jag inte väntat mig men ååååh så jag önskar att Lotta fått visa en trav till. Hon KAN visa bättre trav än en sjua.
Hon ska vara borta ungefär fem veckor och planen är att hon ska kunna ta alla tre gångarterna under ryttare och vara styrbar. Men ingen press.
Hon är nu sutten på och har skrittat lite :-)

#110 Lycka till!!

Kul att det går bra! Hoppas bara att de har bättre säkerhetstänk än det ser ut på bilden (sagt av en yrkesskadad!). Förra sommaren fick vi in en tjej som suttit på hästen med foppatofflor med hälbandet framåt. Hade ledare dessutom. Hästen blev rädd för något, och hoppade till. Varpå toffeln ramlade av och foten åkte igenom stigbygeln. Tjejen åkte ur sadeln, och blev hängandes i foten. En av de mest luxerade fotleder jag har sett, hälen pekade framåt istället för bakåt….
Foto-op bara.
Vår fem-åriga Wal's Rohanna (Gräns Roeson RC 98 - Caraway DEN 63) blir allt säkrare på hoppbanan. Idag var det hennes tredje riktiga tävling och hon var felfri i lätt C, 90 cm. Jättefin runda med vår medryttare Anna-Pia. Rohanna är en härlig ung dam som alltid är positiv! Fotot är gammalt, från en riksutställning för några år sedan, men jag tycker att hon var så fin där…
X är hemma och har gått en lektion tömkörning för Anders E. Strulig i munnen så nu har hon visat tänderna för veterinären. Lite vass men inget anmärkningsvärt. Nästa vecka ska jag testa lite olika bett för att se vad som passar lilla prinsessan. Det är två lektioner kvar i år men jag hoppas vi fortsätter i vår. Inget annat planerat för året, det blir tömkörning och om någon månad börjar jag rida den äldre igen och då blir det en del handhästturer.

#116 Härlig utstrålning!

Tja, för mig och Gittan blev ju året inte alls som det var tänkt.
Istället för tävlinsgdebut, fortsatt träning och utbildning är det fortsatt konvalescens med oviss utgång. Men så är livet när man är hästägare.
#119 Vilket läge är ni i nu? Har ni börjat satt igång? Sist jag läste tror jag att ni skrittar lite.
Om någon hade sagt till mig för ett halvår sedan att jag skulle göra comeback på hästryggen efter nästan 10 år på marken, på en UNGHÄST, så hade jag svarat:
- Kommer inte på frågan!
Men precis så blev det. I början av juni anlände fyraåriga Murgårdens Tiffany, efter en resa på nästan 80 mil. Då var hon bara "sutten på". Dottern fick halva i 25-års present, ett smart drag eftersom jag räknade ut att hon skulle kunna rida in båda halvorna samtidigt.😉Min plan var att sitta upp efter jul någon gång.
Vad jag INTE räknade med var att jag inte nöjde mig med att stå på backen och titta på, efter en dryg vecka var jag uppe för första gången och sedan har det rullat på.
Mannen påstår att jag beter mig som en ponnytokig 10-åring och han kan ha rätt.
Under senhösten och vintern ska vi fortsätta att befästa grunderna och till våren hoppas jag att vi ska komma ut på någon pay and jump. Dottern tror att det är hon som ska vara pilot, jag är inte helt säker längre….

#121 😃

#120 Vi skrittar fortfarande och kommer att hålla på med det till efter jul iallafall. Det svåra är ju att skadan varken syns eller känns på utsidan, så jag tar det säkra före det osäkra.
#121 Det är ju precis som det ska vara, eller ? 😎 Kör på 👍

#120 Vi skrittar fortfarande och kommer att hålla på med det till efter jul iallafall. Det svåra är ju att skadan varken syns eller känns på utsidan, så jag tar det säkra före det osäkra.
#121 Det är ju precis som det ska vara, eller ? 😎 Kör på 👍
#123 Ja, det är jobbigt, men du gör det bra hör jag! Och tur att hon är pigg och glad! Hur nojig kommer du att vara när du sätter igång lite mer???

#125 Jag är nojjig redan nu om jag är ute lite längre än tänkt, eller om jag försöker variera mig lite och tar en sväng som inte bara är grus eller asfalt utan också går på vallarna en bit. Där är underlaget ganska mjukt vid den här tiden på året, plus att om hon gör något så KAN hon ju glida lite med hoven och KANSKE sträcka till den där senan. Som sagt var, det svåra när man varken ser eller känner status på skadan.
Men hon gillar att traska runt på banan i stora mjuka spår (som att rida nyinriden unghäst ungefär), söker sig ned i form själv och öronen går som proprellrar. Det är inget som man gör varje dag direkt utan kanske en dag i veckan. De flesta turerna är rakt fram eller lååånga serpentiner längs med grusvägen. Och vi övar på halter.
Passage är något som Gittan gillar att träna på själv, medans jag försöker få henne att skritta. Så de gånger jag i morgontråden skriver att vi bara har skrittat har hon verkligen bara skrittat hela passet och inte övat på passage eller andra rörelser ur den högre skolan.
Det är ju en väldigt aktiv häst som helt uppenbarligen gillar att ha saker att göra.
Och får hon inga uppdrag så hittar hon alltså på egna. Kreativt!🙂
Rohanna har varit ute på sin första dressyrtävling. Att få drygt 65 % i Lätt C, när mattarna påstår att det är en hopponny eller fälttävlansponny. Domaren skrev en ponny för framtiden och kvalitet så kan vi inte vara annat än nöjda! :)

#128 Men hon har ju fina dressyrgener också ;)

Grattis! Det är väl kanon om hon är bra i dressyr också. Ett stort plus i fälttävlan !
Ja, vår medryttare Anna-Pia Lingemyr är fälttävlansryttare från Hofors. Så hon var jättenöjd idag. Hade inga stora förväntningar.
Tömkörningen är lite mer som med en vuxen numer, dvs hon går att påverka. Lyssnar fint för rösten och igår koncentrerade hon sig fast ena kompisen bröt sig ur hagen och försåg sig med grovfoder. Skrittade av henne förbi hagen och den förrymda kompisen och hon tittade inte ens :-) Blir nog bra till slut.
Jag har en ung häst på fyra och en unghäst på 24. 😉Häromdagen skulle jag ut och rida på den unga Connemara hästen. Ridturen statade hemma på gårdsplanen och tanken var en stillsam tur i skogen.
Men en stor skylt med JAKT PÅGÅR fick mig att ompröva beslutet och istället rida tillbaka hem, och därefter styra ut på grusvägen. Hästen tog detta med jämnmod och trippade glatt iväg. Bredvid, i hagen galopperade en vilt gnäggande unghäst.😐
När vi kommit ett par hundra meter bestämde sig unghästen för att följa med, varpå han, iförd ett fladdrande täcke, hoppade över staketet och mer eller mindre landade på oss.😮
Inte heller detta fick den unga hästen ur balans, däremot fick undertecknad något av en chock. Inte blev det bättre av att det kom en bil.
Till sist lyckades jag få unghästen framför oss, i riktning mot stallet. Efter att unghästen gjort ett besök i ena grannens fruktodling och ett varv på andra grannes gårdsplan var vi nästan hemma. Fortfarande visade Connemara hästen ingen reaktion alls.
För säkerhetsskull avslutades cirkusen med att unghästen tog en fight genom elstaketet med ytterligare en grannes nordsvensk.
När vi äntligen kom hem, kunde jag konstatera att jag har byns… kommunens… Skånes… Sveriges… Världens coolaste unga häst.

#133 😂 Påminner om historien min mamma berättade; om det treåriga halvblodet. Som saknade sin jämnåriga connemara kompis så mycket, att han hoppade över staket på ca 120 + badkaret med vatten som stod innanför staketet. Kamikaze piloten på maran sa lugnt "- Titta, där kommer Charlie". Skall försöka hitta motsvarande kolugna kamikazepilot om jag skaffar ett nytt projekt.

Hm, nu har jag ju två ponnyhästar som platsar i den här tråden.
Gittan har jag ju skrivit om tidigare, så nu blir det lite om Melody.
Namn: Axtorna Wise Melody. Född 2010. e: Frederiksminde Hazy Match u : Lady Rosscon ue: I Love You Melody. En ponnyhäst på 154 cm i dagsläget, det ser ut som hon tänker växa lite till, vilket jag inte har något emot.
Melody har inte gjort så mycket i livet ännu, men planen för hösten är att få galoppen att fungera.
Till nästa år tänkte jag att hon skulle få visa upp sig på kvalitén som 5-åring och sommarpremieringen. Bild finns i dagens morgontråd.

Hm, nu har jag ju två ponnyhästar som platsar i den här tråden.
Gittan har jag ju skrivit om tidigare, så nu blir det lite om Melody.
Namn: Axtorna Wise Melody. Född 2010. e: Frederiksminde Hazy Match u : Lady Rosscon ue: I Love You Melody. En ponnyhäst på 154 cm i dagsläget, det ser ut som hon tänker växa lite till, vilket jag inte har något emot.
Melody har inte gjort så mycket i livet ännu, men planen för hösten är att få galoppen att fungera.
Till nästa år tänkte jag att hon skulle få visa upp sig på kvalitén som 5-åring och sommarpremieringen. Bild finns i dagens morgontråd.

Med facit i hand skulle F förstås ha stannat hemma från Hamre, men det är lätt att vara efterklok. Hon stannade ut sig i kombinationen, och såg hemskt olycklig ut..
Nästa vecka ska hon in till skolan för UL och provtagning. Med tanke på hennes långa brunster och humörförändring gentemot andra hästar den senaste tiden, är jag säker på att det är nåt i en äggstock som inte ska vara där…
Nåväl, inget att spekulera i, snart får jag veta…
Det syns tom på bilden att hon inte är glad :(

#137 Fy vad tråkigt. Vi får hoppas på det bästa trots allt, och att ni får reda på vad det är som spökar.

#137. Vad tråkigt! Hoppas det är ngt behandlingsbart och som inte stör en ev framtida avelskarriär.

#139 Ja, det vore förskräckligt tråkigt, men så långt har jag inte tänkt ännu (mer än att det räcker med en äggstock för att bli dräktig). Hittills har jag mest fokuserat på det som är farligt för henne. Om det är en äggstockstumör med spridning tex. Jag tog ju bort ett ärtstort melanom på halsen på henne för ett par år sen….
Jag är ju så säker på att det är nåt med äggstockarna, och i mitt värsta scenario är det en så stor tumör att den inte går att ta bort med titthålskirurgi, utan att man måste ta den med ett buksnitt. Narkos på häst gillar jag inte! Sen ska man ju inte tala om det ekonomiska. Veterinärvårdförsäkringen (60.000:-) lär väl inte räcka långt isåntfall. Fast den biten får lösa sig på nåt sätt! Fenella ger jag inte upp i första taget!
Man ska inte måla F*N på väggen, men det är svårt att låta bli. Symtomen stämmer så bra in, och goda vänner serverar hemska historier om liknande fall…
#140 - ni får lycka till, och jag hoppas att allt går bra.