Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikettunghästar
Läst 1271 ggr
toveeolsson
1

Tröööttt!

Hej!

Jag är pumpad av orden "ge inte upp!". Så därför så ska jag söka lite svar. Min ponny, en 6årig connemarakorsning, sto, är trött. Alltså TRÖTT. Så som att vi människor skulle sovit för lite under nätterna. Hon är också lite omotiverad i ridningen och seg, men mer åt det trötta hållet. Hon gäspar 24/7, sover hela tiden i gången och så vidare. Det ska jag å andra sidan ta som positivt då hon är lugn, men det är ridningen som stör mig. Ibland känns det som att hon vill, men inte har ork till att göra något. I hoppningen står hon verkligen emot, känns som att hon galopperar på stället. Det i jämfört med fantastiska språng på 90cm-1m i somras.

Hon äter idag 4dl havrefritt kraftfoder, 2dl betfor, ca 4kg hö och 1kg halm om dagen. Pumpa mig om idéer jag kan hitta på. Fodersorter och märken, övningar och annat som kan få henne lite piggare. 

I övrigt är det en mycket lovordad ponny som är mycket fin. Hon var inte såhär när hon kom för ett år sen. Då var det mer speed, men hon är verkligen inte pigg eller het, men mer tryck helt enkelt. Tycker det är synd och tyvärr börjar min egen motivation och även intresse att dippa när det lixom bara inte går längre.

VildaVittra
0

Och hälsan samt blodvärden är kollade hos en veterinär?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Kjerulfia1
1

Hur stor är den? 4 kg hö  och 1 kg halm som grovfoder låter spontant som väldigt lite. Utan att jag vet vad det är för värden på grovfodret.

starrhult
2

#0 - Det går så klart inte att gissa vad som fattas din ponny. Men om det var min häst, som för övrigt inte var sjuk (infektion t.ex) skulle jag 1. Öka fodret till min 7 kg hö + 1 kg kraftfoder 2. Låta hästen vila helt i två veckor i hagen.

Under tiden skicka hö på analys, om det inte finns redan. Låt sedan någon som är duktig göra en foderstat. Efter två veckor sätta igång med lite skritt och trav en vecka. Om den fortfarande är trött då - boka tid på klinik för utredning.

Det är ingen fara att eventuellt överutfodra med protein under en period - men tror inte att det blir så. Den behöver mer grovfoder än den får i dag.

lil-sis
2

Den äter mindre mat än mina russ! Öka på fodret och hjälper inte det är det läge att ringa veterinären innan det gått för långt in på det nya året.