Happy Holliday 29/12
Det är så mycket man tänker att man ska hinna när man är lite extra ledig - och så klart blir mycket gjort. Men tidsoptimist som jag är - så finns det alltid saker som jag trott jag också skulle göra, som inte hinns med.. Nu har dagen i alla fall blivit 5 min längre här i Mellansverige, sedan vintersolståndet. Ljusare och ljusare blir det. I Kiruna har de fått 35 min längre dagar. Här har det varit riktigt kallt, mellan -15 och -20 grader några dagar. Har försökt rida litet, men det är för kallt. Vilken skillnad mot dagarna före jul, då det närmast påminde om vår i luften.
Samma här! Kylan medför dock nya arbetsuppgifter. Har ägnat en stund åt att ställa diagnos på strejkande vattenbalja som man tycker borde gå att värma upp även efter det att garantin löpt ut.
Fungerar inte vattenbaljan är det oftast termostaten som lagt av, den går att byta om man köpt Thermobar. Gillar inte mängden kläder man behöver när det är kallt, känner mig osmidig.
Årets vaccinering strax innan jul, bra att ha den då hästarna får några dagars ledigt och jag hinner julstöka. Sedan är det också härligt att få längta tillbaka till sadeln. Så nu har vi varit igång en vecka igen. De är så härligt pigga och keliga. Man hoppas ju alltid att de älskar mig lite av vad jag älskar dem.
Det har varit jäkligt kallt i några dagar ca 15 tror att vi haft. Funderar på att köpa en ridkjol, men jag förundras alltid över hur dyra ridkläder är när man hittar många saker på sportaffärer till nästan halva priset. Får hoppas att de också tillverkar något liknande, nästan ettusen kronor för en liten täckjackskjol, tycker jag är lite dyrt. Lårens framsida som tar lite stryk, och jag har aldrig gillat långkalsonger.
Vill önska Er alla med ett bra 2015, med god hälsa på Er och pållarna från Annki, Yuppie, Aran och Opal hälsar till sina pappor och andra släktingar!
Vi jobbar på att bli ridponny :)

#3 Jag köpte en Uhip-ridkjol på Friends i år, och är väldigt nöjd med den. Tror den gick på drygt 700 pengar. Jag brukar varva ridtäckbrallor eller kjol, beroende på vad man ska göra. Täckbrallorna funkar inte att rida dressyr i, men är helt ok om man bara ska ut i skogen eller rida "rätt fram". Om man vill jobba lite mer är kjolen ett bra alternativ eftersom man kommer åt med skänklarna och glider inte runt i sadeln.
Idag har Melody och jag galopperat på vallarna i nysnön tillsammans med två till från stallet. Det var vår första galopp ute 😍. Melody gillade det verkligen och skötte sig fint, inga problem att fatta galopp. Inga bocksprång utan bara fort, rakt fram. Ett riktigt kondispass blev det för både häst och ryttare. Så mycket har jag inte travat och galopperat sedan Gittan blev skadad i mars.
Gittan trampade av sig en framsko i söndags när vi red och blev riktigt halt. Som tur var hade vi bara hunnit 100 m från stallet. Hovslagaren var förbi igår och satte på den. Tack och lov för att han bor nära och ändå skulle sko en av de andra hästarna. Idag ohalt, men har fått vila.
Det får nog bli en sån Linda, för jag lär nog inte hitta någon på Intersport eller stadium. Skönt att det löste sig med tappskon, förstår att du är "lite ömtålig" när det gäller Gittan, man blir ju det när man kämpat länge, och kul att du har så roligt med din bruna dam! Känner att jag har en pytteliten del i den affären.
Jag har både kjol och jacka från Uhip. Favvosar båda :) Lätta varma kläder !