Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: god-morgon
Läst 2514 ggr
GE
0

God Morgon 4 december

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Morrn! Det är fint i stadsparken så här års, men lite kallt om fingrarna var det att cykla. Får nog börja med lite tjockare vantar…

Idag ska det sovas sju kvart i timmen - är helt slut efter natten på plåsterhuset. Deppig också efter veterinärens besök igår 😕

lil-sis
0

GE vad sade veterinären? Själv ska jag försöka aktivera lite ponnyer. Är trist underlag ute nu men lite skritt går ju alltid!

Frågande
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vilken otroligt vacker och stämningsfull julbild! I Tungelsta svajar temp upp och ner, idag flera plus, och det tackar jag för. Alltid lite jobbigt med lås och släp när det fryser på, men man vänjer ju sig snabbt. Känns som betessäsongen  bara blir längre och längre. Nu dressyrträning i dagarna två. Men vad är det med ditt sto Gerd?

Tror ni vi får någon sån här vinter i år?

Kjerulfia1
0

#2 Ja det vore inte helt fel! 

#0 Vad sa vet?

Idag blir det motion av av grå häst.

liljegren
0

Dagen har varit lång var på klinik idag (igen, woho!!) Med fullblodet dock.. de tog lite prover, så nu hoppas jag få lite klarhet i vad som sker i hennes lilla kropp.. Annars har dagen bestått av hosta, mockning, stallfix och ännu mera hosta.. #2 ja.. det skulle vara trevligt med lite ljus i all lera..

GE
0

Efter böjprov visade hon lågt sittande hälta båda fram! Metacam i 1 vecka och vila i hagen i 3 veckor, och ny undersökning dagarna före jul. Känns jättetrist att ha missat det, och tyckt att hon varit dum när hon i själva verket haft ont. Det är väl därför som hon varit så omöjlig och ilsken den senaste tiden. Jag tänkte ju lite åt det hållet, att hon hade ont nånstans, men hon har aldrig varit halt, öm, varm eller svullen. Det är förstås inte lätt att se en "dubbelhälta" men man känner sig ändå som en hemskt dålig hästägare…

Hormonprovet var helt normalt iallafall, så den biten kan jag släppa helt. Det är bara att acceptera att hon blir lite stökig under brunsten…

starrhult
1

#5 - tycker du ska känna dig som en hemskt BRA hästägare! Du har väl verkligen gjort allt du kan för att utreda bekymren. Alltid händer något när man har hästar - det får man stå ut med tyvärr. Men visst vore det praktiskt om dom kunde säga själva "jag har lite ont i magen i dag", "tror jag sträckt mig lite i höger bakben", "skulle behöva vila en vecka nu" osv. 🤦‍♂️. Tur i oturen att det ändå sker under en period då det kan vara skönt för alla att få lite extra vila. Hoppas det gör susen!  Skönt att hormonprovet var OK.

GE
0

#6 Tack Starrhult, men jag kan inte låta bli att gräma mig ändå! Hon har ju verkligen försökt tala om att det är "något som är väldigt fel" den senaste tiden…

RC71
0

Förstår du grämer dej. Men nu vet du iaf vad som felar, och låga dubbelsidiga hältor är knepiga. Lite vila och ortopedisk skoning gör säkert susen

GE
0

#8 Hoppas det! Hon gick ju omkull rätt rejält i somras, så jag oroar mig förstås att det ska finnas skador bakom.  Hon har dock aldrig varit halt som sagt, besiktad på tävling senast 15/11, men då ser de ju bara hästarna på rakt spår. Hon var inte halt på rakt spår nu heller, men det kröp fram efter bedövning på böjt spår.

Pigg och glad är hon iallafall, men har redan tröttnat på sjukhagen….

Frågande
0

Jag tycker som ryttare att det är något lättare att uppsuttet känna hältor. Men hältor jämnt eller bakben är betydligt lurigare. Ibland är liten volt med lite tryck i traven, det som gör det lättare, eller en bestämd halt. Men hästar är nog som de flesta flyktdjur, de kryper undan, då kan de ju bli tigermat. Man törs ju nästan inte skriva något om detta, då kommer väl en hälta, för nu är det väldigt länge sedan, peppar peppar….. Jag har mitt eget program med hästarna som jag mycket sällan frångår. Dvs ombyte av allting från underlag till träning varvat med långa skritturer med dressyrträningen som grädde på moset. Såklart hon blir kry,  hon är ju dina händer.

Märit
0

Stort lycka till med ditt sto Gerd!!! Typiskt oss hästägare att ha dåligt samvete för att vi tycker att vi borde ha förstått, men det är minsann inte lätt. Det förekommer ju också att vi Är nojiga. "Visst har den lite dålig takt, visst äter den lite dåligt, etc."

GE
0

#11 Ja, precis så är det. Likt förbaskat tycker jag att jag borde ha fattat! Nu är det bara att hoppas att det stannar vid det här, och att hon är ohalt på nästa böjprov. Nojig som jag är. oroar jag mig redan för att hon inte ska vara det, som tecken på ligamentskador, eller att ledbrosket blivit skadat…

Själv verkar hon ganska obekymrad. Är uttråkad i sin lilla hage, men glad ändå. Hon verkar tom uppskatta Romantica som står på andra sidan tråden och sällskapar…

starrhult
4

Men Gerd - det är ju alltid lätt "att ställa rätt fråga när man fått svaret". En orolig hästägare som grämer sig när man fått svar på frågan vad som är fel, är inte samma som en dålig eller okänslig hästägare! Det är ju så att så mycket olika saker kan ställa till problem (skador, skoning som inte passar, utrustning som inte passar, foder som har brister, ridning/träning som inte passar hästen, sjukdomar, exteriöra problem m.m) - i bland krävs långt "detetektivarbete", inte sällan både med veterinär, hovslagare, sadelprovare, tränare och ägare/ryttare för att hitta orsaken. En "dålig" hästägare tycker jag bara är den som ignorerar problem eller ständigt förklarar dem med hästens ovilja, olydnad m.m - eller den som tänker att dom ensam vet bäst vad som ska göras. Dit räknar jag dom som provar alla möjliga "hittepå"- metoder, "tar fram långpisken" m.m. Håll modet uppe - ta inte ut oro i förskott om du kan låta bli ❤️