Lunch den 13/1 2015
Vägrar skriva "god" i dag. Inte mycket upplyftande att rapportera från hästfronten i detta väder. Men det finns ett ordspråk som säger: "man har inte roligare än man gör sig". Provar därför i dag att erbjuda lite förlustelse med ett annat, kamouflerat ordspråk:
Objekt, vilka kamoufleras i en säsongsbetingad kristallisk tillståndsform av H2O, blottläggas vid dennas övergång till en större molekylär rörlighet.
Enda ledtråden i dag är att svaret inte är Starrhult Bingo 😎

Haha! Vi har så många konstiga lagar och förordningar, kan inte EU helt enkelt förbjuda eländet? Det är bara dyrt för samhället med plogning, sandning, brutna armar och ben, uppskjutna väntelisteoperationer pga dessa osv…
Jag avskyr också när telefonen plingar hysteriskt på ledig dag.! Hela tiden kommer vädjande sms att man ska komma in och jobba några timmar pga hög belastning på ortoped akuten. Går inte på det längre. Några timmar brukar bli 10-12…
Hagarna är fina än så länge, men vägen tiil och från känns som rysk roulette!
Roma halkade omkull och slog upp ett 5-kronestort köttsår på låret (på en sten). Inget farligt och rätt årstid för sårskador, men ändå…
Så du har helt rätt - någon "god" dag är det inte idag…
Ja det är verkligen en enorm halka, själv hänger jag på hästarna eller går i diket. Har haft kanonhärliga isgalopper mer Aran, tänk så roligt det är när de är lydiga och starka, ridhus för Opal som skrittat i en månad, som lite vintervila, lyxigt att vara ensam i ett stort ridhus!
#2 - Helt otänkbart att ta sig hemifrån med hästtransport för mig - det skulle gå bra att åka skridskor 6 km till landsvägen.. Mina pållar vill öva skolor ovan mark när jag försöker skritta -och det vill inte jag öva på glansis. Men jag har (också med rysk roulett) fått ut alla - hoppas jag får in dom också.

Jag hade ju tänkt trotsa min skitjobbiga förkylning som lägger hjärnan i bomull, och rida Melody idag, men det beror på om backen ner till stallet är gångbar, annars blir det nog promenad och longering på fälten. För något måste hon göra i veckan. Jag har ju bokat in vår första dressyrträning på söndag!
Den lilla asfaltsvägen var täckt av 5 cm tjock is i förmiddags. Skitläskigt att köra. 255:an var dock saltad så där var det mer normal hastighet. Den lilla grusvägen utanför huset blev grusad precis innan jag satte mig i bilen. Vi har en kanonbra "bonne" som sköter den, det händer ofta att den är mer välskött än den lilla asfaltsvägen, som hamnar längst ner på Trafikverkets prioriteringsordning av viktiga vägar.
#3 Ingen transport för mig heller, har varit i ridskolans nya fina ridhus, och dit kan jag rida. Vet att många är rädda för is, men en galopp eller trav gör att hästarna trycker ner brodden bättre än vid skritt. I dag har isen varit rejält tjock efter den supersnabba smältningen av snön. Men jag minns mycket väl när de var unghästar och barfota, jag fick t o m sanda i hagarna vissa dagar.

Efter min vurpa igår har jag försökt se mig för när jag går.. ändå lyckades jag halka i vardagsrummet.. suck! Idag har alla ponnyer hållt sig inne, avanten har funkat, inga tackor har lammat och förnekat sina lamm, valpen har inte tuggat på väggen/trappan och veterinären gav rätt vaccin.
Halt i Nacka o på Värmdö,på småvägarna! Jag har ont i svanskotan,halkade i trappan INNE häromdan! Hemmet är en farlig plats! Försökte mej på en galopp igår, men det var inte skönt, trav funkar bättre! Hästarna är så härligt vinterpigga speciellt Maliner som är rätt seg på sommaren , nu vill hon mest galoppera i full fart!
Har massor av tjock och tung snö, så har sänkt tempot lite, de är ju inte vana att vada fram i det. Red Prinsen en sväng igår och det var som att sitta på en tunna :p Skrittade Xanadu uppsuttet en liten sväng i lördags och i måndags. Med betoning på liten. Funderar på hennes utbildning och hur jag ska göra, behöver lämna bort för att få lite fart på det men till vem?!